۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۳۶
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85458371
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اردن: فاجعه انسانی در غزه رو به وخامت است

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۳۶
کد خبر: 85458371
اردن: فاجعه انسانی در غزه رو به وخامت است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه و مهاجران اردن، امروز (شنبه) با بیان اینکه فاجعه انسانی در نوار غزه بدون راه حل های مشخص در حال بدتر شدن است، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ چشم اندازی برای پایان دادن به تجاوزات علیه نوار غزه وجود ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه المملکه اردن، «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه و امور مهاجران این کشور در کنفرانسی که توسط ائتلاف مترقی و مجمع سوسیال دموکرات عرب با عنوان «درک بحران فلسطین و ترسیم مسیرهای صلح» در امان برگزار شد، افزود: اردن از روز اول جنگ غزه، تلاش های فشرده ای را با هدف قرار دادن سه اولویت آغاز کرد.

وی «توقف فوری تجاوز به غزه»، «ارائه کمک‌های بشردوستانه کافی و فوری به تمام بخش‌های نوار غزه» و « آغاز یک تلاش سیاسی حقیقی برای دستیابی به راه‌حلی جامع برای جنگ که غزه را از بقیه سرزمین‌های اشغالی فلسطین جدا نکند» به عنوان سه اولویت اردن در ارتباط با جنگ غزه بیان کرد.

وزیر امور خارجه اردن اظهار داشت که جنگ غزه، جنگی انتقام‌جویانه از مردم فلسطین و ساکنان نوار غزه است. ما با یک فاجعه واقعی و حملات وحشیانه روبرو هستیم. تجاوز اسرائیل منجر به دامن زدن به درگیری در منطقه می شود.

وی با تاکید بر اینکه این جنگ باید پایان یابد، افزود: اردن از آغاز جنگ، تلاش های بی وقفه ای برای توقف آن، ارسال کمک های بشردوستانه و شروع یک تلاش سیاسی حقیقی برای دستیابی به راه حل جامع با هدف پایان درگیری انجام داده است.

الصفدی تاکید کرد که اردن متعهد به صلح عادلانه و همه جانبه و معتقد است که این صلح محقق نخواهد شد مگر اینکه اشغالگری [رژیم] اسرائیل پایان یابد و مردم فلسطین به حقوق خود دست یابند و در صلح و ثبات زندگی کنند.

وی با بیان اینکه «ما با یک دولت (کابینه) اسرائیلی مواجه هستیم که تمام خواسته های دنیا برای توقف جنگ و ورود کمک‌های بشردوستانه [ به نوار غزه ] را نادیده می گیرد»، افزود: باید اقدام بین المللی واقعی، سریع و موثر برای توقف جنایات [ رژیم ] اسرائیل از جمله کشتار، گرسنگی و آوارگی صورت گیرد.

وزیر امور خارجه اردن با اشاره به اینکه سازمان ملل تاکید کرده نوار غزه روزانه به ورود حداقل ۸۰۰ کامیون برای کاهش فاجعه انسانی نیاز دارد، ادامه داد:‌ به محض اینکه اسرائیل موانعی را که برای ورود کمک‌ها ایجاد کرده است، بردارد، اردن آماده است روزانه ۵۰۰ کامیون [ حامل کمک های بشر دوستانه ]به نوار غزه ارسال کند.

وی گفت: اسرائیل از صلح برخوردار نخواهد شد مگر اینکه مردم فلسطین از صلحی که شایسته آن هستند، برخوردار شوند زیرا همه مواضع بین المللی تغییر کرده است و اکنون همه به بی فایده بودن این جنگ پی برده اند.

الصفدی در مورد توافقنامه‌های صلح گفت که این توافقنامه ها، اراضی اشغالی را به اردن بازگرداند و مرزهای ما را مشخص کرد که ما از آنها برای خدمت به مردم فلسطین و تحقق منافع خود استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه لغو توافقنامه صلح بین اردن و اسرائیل به اردن و فلسطینی ها خدمتی نخواهد کرد، افزود: اگر لغو قراردادهای صلح به نفع مردم فلسطین باشد یا منافع اردن را تامین کند آن را به تاخیر نمی اندازیم.

وزیر امور خارجه اردن در بخشی از سخنانش گفت که ما هرگز اجازه نمی دهیم که اردن عرصه درگیری ها از جمله بین ایران و اسرائیل باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha