ساختگاه سه شهرک‌ انرژی‌ خورشیدی در خراسان جنوبی مشخص شد

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: احداث سه شهرک صنعتی انرژی خورشیدی با ظرفیت تولید ۱۶۰ مگاوات برق را در دستور کار داریم که ساختگاه آن هم مشخص شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عباس‌زاده روز چهارشنبه در نشست ستاد مدیریت مصرف انرژی استان افزود: بیش از ۲۰۰ مگاوات تولید انرژی نو را در استان هدف گذاری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در قطعی برق خط قرمز ما تامین برق خانگی است گفت: دولت در زمینه تامین برق پایدار اقدامات خوبی را انجام داده که باید مردم هم همراهی لازم را داشته باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در تامین برق بخش کشاورزی انعطاف پذیری لازم را خواهیم داشت ادامه داد: مصوبه ملی کاهش مصرف برق برای فصل گرما ابلاغ شده که باید به خوبی مدیریت کنیم.

قطع برق کشاورزی بدون برنامه نباشد

وی گفت: بخش کشاورزی استان در زمینه مدیریت مصرف انرژی و قطعی برق آسیب پذیرترین بخش است لذا قطعی بدون برنامه در بخش کشاورزی آسیب‌هایی به دنبال دارد و هرچه‌ مدیریت مصرف برق در سایر بخش‌ها بیشتر باشد، در تامین برق پایدار و قطع نشدن برق بخش کشاورزی و صنعت تاثیرگذار است.

عباس‌زاده اضافه کرد: ۵۷ درصد پیک بار مصرف برق مربوط به بخش خانگی و تجاری است.

وی گفت: دولت برنامه دارد که ناترازی برق را از محل انرژی‌های نو تامین کند که در این خصوص خراسان جنوبی با توجه به تعداد روزهای آفتابی و قرار داشتن در دالان‌های بادی شرق کشور ظرفیت بالایی دارد.

تامین برق ۲ هزار چاه از انرژی خورشیدی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۲ هزار چاه کشاورزی در استان افزود: در صورت تامین برق این چاه‌ها از محل انرژی خورشیدی گام موثری در زمینه تامین برق پایدار استان و این بخش برداشته خواهد شد.

وی همچنین از فرمانداران خواست همه توان خود را برای مدیریت مصرف انرژی در شهرستان‌ها به کار گیرند و گفت: در این زمینه همه ما باید دغدغه‌مند باشیم و برنامه‌ریزی و مدیریت درستی داشته باشیم چرا که در کیفیت عملکرد ما برای عبور از فصل گرما تاثیرگذار است.

کمترین خاموشی با مشارکت مردم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: در پی خاموشی‌های گسترده ناشی از ناترازی تولید و مصرف برق در سال‌های قبل از دولت سیزدهم، با تعریف ۱۰۰ اقدام برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰ اقدام برای ۱۴۰۲ در حوزه تولید، انتقال و مصرف همچنین جلب مشارکت مردمی، گذر از دوره اوج بار در تابستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با کمترین اعمال خاموشی و کمترین نارضایتی برای مشترکان انجام شد.

مهدی دادگر با بیان اینکه گذر در تابستان گرم امسال با کمترین ناترازی نیازمند همراهی مردم در تمامی بخش‌ها است افزود: قطعی برق بخش کشاورزی استان بدون برنامه نیست و اطلاع رسانی در قالب پیامک به کشاورزان انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در ۲ سال و نیم اخیر، کاهش خاموشی‌ها به رغم افزایش انرژی تولیدی تحویلی به مشترکان بوده و در تمامی صنایع، انرژی مصرفی افزایش یافته است.

خاموشی و تلفات انرژی در استان کاهش یافت

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: میزان متوسط خاموشی مشترکان در استان به ۸۰ دقیقه در سال کاهش یافته که در این روند خراسان جنوبی در مقایسه با میانگین کشوری در رتبه سوم قرار دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه کاهش تلفات، میزان تلفات انرژی در شبکه‌های برق استان به هفت درصد کاهش یافت که با وجود پراکندگی بسیار بالای شبکه و مشترکان در سطح استان، رتبه مناسبی در کشور را داریم.

دادگر با بیان اینکه کل ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده در استان نسبت به پیک بار سال جاری ۱۰.۶ درصد است اظهار کرد: خراسان جنوبی در مقایسه با شاخص کشوری حائز رتبه برتر در تولید برق پاک به نسبت میزان مصرف استان است.

وی افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری موظف هستند از ابتدای امسال پنج درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، تامین کنند و در مدت چهار سال تا ۲۰ درصد (سالانه پنج واحد درصد) افزایش دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha