ائتلاف احزاب مخالف برای تشکیل دولت جدید در جزایر سلیمان

تهران- ایرنا- احزاب مخالف در جزایر سلیمان، برای تشکیل دولت، به توافق رسیدند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، انتخابات هفته گذشته در جزایر سلیمان اولین انتخابات پس از انعقاد پیمان امنیتی مانسه سوگاواره با چین در سال ۲۰۲۲ بود که پلیس چین را به این مجمع الجزایر اقیانوس آرام دعوت و این جزیره را به پکن نزدیکتر کرد.

چین، آمریکا و استرالیا، بنابه دلایل بالقوه و تاثیر این انتخابات بر امنیت منطقه، نتایج آن را زیر نظر دارند.

نتایج انتخابات روز چهارشنبه نشان داد که حزب سوگاواره (OUR) ۱۵ کرسی از ۵۰ کرسی پارلمان این کشور را به دست آورده که ۲ کرسی بیشتر از ائتلاف احزاب مخالف (CARE) بود. مستقل ها و احزاب خُرد نیز ۱۵ کرسی به دست آوردند.

روز شنبه، ائتلاف احزاب مخالف، شامل حزب دموکراتیک جزایر سلیمان به رهبری متیو ولز، U۴C و حزب اتحاد دموکراتیک به رهبری پینستر ریک هونیپولا، نخست‌وزیر سابق، با دومین حزب بزرگ مخالف به رهبری پیتر کنیلورا جونیور، برای تشکیل ائتلافی با ۲۰ کرسی به توافق رسیدند.

هونیپولا به رویترز گفت: گروه ها تصمیم نگرفته اند کدام رهبر حزب را به عنوان نامزد این بلوک برای نخست وزیری معرفی کنند.

این ائتلاف در بیانیه ای تاکید کرد: گروه ما به خواسته‌های مردم جزایر سلیمان برای بازپس گیری کشور و بازگرداندن اعتماد به رهبری و حکومت کشورمان پاسخ می دهد.

سوگاواره هفته گذشته گفت: حزب او از حمایت ۲ حزب خُرد برخوردار است و از استقلال طلبان حمایت خواهد کرد.

توافق امنیتی چین و جزایر سلیمان باعث تکاپوی واشنگتن و متحدان آن شده به نحوی که آمریکا قصد دارد سفارت خود را در این جزیره بعد از مدت‌ها تعطیلی، بار دیگر بازگشایی کند. از سوی دیگر چین وعده داده که برای ایجاد و به روزرسانی زیرساخت‌های اصلی مورد نیاز جزایر سلیمان از جمله جاده‌ها، مدارس و یک بندر اصلی سرمایه‌گذاری کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha