استاندار گلستان: کیفی‌سازی تولید آرد در کارخانه‌های استان با جدیت پیگیری می‌شود
نشست اعضای ستاد تنظیم بازار استان گلستان

گرگان - ایرنا - استاندار گلستان گفت: با توجه به اجرای موفق طرح سازماندهی توزیع آرد توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان و حذف هدر رفت آرد، سرمایه‌گذاری در حوزه افزایش کیفیت آرد در کارخانه‌های منطقه با جدیت پیگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه چهارشنبه شب در نشست اعضای ستاد تنظیم بازار استان، اظهار داشت: در حوزه کیفی‌سازی تولید آرد در کارخانه‌های استان، مشارکت تمامی دستگاه‌های مرتبط در راستای مسوولیت اجتماعی ضروری است.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در حوزه کیفی تولید آرد کارخانه‌های استان یکی از سیاست‌هایی بوده که بر اجرای اصلاحات آن تاکید شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز گفت: در این استان بهترین گندم از سوی کشاورزان تولید می‌شود ولی نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه کیفی سازی آرد تولیدی توسط کارخانه‌های منطقه است.

سیدمحمد دهنوی افزود: اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان در حوزه کیفی‌سازی تولید آرد ورود کرده تا نان با کیفیت سر سفره هم استانی‌ها قرار گیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز از پخت نان کامل توسط ۷ واحد نانوایی شهر گرگان از امروز (‌۱۲ اردیبهشتماه سال جاری ) خبر داد و گفت: این طرح در راستای تولید آرد با کیفیت (نان کامل) توسط یکی از کارخانه‌های آرد استان به اجرا درآمده است.

استان گلستان به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت تولید گندم مقام نخست کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است که این محصول راهبردی در ۲۵ استان کشور استفاده می‌شود.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

آمادگی برداشت جو در کشتزارهای گلستان
رییس جهادکشاورزی گلستان از آمادگی برداشت جو از سطح حدود ۸۰ هزار مزرعه در این استان طی روزهای آینده خبر داد و گفت: امسال پیش بینی برداشت ۱۶۰ هزار تن از این محصول را داریم.

محمد برزعلی افزود: جهاد کشاورزی استان برای خرید محصول جو از بهره‌برداران در منطقه، تعداد ۵ مرکز خرید را توسط شرکت پشتیبانی امور جهاد کشاورزی آماده کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط برای خرید محصول جو از بهربرداران استان فراهم است ولی تاکنون قیمت خرید تضمینی آن توسط شورای اقتصاد برای سال زراعی جاری اعلام نشده است.

برزعلی خواستار تعیین تکلیف ستاد تنظیم بازار استان برای پیگیری و خرید تضمینی محصول جو از بهره‌برداران شد.

به گفته وی سال زراعی قبل هر کیلوگرم جو ۶۸ هزار ریال از بهره‌برداران خرید شده بود.

برزعلی کلزا را دیگر محصول آماده برداشت استان در روزهای پایانی اردیبهشت ماه سال جاری عنوان کرد و افزود: در سال زراعی جاری ۴۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در این استان به زیر کشت کلزا رفته که برآورد تولید ۱۲۰ هزار تن محصول می‌شود.

رییس جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: تولید این مقدار کلزا در سال زراعی جاری در گلستان، طی چند دهه اخیر بی‌سابقه است.

به گفته وی برای خرید تضمینی این محصول نیز توسط ۵ کارخانه روغن کشی استان توافق شده است.

برزعلی با اشاره به این که برداشت گندم از سطح ۳۶۸ هزار هکتار زمین زراعی، بزرگترین عملیات برداشت محصول در استان به شمار می‌رود، افزود: امسال برآورد تولید این محصول راهبردی استان حدود یک میلیون تن بوده که پیش بینی خرید تضمینی آن ۹۰۰ هزار تن است.

وی یادآور شد: برای خرید تضمینی گندم از بهره‌برداران استان که از اویل خرداد ماه آغاز و تا مردادماه ادامه می‌یابد، حدود ۱۰۵ مرکز خرید در سطح استان برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی ۱۷۵ هزار ریال تعیین شده است.

عادل مصدقی مدیرکل راهداری و حمل حمل نقل جاده‌ای گلستان نیز با ارائه گزارشی از آمادگی ناوگان حمل و نقل برای جابجایی محصولات کشاورزی استان، گفت: برای جابجایی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی استان در نیمه نخست امسال هماهنگی لازم به عمل آماده است.

بررسی افزایش نرخ کرایه خودروهای مسافرکش در مناطق شهری و روستایی و برنامه‌ریزی تامین گوشت قرمز مورد نیاز استان از دیگر مسایل مطرح شده در ستاد تنظیم بازار استان بود که از سوی مدیران کل مرتبط راهکار ارایه شد.

طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در ۳۶ نقطه شهری و بیش از هزار روستا و آبادی در استان گلستان زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha