۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85477003
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمشک فضایی دیده شد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۰
کد خبر: 85477003
تمشک فضایی دیده شد

تهران- ایرنا- ستاره‌شناسانی از دانشگاه سیدنی غربی در استرالیا اعلام کردند که یک نامزد جدید بازمانده ابرنواختر (SNR) را شناسایی کرده‌اند که به علت ریخت‌شناسی (مورفولوژی) آن «تمشک» (Raspberry) نامگذاری شده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فیز»، این بازمانده ابر نواختر در طرف نزدیک بخش موسوم به بازوی اسکوتوم-سنتاروس در کهکشان راه شیری شناسایی شده است. بازماندگان ابرنواختر (SNRs) ساختارهای پراکنده و در حال گسترشی هستند که از انفجار ابرنواختر ایجاد می شوند. آنها دربردارنده مواد بیرون پرتاب شده ناشی از انفجار و سایر مواد بین ستاره‌ای هستند.

مطالعات بازماندگان ابرنواختر برای ستاره شناسان حائز اهمیت است چرا که نقش مهمی در تکامل کهکشان‌ها دارند و عناصر سنگین ساخته شده در انفجار ابرنواخترها را پخش می‌کنند و انرژی لازم برای گرم شدن مدیوم بین ستاره‌ای را فراهم می کنند. همچنین اعتقاد بر این است که بازماندگان ابرنواختر مسئول شتاب اشعه‌های کیهانی وابسته به کهکشان (galactic) هستند.

به تازگی یک تیم از ستاره ‌شناسان از دانشگاه سیدنی غربی به عنوان بخشی از تحقیقات نقشه تکاملی کیهان (EMU) یک نامزد جدید بازمانده نواختر کشف کرده اند. این شئ با نام G۳۰۸.۷۳+۱.۳۸ علامت‌گذاری و به علت شباهتش به میوه تمشک به این نام ملقب شده است.

این محققان در مقاله خود در این زمینه نوشتند: به عنوان بخشی از پروژه در مقیاس بزرگ نقشه تکاملی کیهان، بخش بازماندگان ابرنواختر آسمان در دسامبر ۲۰۲۳ با مجموعه کاملی از ۳۶ آنتن این پروژه رصد شد و ما بطور غیرمترقبه یک نامزد جدید بازمانده ابرنواختر را کشف کردیم.

قطر «تمشک» بین ۳۲.۵ تا ۹۸ سال نوری و فاصله (زمین) تا آن نیز بین ۱۰ تا ۱۶ هزار سال نوری برآورد شده است.

این مشاهدات همچنین یک نقطه پولاریزه شده مدور (دایره‌ای) در نزدیک مرکز «تمشک» را شناسایی کرده است. ستاره شناسان تصور می‌کنند که این نقطه ممکن است یک ستاره نوترونی یا احتمالا یک تپ‌اختر یا ستاره تپنده (پولسار) باشد که در ابتدای رویداد ابرنواختر تولید شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha