۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85466141
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

توسعه تجارت خارجی هدف‌گذاری اقتصادی استان زنجان

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۰۰
کد خبر: 85466141
توسعه تجارت خارجی هدف‌گذاری اقتصادی استان زنجان

زنجان - ایرنا - توسعه تجارت خارجی و افزایش صادرات به‌ عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست که اتاق بازرگانی استان زنجان تلاش می‌کند با تحقق این هدف به جایگاه اصلی خود در بازارهای جهانی دست یابد.

به گزارش ایرنا، صادرات به‌ عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی کشورهاست و در هر اقتصادی چه پیشرفته و چه در حال توسعه، تولید و صادرات وابستگی متقابل به یکدیگر دارند و به صورت زنجیره ای به هم وابسته اند چرا که افزایش یکی موجب افزایش دیگری می شود.

اهمیت روز افزون استقلال از درآمدهای نفتی به دلیل نوسانات، بی ثباتی قیمت ها و تقاضای جهانی نفت باعث شده است تا نقش صادرات غیر نفتی فراتر از ابزاری برای کسب درآمدهای ارزی مطرح شود.

در استان زنجان واحدهای تولیدی متعددی، محصولات تولیدی خود را به خارج از کشور صادر می کنند.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان مدتی است برای تقویت توسعه تجارت خارجی استان استفاده از ظرفیت سفرا و رایزنان جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها را در دستور کار قرار داده است و سال گذشته در این راستا سفیران ایران در دیگر کشورها سفرهای متعددی به زنجان داشته اند.

خبرنگار ایرنا در خصوص برنامه های سال جاری اتاق بازرگانی زنجان با صمد یوسفی اصل، رییس این اتاق گفت و گو کرده است.

ایرنا.مزیت های عمده استان در حوزه تولیدی و اقتصادی چیست؟

استان زنجان بخش بزرگی از جمعیت کشور را در شعاع ۴۰۰ کیلومتری خود دارد که همین مهم یک ظرفیت ویژه در توسعه اقتصادی استان محسوب می شود که البته باید هنر بهره مندی از چنین ظرفیتی را هم داشته باشیم.

این استان در چند بخش از صنعت در زمره قطب‌های تولیدی کشور است و ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورها دارد.با وجود کارخانجات بزرگ برق، تجهیزات استان در حوزه برق بسیار توانمند است، صنعت نساجی نیز از دیرباز در استان زنجان دارای کارخانجات بزرگی بوده است.

با وجود کارخانجات بزرگ برق، تجهیزات استان در حوزه برق بسیار توانمند است، صنعت نساجی نیز از دیرباز در استان زنجان دارای کارخانجات بزرگی بوده همچنین زنجان علاوه بر اینکه در حوزه مس به عنوان قطب کشور محسوب می‌شود بلکه تولیدکننده میزان قابل توجهی از فلز روی کشور نیز هست.

در حوزه معدن نیز استان زنجان از جایگاه مهمی در بین استان ها برخوردار است.

توسعه تجارت خارجی هدف‌گذاری اقتصادی استان زنجان

استان زنجان و در راس آن شهرستان طارم بزرگترین تولیدکننده زیتون کشور محسوب می‌شود و تولید سیب‌زمینی و گندم در ماهنشان و خدابنده استان نیز ظرفیت دیگر بخش کشاورزی استان است.

زنجان همچنین به عنوان مرکز تولید ماهی قزل‌ آلا در کشور مطرح است.

ایرنا. وضعیت استان از حیث فضای کسب و کار را چگونه ارزیابی می کنید ؟

زنجان در چند فصل اخیر رتبه بالایی را در شاخص بهبود کسب و کار کسب کرده، در این زمینه نگاه مدیران نگاه سیاسی نبوده و همین موضوع موجب گشایش های قابل توجهی شده است.

زنجان در چند فصل اخیر رتبه بالایی را در شاخص بهبود کسب و کار کسب کرده، در این زمینه نگاه مدیران نگاه سیاسی نبوده و همین موضوع موجب گشایش های قابل توجهی شده است. تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه و توسعه فعالیت های دانش بنیان به حل بسیاری از چالش ها و مشکلات جامعه منجر می شود و می تواند از شکل گیری و ایجاد بسیاری از معضلات اجتماعی نیز پیشگیری کند.

در این زمینه نیازمند اقداماتی هستیم و باید تلاش کنیم به وضعیت مطلوب برسیم.

ایرنا. چالش های پیش روی تولید و بنگاه‌های اقتصادی در استان چیست؟

مسایل استان ها در حوزه تولید و صادرات همانند تامین اجتماعی و مالیات تقریبا مشابه هم هست و برای حل این چالش ها یک همت لازم است.

متاسفانه رویه ها و آیین نامه ها مدام تغییر می کند و این موضوع اصلا خوب نیست، در خصوص بخشنامه ها، هر بخشنامه ای که در حوزه اقتصاد و تولید صادر می شود لازم است نظر انجمن ها و فعالان اقتصادی هم گرفته شود.

توسعه تجارت خارجی هدف‌گذاری اقتصادی استان زنجان

درخواست مشخص ما این است که در صدور بخشنامه ها زمان مناسب داده شود نه اینکه هر صبح یک بخشنامه جدید ابلاغ شود؛ اگر فرصت لازم در این زمینه داده شود واحدهای تولیدی می توانند خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهند.

ایرنا. برنامه اتاق بازرگانی استان برای توسعه تجارت و رونق واحدهای تولیدی چیست؟

اتاق بازرگانی زنجان در نظر دارد تا کار در حوزه بین‌المللی را به صورت تخصصی و با نیروهای متخصص پیش ببرد چون به دلیل وجود مشکلات و نقص در سازوکارهای اقتصادی به خوبی نتوانسته‌ایم جایگاه اصلی خود را در بازارهای جهانی پیدا کنیم و اگر این مشکلات نبود، رتبه‌های بالایی را در زمینه تولید و تجارت در دنیا داشتیم.

این اتاق برای توسعه تجارت خارجی و همچنین جذب سرمایه گذاری، برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت دارد، دعوت از سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف و حضور آنان در زنجان از جمله این برنامه هاست.

کشورهای مختلفی در برنامه ریزی توسعه تجارت خارجی استان زنجان هدفگذاری شده اند چون برای رسیدن به سبد متنوع صادراتی در استان، فراهم‌ سازی زمینه تجارت با کشورهای مختلف لازم است. در این راستا با سفیران کشورهای مختلف جلساتی داشتیم و فعالان اقتصادی استان بنا بر زمینه های فعالیت و کشورهای هدف خود با آنان ارتباط گرفتند تا تسهیلگری های بیشتری در خصوص صادرات محصولات به کشورهای هدف ایجاد شود.

کشورهای مختلفی در برنامه ریزی توسعه تجارت خارجی استان زنجان هدفگذاری شده اند چون برای رسیدن به سبد متنوع صادراتی در استان، فراهم‌ سازی زمینه تجارت با کشورهای مختلف لازم است.

برگزاری این جلسات بر اساس برنامه ریزی اتاق بازرگانی زنجان با همکاری دفتر وزارت امور خارجه در استان به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

ایرنا. نیاز مهم استان برای تقویت تجارت و مبادلات اقتصادی چیست؟

برقراری پروازهای مستمر از زنجان به پایتخت و نیز به برخی کشورها مثل ترکیه که مراودات تجاری بالایی با استان زنجان دارند از عوامل موثر در تقویت تجارت خارجی استان است، این موارد جزو زیرساخت های مهم توسعه صادرات است و نبود آن لطمه زیادی به صادرات استان می زند.

توسعه تجارت خارجی هدف‌گذاری اقتصادی استان زنجان

فعال شدن دوباره دفتر وزارت امور خارجه در استان اتفاق خوبی است و کارهایی از این قبیل هم به مثابه تقویت زیرساخت هاست و باید بتوانیم از همه ظرفیت ها بهره بگیریم.

ایرنا. جهت گیری بخش خصوصی برای رونق تولید چه باید باشد؟

همه فعالان اقتصادی دلسوزانه با وجود همه مشکلات، پای کار مانده و روند تولید و صادرات را ادامه می‌دهند.

بخش خصوصی همواره تلاش می‌کند بازار عرضه و میزان رقابت‌پذیری محصولاتش را گسترش بدهد و حجم و کیفیت تولیدات را مطابق با استانداردها و مطالبات بازار پیش ببرد.

بخش خصوصی بدون تردید در گام‌ نخست برای عقب نماندن از چرخه تولید نیازمند جلب اطمینان، رفع دغدغه‌ها و ارایه پاسخ‌های روشن به مشتریان است چون مشتری حق دارد از وجود ضمانت نامه کالا، کیفیت، کمیت، قیمت حقیقی، سلامت محصول، خدمات پس از فروش، تاریخ تولید و انقضای محصول آگاهی داشته باشد.

سیاست‌های‌ اقتصادی کشور اگر منتج به عدم انحصار چرخه‌های تولید شود، از تبانی جلوگیری می‌کند و هم موجب تنوع محصولات در بازار می شود و به این‌ ترتیب مصرف‌کنندگان در بازاری آزاد، اجازه انتخاب کالاهای خود از میان چندین کالا با طرح، جنس و برند مختلف را دارند و نفع این رویکرد به همه می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha