به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، تیرماه ۱۴۰۲ بود که مدیرکل همکاریهای رسانهای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از آغاز به کار سامانه دماوند با هدف معرفی گفتمان انقلاب اسلامی و جاذبهها و ظرفیتهای گردشگری، تاریخی، هنری، فرهنگی، ورزشی و... ایران با شعار «ایران از فراز دماوند» خبر داد. روایتی از عزت، پایداری، بزرگی و زیبایی ایران زمین.
به گفته مهدی مولایی آرانی دماوند، سامانهای برای ارائه محتواهای چند رسانهای در معرفی ایران در افکار عمومی مردم مان و دیگر کشورها است.
پس از یک سال از تحولات و فعالیت های این سامانه وی دراین باره اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات و مسائل پیش روی ما، مسئله تصویر ایران در عرصه بینالملل است و ماموریت اصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کنار سایر دستگاهها و نهادهای مسئول در حوزه بینالملل، اعتلای تصویر ایران در افکار عمومی مردم دیگر کشورها است. برای اعتلای تصویر ایران نیازمند آن هستیم که سه مولفه تامین و نشر محتوا، روایتگری از زبان فعالانِ موثر دیگر کشورها و حضور محصولات فرهنگی هنری در سبد مصرف زندگی مردم را جدی بگیریم. سامانه دماوند به دنبال آن است که مسئله تامین و نشر محتوا را تا حد ممکن برطرف کند.
مدیرکل همکاریهای رسانهای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به موضوعاتی که درباره معرفی ایران در این سامانه انجام میشود اشاره کرد و افزود: با توجه به ویژگیهای سامانه دماوند همه تولیدکنندگان محتوا (اعم از حقوقی و حقیقی) میتوانند محتواهای خود برای معرفی ایران اسلامی در موضوعات مختلف مانند تاریخ ایران، ایرانگردی، انقلاب اسلامی، دین و روحانیت، علم و فناوری، زبان و ادبیات فارسی، هنر ایران، زنان ایرانی و... در این سامانه منتشر کنند تا فعالان و ناشران محتوا از آن بهره ببرند.
امکان بارگذاری محتوا برای همه فعالان در سامانه دماوند وجود دارد
مولایی بیان کرد: مخاطبان اصلی سامانه دماوند شامل سه گروه هستند. نخست فعالان انتشار محتوا در حوزه بینالملل که دغدغه معرفی و روایت ظرفیتهای ایران به مخاطبان دیگر کشورها را دارند. دوم رایزنان فرهنگی و مسئولان بخشهای مختلف دستگاهها و نهادهایی که در عرصه بینالملل ماموریت معرفی فرهنگ و هنر ایران را بر عهده دارند. به عبارت دیگر سامانه دماوند به دنبال پشتیبانی محتوایی از این دو گروه است تا چالش تامین محتوای مورد نیاز برای معرفی ایران را در حد توان برطرف کند. سومین دسته مخاطبین سامانه دماوند که البته گستردهترین دسته مخاطبین را شامل میشود، عموم علاقهمندان به محتواهای متناسب با فضای بینالملل برای معرفی ایران است.
برای اعتلای تصویر ایران در عرصه بینالملل نیازمند جدی همکاری و هماهنگی دستگاههای مختلف هستیم و با توجه به تحولات فناورانه، مهمترین ابزار این همکاری و هماهنگی، سکوها و پلتفرمهای جدید هستندبه گفته مولایی، با همکاری بسیار خوب سایر دستگاهها تاکنون بیش از ۵۵۰۰ محتوا در موضوعات مختلف مانند گفتمان انقلاب اسلامی، ایرانگردی، مشاهیر ایران، زنان ایرانی، پیشرفتهای ایران و... به زبانهای مختلف فارسی، عربی، انگلیسی، روسی، اردو، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی در این سامانه منتشر شده و در دسترس کلیه مخاطبان قرار گرفته است.
وی افزود: تامینکنندگان محتوا در سامانه دماوند سه گروه هستند. گروه اول، دستگاههای تولید محتوا در کشورمان هستند که همکاری و همافزایی بسیار خوبی با این دستگاهها همچون شورای فرهنگ عمومی کشور، سازمان صداوسیما و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی داشتهایم و لازم است در همینجا از همه این عزیزان تشکر کنم. باور ما بر این است که برای اعتلای تصویر ایران در عرصه بینالملل نیازمند جدی همکاری و هماهنگی دستگاههای مختلف هستیم و با توجه به تحولات فناورانه، مهمترین ابزار این همکاری و هماهنگی، سکوها و پلتفرمهای جدید هستند. بخش دوم تامین محتوا، استفاده از تجربه و اندوخته سالیان گذشته در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده که تلاش شده این زحمات و محتواها نیز در سامانه منتشر شود.
به گفته وی گروه سوم تامینکنندگان محتوا که بسیار اهمیت دارد، مردم هستند. در تحولات امروز فضای مجازی، مردم و نشردهندگان مردمی کنشگران جدی هستند. به عنوان نمونه فعالان مردمی که در آذربایجان یا گلستان یا خوزستان یا ... ظرفیتهای فرهنگی هنری خود را معرفی میکند یا فعالان مردمی و دوستداران ایران در دیگر کشورها که برای معرفی فرهنگ، ادبیات و زیباییهای ایران تولید محتوا انجام دادند، تاثیرگذاری بسیار بیشتری دارند. تلاش ما بر این است که در ادامه مسیر از این ظرفیت بیشتر و بهتر استفاده شود. البته در حال حاضر نیز امکان مشارکت و بارگذاری محتوا برای همه فعالان در سامانه وجود دارد.
مدیرکل همکاریهای رسانهای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: برای بهتر دیده شدن و شنیده شدن سامانه دماوند، برنامهریزی های دیگری هم در نظر گرفته و نیز برنامه هایی برای آینده پیش بینی شده است از جمله رویدادهایی تحت عنوان «جایزه دماوند». این جایزه به بهترین آثاری که برای معرفی ایران از سوی فعالان مردمی تولید و حمایت میشود تعلق میگیرد. علاوه بر این برای افزایش مشارکت و حضور مردمی، طرح «سفیران دماوند» نیز در سال جدید اجرا خواهد شد.
جایزه به بهترین آثاری که برای معرفی ایران از سوی فعالان مردمی تولید و حمایت میشود تعلق میگیردمدیرکل همکاریهای رسانهای و فضای مجازی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره تاثیرات و دستاوردهای سامانه دماوند در فضای دیپلماسی فرهنگی اظهار کرد: قطعا دراین زمینه سامانه دماوند تاثیرگذار است اما نباید تصور کنیم که تاثیرگذاری تام دارد. به عبارت دیگر باید فعالیت این سامانه را در کنار مجموعه و زنجیرهای از موضوعات و عوامل، مورد بررسی قرار داد. به عنوان مثال اگر همکاری بین دستگاهها و فعالان مردمی بیشتر شود، میزان اثرگذاری آن هم بیشتر خواهد شد. تاثیرگذاری در فضای مجازی، نیازمند استمرار فعالیت، بهروز بودن، متناسب با نیاز مخاطب حرکت کردن و داشتن برنامه و جدیت در اجرا است. تلاش همه ما باید رسیدن به نقطه هدف باشد و نقطه هدف دماوند، اعتلای تصویر ایران برای مخاطبان بینالمللی است.
او درباره چشم انداز سامانه دماوند برای آینده بیان کرد: برای آینده نزدیک، تلاشمان بر این است که با همکاری فعالان مردمی و سایر بخشها، دماوند برای کسانی که دغدغه معرفی ایران در سطح بینالملل را دارند، به یکی از مراجع اصلی تامین محتوا تبدیل شود و در کنار آن حضور و مشارکت مردمی و سایر بخشها برای تامین محتوا در این سامانه به حد مطلوبی برسد. امیدواریم با استمرار این کار، در افق ۲-۳ سال آینده به این نقطه برسیم.
نظر شما