به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام محمدحسین پورثانی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان اظهار کرد: حضرت آقا در دیدار اخیر خود با معلمان فرمودند اوّلین کار معاونت پرورشی این است که از ایجاد و رواج و شیوع آسیبهای اخلاقی و اجتماعی در میان خود جوانها جلوگیری کند. ایشان پیشنهاد کردند؛ جوانهایمان که در مجموعه میلیونی دانشآموز، یک تعداد خیلی زیادی جوان و نوجوان فعّال هستند جلوی آسیبهای اجتماعی را بگیرند؛ به فرموده ایشان، مقدّمهاش این کار این است که در داخل خود مدارس آسیبهای اجتماعی وجود نداشته باشد که این کار معاونت فرهنگی است.
وی موضوع دیگری که رهبری در سخنان خود اشاره کردند را بیان کرد: ایشان فرمودند یکی دیگر از مسائلی که مربوط به معاونت پرورشی است، تبیینِ مصالح بنیادی کشور و نظام جمهوری اسلامی است؛ این امر باید تبیین و به جوانان گفته شود. اگر این میلیونها جوان و نوجوانی که ما در آموزشوپرورش، در مدارس داریم، مصالح بنیادی نظام و مصالح کشورشان را بشناسند، جبهه دوست و دشمن کشورشان و مسائل اساسی مورد نیاز کشورشان را بشناسند، تبلیغات دشمنان و اینهمه تلاش میلیاردیای که دشمنان برای تبلیغات و گمراه کردن افکار عمومی کشور دارند انجام می دهند، خنثی خواهد شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه ریزی آموزش و پرورش برای تربیت نیروی موثر تربیتی گفت: معتقدیم در جایی که ساختمان مدرسه فرسوده است میتوان درس خواند. محتوا اگر صد درصدی نبود میتوان درس خواند اما اگر معلم تراز نباشد نمیتوان درس خواند.
حجتالاسلام پورثانی افزود: طی سالهای اخیر جذب نیروی پرورشی در آموزش و پرورش نداشتیم روز جمعه ۱۴ اردیبهشت آزمون استخدامی جذب ۱۵ هزار مربی پرورشی بعد از ۱۵ سال برگزار شد چراکه۵۰ درصد مدارس مربی پرورشی ندارند.
وی تاکید کرد:کیفیت استخدام نیز مهم است در سالهایی قریب به ۳۰۰ هزار نیروی انسانی وارد آموزش و پرورش میکردیم که از مبادی تربیت معلم نبودهاند لذا در سال گذشته کانونهای ارزیابی در کشور مستقر شدند این کانونها ابزارهایی دارند تا معلمان را ارزیابی کنند تا اگر نیرویی توانمند بود وارد آموزش و پرورش شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: ارتقای وضعیت معلمان نکته بعدی است نظام رتبه بندی معلمان برای این موضوع پیاده شد که تلاش و کار علمی همکاران دیده شود.
حجتالاسلام پورثانی با تاکید براینکه جوش درونی مربی تربیتی مهم است گفت: در بحث ارزشیابی همکاران باید نسبت به فعالیت همکار امتیاز ویژه دهیم تکلیف برنامه هفتم دادن کارنامه رشدی تربیتی در کنار کارنامه تحصیلی به دانش آموزان است.
وی اضافه کرد: در نظام ارزیابی شاخصهایی تعیین کردهایم و به مربیان امتیاز میدهیم همچنین منزلت و ارزش به کار معلمی که کار تربیتی میکند مدنظر است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: نظام ارزشیابی در آموزش و پرورش در حال اجراست اما ورود شاخصهای تربیتی تغییر کرده است امروزه یک معلم برای ارتقای رتبه باید شاخصهایی را بگذراند.
پورثانی از افزایش برگزاری اردوی دانش آموزی خبر داد و گفت: گفتمان سازی و انتظار عمومی از آموزش و پرورش مطالبه امروز مقام معظم رهبری است تا کار تربیتی جدی در مدارس صورت بگیرد.
وی تصریح کرد: ۱۶ طرح عفاف و حجاب، کافه دخترانه، مشارکت بیش از ۸ هزار گروه سرود دانش آموزان، مشارکت بیش از۵۰۰ هزار دانش آموز در پویش مهر، برگزاری هفته ماها در مدارس نیز از جمله اقدامات مهم معاونت پرورشی و فرهنگی بوده است.
پورثانی اضافه کرد: ۵۰ هزار گروه جهاد تبیین داریم و معتقدیم اگر میخواهیم اتفاقی در آموزش و پرورش صورت گیرد باید از ظرفیت گروههای مردمی و جهادی استفاده کنیم.
به گفته وی برگزاری محافل انس با قرآن و اعتکاف دانش آموزی از جمله دستاوردهای معاونت پرورشی و فرهنگی در یکسال اخیر است که با استقبال زیاد دانش آموزان روبرو شد.
نظر شما