۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۰۰
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85457895
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

انتقاد دوشنبه از مسکو به خاطر امتناع از ورود شهروندان تاجیک به فدراسیون روسیه

تهران - ایرنا - وزارت امورخارجه تاجیکستان با دعوت از سفیر روسیه در دوشنبه به این وزارت‌خانه، نسبت به آنچه که امتناع از ورود شهروندان تاجیک به فدراسیون روسیه عنوان شد، انتقادکرد و در این مورد از مسکو توضیح خواست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، به نقل از رسانه‌های محلی، وزارت امورخارجه تاجیکستان با دعوت از سرگئی گریگورف نسبت به سختگیری و ممنوعیت ورود صدها شهروند تاجیکستان در ایست بازرسی «سارگارچین» قزاقستان در مرز با روسیه انتقاد کرد و در این مورد توضیح خواست.

به گزارش آسیاپلاس روز گذشته، صدها شهروند تاجیکستانی که می خواستند از قزاقستان وارد روسیه شوند، شکایت کردند که در گذرگاه «سارگارچین» در مرز منطقه اورال جنوبی قزاقستان و اورنبورگ روسیه گیر افتاده اند. مقامات گذرگاه مرزی روسیه خرابی سیستم را بهانه کردند در حالی است که به شهروندان کشورهای دیگر اجازه ورود دادند.

وزارت امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد؛ مشکلاتی را که شهروندان تاجیکستان در چند هفته گذشته هنگام عبور از مرزهای دولتی روسیه با آن مواجه بوده اند با سفیر روسیه در تاجیکستان مورد بررسی قرار گرفته است.

این نشست پس از انتشار خبری مبنی بر مشکل ورود اتباع تاجیکستانی به خاک روسیه از طریق گذرگاه مرزی «سارگارچین» قزاقستان آغاز که از ۲۲ آوریل (۳ اردیبهشت) آغاز شد.

به گزارش آسیاپلاس از ۲۲ آوریل سال جاری تاکنون حدود ۱۸۰ خودرو حامل تقریباً یکهزار مهاجر تاجیک که در میان آنها زنان و کودکان زیادی وجود دارد در ایست بازرسی «سرگردان» گرفتار مانده اند و مقامات روسی برای ورود آنها به روسیه مانع ایجاد می‌کنند.

مقامات روسی هر تاجیک را به صورت جداگانه مورد بازجویی و بازجویی قرار می‌دهند و تلفن‌های آنها را بررسی می‌کنند.

اخیراً روسیه، یکی از کشورهای اصلی پذیرای مهاجران تاجیک، کنترل آنها را تشدید کرده است. روسیه هنوز دلیل اعمال محدودیت شدید برای شهروندان تاجیکستان در این گذرگاه مرزی را توضیح نداده است.

رسانه‌های هر دو کشور نیز از فشارهای اعمال شده توسط سازمان های مجری قانون بر شهروندان تاجیکستان در روسیه خبر دادند.

برخی از مهاجران تاجیک معتقدند که این موضوع با حمله تروریستی در تالار کروکوس مسکو مرتبط است که پس از آن ۱۱ شهروند تاجیک دستگیر شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha