۶۰ هزار ترک تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند

سنندج- ایرنا-مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: سال گذشته از کل مقاطع تحصیلی در کشور، ۶۰ هزار تارک و بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازگشتند.

به گزارش ایرنا، نادر کریمی بیرانوند روز شنبه در نشست خبری در سنندج با اشاره به اینکه بازگشت حتی یک دانش آموز به چرخه آموزش، کار بسیار مشکلی است، اظهار کرد: یکی از بحث های جدی در حوزه متوسطه نظری، پوشش تحصیلی است که با توجه به ردیف سنی در این دوره، تعدادی جذب بازار کار شده و ترک تحصیل می کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند در این راستا، افزود: سال گذشته در قالب این طرح و بر اساس کد ملی دانش آموزانی که در سامانه سیدا ثبت نام نکرده بودند، شناسایی و بر مبنای آن به استان‌ها اعلام شد تا علت ترک تحصیل آنان بررسی و برای بازگشت به آموزش تلاش شود.

مهارت آموزی دانش آموزان جزو اولویت های وزارت آموزش و پرورش

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: یکی از راهکارهای مهم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، راهکار ۶-۵ مبنی بر مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است که براساس آن هر دانش‌آموز تا پایان تحصیل خود باید یک مهارت منتج به یک شغل را فرا گیرد.

کریمی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که دانش‌آموزان وارد بازار کار شوند، گفت: با توجه به اهمیت موضوع، هفته گذشته و با وجود مخالفت‌های فراوان، مهارت آموزی دانش‌آموزان در هیات دولت تصویب شد و براساس قانون باید ردیف اعتباری نیز برای آن در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در حوزه مهارت، ساعات درسی است که در آموزش و پرورش وجود دارد که این مساله یک مانع است براین اساس قرار شد تغییر ساختار آموزشی در متوسطه انجام شود.

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: با این تغییر ساختار جایی برای مهارت‌آموزی در برنامه ساعتی دانش‌آموزان مشخص می شود و براساس آن دانش آموزان دوره متوسطه در طول سه سال باید ۳۰۰ ساعت(هر سال ۱۰ ساعت) مهارت بیاموزند، البته مهارتی که به یک شغل در پایان تحصیل تبدیل شود.

کریمی بیرانوند یادآور شد: مدارس شبانه روزی یکی از فرصت ها و ظرفیت ها برای مهارت آموزی به شمار می روند چرا که در این مدارس فضا و زمان کافی برای این مهم وجود داد، براین اساس دوره توانمندسازی مدیران این مدارس برگزار می شود و هم اکنون استان کردستان میزبان این دوره در غرب کشور است.

وی اظهار کرد: بی شک تا حوزه اقتصادی رشد نکند و دانش‌آموزان وارد بازار کار نشوند، مسائل اجتماعی و اشتغال حل نخواهد شد، بنابراین همه ما باید تلاش کنیم موضوع مهارت آموزی به بهترین شکل ممکن در جامعه نهادینه شود.

کمبود نیروی انسانی در تمام استان‌های کشور وجود دارد

مدیرکل حوزه متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در ادامه به موضوع کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری تلاش شده است که این کمبودها از راههای مختلف جبران شود.

کریمی بیرانوند با بیان اینکه این کمبود نیرو فقط مختص استان خاصی نیست و تمام استان‌های کشور را در بر می گیرد، اضافه کرد: سال گذشته استان کردستان در حوزه متوسطه ۹ هزار ساعت بصورت غیرموظف از بازنشستگان، نیروهای شاغل و دانشجو معلمان ترم هفت به بالا برای جبران این کمبود بهره برد و در سایر استان ها نیز از این روش استفاده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha