انجام بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی و فناورانه در راه‌آهن دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تشریح اقدامات پژوهشی راه‌آهن در ارتباط با ارتقای ایمنی در حوزه حمل‌ونقل ریلی، از انجام بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی و فناورانه در راه‌آهن دولت سیزدهم در حوزه ارتقای ایمنی ریلی خبر داد.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی از راه‌آهن، «محسن ابراهیمی» با توجه به نامگذاری روز پنجم هفته ایمنی سال ۱۴۰۳ با عنوان «آموزش و پژوهش، پیش‌نیاز ایمنی راه‌آهن»، افزود: با توجه به تاکیدات مدیرعامل راه‌آهن که ایمنی را پیش‌نیاز همه فعالیت‌ها می‌دانند، موضوعات مرتبط با ارتقای ایمنی در راه‌آهن در اولویت محورهای پژوهشی قرار دارد و بیش از ۵۰ پروژه تحقیقاتی و فناورانه در حوزه ارتقای ایمنی در دولت سیزدهم از طریق نخبگان، مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است.

وی با اشاره به تعداد قابل توجه پروژه‌های نخبگی جایگزین خدمت و پروژه‌های تعریف شده از طریق سامانه «ساتع» در راه‌آهن گفت: برخی از پروژه‌های مهم اتمام یافته شامل ارتقای سطح ایمنی و مهارتی کارکنان شرکت راه‌آهن با بهره گیری از فناوری واقعیت مجازی (VR)، مقاوم‌سازی و رفع آسیب‌پذیری زیرساخت و ابنیه فنی راه‌آهن (پل، ترانشه، تونل، ایستگاه، سوزن، زیرسازی خطوط شبکه و غیره)، طراحی سامانه‌ها و روش‌های پایش و مدیریت ریسک عوامل طبیعی و غیرطبیعی موثر در وقوع سوانح و شبه سوانح، روش‌های مقابله با پدیده‌های طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان شن در مناطق ماسه‌گیر و غیره، بررسی و رفع مسائل مرتبط با عیوب ناوگان از جمله خرابی یا شکست چرخ و محور و بوژی، ارتقای سیستم‌های کنترل، تعلیق و ترمز و جلوگیری از خروج از خط ناوگان، شناسایی و هشدار برخورد ناوگان با موانع، روش‌های پیشگیری و مقابله با حریق ناوگان، روش‌های مقابله با سرقت قطعات و تجهیزات و غیره است.

ابراهیمی ادامه‌داد: همچنین هشت پروژه نخبگی، یک پایان‌نامه دکترا و سه پروژه فراخوان شده توسط سامانه ساتع در حوزه ایمنی در حال اجرا است.

وی اضافه‌کرد: چهار پروژه نیز در سال جاری در سامانه ساتع فراخوان شده است که در ارتقای ایمنی زیرساخت، ناوگان، و بهره‌برداری و پیشگیری از سوانح و شبه سوانح اثر مستقیمی خواهد داشت که شامل استفاده از فناوری پهپاد برای پایش وضعیت سلامت ابنیه فنی راه‌آهن، طراحی و ساخت سیستم خودکار تشخیص موانع ریلی، اصلاح فرآیندهای نظارتی به منظور ارتقای ایمنی چرخ و محور با استفاده از روش‌ها و فناوری‌های پیشرفته، و امکان‌سنجی استفاده از فناوری‌های نوین به منظور ارتقای فناوری پیشرانه لکوموتیوها می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری شرکت راه‌آهن با اشاره به سابقه سه دهه‌ای فعالیت‌های پژوهشی در راه‌آهن در قالب پروژه‌های پژوهشی پیمانی، پروژه‌های پژوهشی امانی، طرح‌های نخبگی و حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، خاطرنشان‌کرد: طرح‌های پژوهشی و تخصیص منابع در دولت سیزدهم با رویکردی کاملاً کاربردی و بر اساس نیازها و مسائل اولویت‌دار صنعت حمل و نقل ریلی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله ارتقای ایمنی، ارتقای فناوری و ارتقای بهره‌وری و با هدف توسعه و نفوذ فناوری، داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات و اصلاح فرآیندها تعریف و انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha