روابط عمومی، چراغ نیم‌سوز آگاهی‌بخش در جامعه

قزوین - ایرنا - حالا چند روزی باقی مانده تا هفته روابط عمومی به پایان برسد، شغلی که به عنوان یک نظام ارتباط جمعی چه، در ساختار اداری و چه در حوزه تولید و خدمات می‌تواند موجب رضایت شهروندان و ایجاد گفت‌ و گو در جامعه باشد اما مشکلات متعددی این مسوولیت اجتماعی را گاهی با چالش‌هایی نیز مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بعد از جنگ جهانی دوم، روابط عمومی به عنوان یک تخصص در جامعه و اذهان عموم مردم ظهور و بروز کرد و فعالیت و وظایف آن طبقه بندی و معیارهایی برای نحوه عملکرد آن برنامه‌ریزی شد تا در جامعه به سازمان‌های دولتی و خصوصی، نهادهای آموزشی و مذهبی و بیمارستان‌هایی خدمت کنند که هر کدام مشتری‌ها، اعضا، کارمندان و مخاطبان خاص خود را داشتند.

با گذشت زمان و پیشرفت اما ارتباطات کارشناسان روابط عمومی همچنان با مشاوره‌های خود گرایشات، دغدغه‌ها و مشکلات مخاطبان را به گوش مدیریت می‌رسانند و همچنین اهداف، عملکرد، سیاست و خط مشی مدیران و موسسات را برای همگان اطلاع رسانی می‌کنند.

این نکته را باید مدنظر قرار داشت که مرز بین روابط عمومی و آگهی‌های تبلیغاتی بسیار باریک است و گاها این ۲ کار توسط برخی از روابط عمومی‌هایی که سواد رسانه‌ای ندارند با هم آمیخته می‌شود، در حالی که تبلیغات شکل یک سویه ارتباطات است و روابط عمومی کاملا به صورت ارتباط ۲ سویه عمل می‌کند.

روابط عمومی وابسته به علوم ارتباطات است و با کمک رسانه هم وظایف درون سازمانی خود و هم پاسخگویی به حقوق شهرندی را جامعه عمل می‌پوشاند، هر چند که چندسالی است درگیر مشکلاتی از جمله به کارگیری افراد غیرمتخصص، کمبود اعتبارات و نیروی انسانی مواجه است و با این مسایل دسته و پنجه نرم می‌کند.

برای واکاوی هر چه بیشتر این مشکلات و همچنین دنیای پر پیچ و خم روابط عمومی ها، خبرنگار ایرنا سراغ چند تن از روابط عمومی‌های باسابقه استان قزوین رفته تا دیدگاه آن‌ها را نسبت به حساسیت این شغل جویا شود.

روابط عمومی، چراغ نیم‌سوز آگاهی‌بخش در جامعه

چشم‌انداز روابط عمومی باید بر پایه تعامل بنا نهاده شود

عادله مهرابی، مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر قزوین که ۲۷ سال در حوزه رسانه و روابط عمومی فعالیت داشته به خبرنگار ایرنا گفت: امروز عصر ارتباطات، آن هم از نوع ارتباطات آنلاین یا برخط است و برقرار کردن ارتباطات حتی از رایه محل کار و شخصی نیز کوچ کرده و به گوشی‌های همراه و به عبارتی به دستان مخاطبان مهاجرت کرده و از همین‌رو باید گفت چشم‌انداز روابط عمومی باید بر پایه تعامل و به اشتراک‌گذاری عمومی بنا نهاده شود.

وی ادامه داد: به طور مسلم روابط عمومی بر محور تفکر و مشارکت مداری استوار است تا بتواند اثربخشی خود را در طول و عرض سازمان هویدا کند و ضمن انطباق با تحولات، از عهده پاسخگویی به افکار عمومی نیز برآید و بنابرهمین نکته، سازمان باید در ترسیم جایگاه روابط عمومی دقت نظر لازم داشته باشد.

مهرابی اضافه کرد: روابط عمومی زمانی می‌تواند به وظایف تعریف شده خود به درستی عمل کند که جایگاهش در چارت سازمانی درست تعریف شده باشد و به عبارت دیگر، اگر در تعیین جایگاه روابط عمومی کم دقتی صورت گیرد و مدیر روابط عمومی در رویه عملکرد خود از اختیارات و آزادی عمل کافی برخوردار نباشد، نمی‌توان به موفقیت آن امید داشت.

مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر قزوین گفت: اگر مدیران اعتقاد داشته باشند که حیات سازمان به داشتن یک ارتباط دو سویه درون سازمانی و برون سازمانی بستگی دارد بدون شک در تعیین جایگاه روابط عمومی در ساختار اصلی سازمان‌ها دچار سردرگمی و اشتباه نخواهند شد.

جایگاه روابط عمومی در بعضی از ادارات حفظ نشده است

حسن ارداقیان، با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت در حوزه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این رابطه اظهار کرد: بدون شک روابط عمومی آینه تمام نمای یک سازمان و دستگاه اجرایی به حساب می آید که در دستگاه دولتی به عنوان یک مشاور و یک مدیر مستقل زیر نظر مدیرکل فعالیت دارد و می‌تواند جایگاه بسیار خوبی در بحث اطلاع‌ رسانی و مشاوره‌ به مدیران ارشد سازمان داشته باشد و همچنین عملکرد دستگاه اداری خود را باید برای مخابان اطلاع‌رسانی کند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات روابط عمومی ها در بعضی از دستگاه‌های اداری و اجرایی متاسفانه از جایگاه و منزلت خود برخوردار نیستند و حتی برخی از آنان نیز از امنیت شغلی مناسبی بهره مند نبوده و در واقع اعتبارات کافی برای این بخش هنوز از سوی دستگاه تعریف نشده است.

ارداقیان خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل این است افرادی که در جایگاه روابط عمومی فعالیت دارند، تخصص لازم این کار را ندارند و از واحد دیگری به شغل روابط عمومی وارد می‌شوند و در قزوین نیز تعداد مدیران روابط عمومی که تحصیلات مرتبط با ارتباطات داشته باشند، انگشت شمار هستند.

وی اضافه کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی و تقویت جایگاه روابط عمومی در دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و نیز ارتباط شورای هماهنگی روابط عمومی با دستگاه های اداری و اجرایی می‌تواند به ارتقا ظرفیت‌های این شغل بیانجامد.

روابط عمومی، چراغ نیم‌سوز آگاهی‌بخش در جامعه

روابط عمومی از شکل سنتی فاصله گرفته و رویکرد خلاقانه دارد

مریم افلاطونی، مسوول روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان قزوین با بیش از ۱۴ سال فعالیت در حوزه روابط عمومی به خبرنگار ایرنا گفت: روابط عمومی در هر سیستم و دستگاهی، از نقشی غیرقابل انکار در تبیین، تعمیم، تحقق و تثبیت اهداف مجموعه برخوردار است و در زمینه ایجاد وجهه و اعتبار دستگاه، ارتباط با جامعه هدف و ذینفعان، روابط کارکنان، روابط رسانه‌ای و مسوولیت‌های اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کند و در بستر وسیع و هماهنگ همراه با سایر عناصر سازمانی به موفقیت‌های سازمانی در ارتباط با مردم می‌اندیشد.

وی در خصوص وظایف روابط عمومی‌ها، توضیح داد: تدوین سناریوهای عملی جهت بیان و انعکاس صحیح، صریح و سریع ظرفیت‌، توانایی، برنامه، اقدامات و نتایج حاصل از کار و تلاش مجموعه و هدایت آن به مسیری که به جلب مشارکت و اعتمادسازی در افکار عمومی می‌انجامد، مهمترین وظیفه روابط عمومی‌ها در تیپ امروزی است.

افلاطونی در خصوص وضعیت جایگاه روابط عمومی در ادارات استان، خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر با تغییر دیدگاه و نگرش علمی و مثبت به این حوزه موجب شده تا روابط عمومی به عنوان یک مجموعه پویا و پرتوان در ابعاد مختلف سازمان ایفای نقش کند، در واقع می‌توان گفت روابط عمومی از شکل سنتی فاصله گرفته و شاهد رویکردهای خلاقانه، اتخاذ روش، استراتژی و تکنیک‌های اثربخش و تولید محتواهای متفاوتی از آنها هستیم، اما هنوز روابط عمومی‌هایی هم وجود دارند که با معضل و آفت رویکرد منفعلانه، روزمرگی، کلیشه‌گرایی مدیریت می‌شوند.

این مسوول ادامه داد: به طور معمول رسانه‌ها براساس مسوولیت‌های اجتماعی و حرفه‌ای به دنبال شفاف‌سازی و روشنگری و روابط عمومی‌ها نیز به دنبال حفظ منافع سازمان هستند و به دلیل تعارض ذاتی منافع ممکن است تقابلاتی داشته باشند که به نظر می رسد اگر نقاط ضعف و قدرت و محدودیت‌های یکدیگر را بشناسیم، می‌توانیم کمک بیشتری به هم کنیم تا یک هم‌افزایی ایجاد شود، ضمن اینکه رسانه‌ها به عنوان ناظران جامعه مهم است که انتقادات خود را به شیوه‌ای منصفانه و با هدف بهبود ارایه کنند تا تأثیر مثبتی داشته باشند.

افلاطونی ادامه داد: علی‌رغم تمام فراز و نشیب‌ها طی سال‌های گذشته، روابط عمومی‌ها همچنان درگیر موضوعاتی از قبیل تشکیلات و جایگاه سازمانی، تخصیص اعتبار، کمبود نیروی انسانی و مسایلی از این دست هستند.

مسوول روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان قزوین بیان کرد: عقب ماندن از عصری که تکنولوژی هر ثانیه و ساعت در حال پیشروی است، هزینه‌های غیر قابل جبرانی رقم خواهد خورد که با توجه به اهمیت نقش روابط عمومی در پیشبرد اهداف دستگاه‌های اجرایی، ارتقاء این جایگاه و رفع مشکلات زیربنایی این حوزه از جمله اصلاح ساختار و آموزش تخصصی متناسب نیاز امروز ضروری است.

انتقاد سازنده رسانه‌ها می‌تواند سبب رشد هر نهاد در جامعه باشد

مهری آشوری، رییس اداره روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان قزوین با ۲۱ سال فعالیت در این حوزه، معتقد است: روابط عمومی به عنوان یک اتاقی شیشه‌ای بایستی پل ارتباطی دستگاه اجرایی خود با مخاطبان باشد تا در تبیین، شفاف‌ سازی، پاسخگویی صریح و دقیق به مراجعان موفق عمل کرده و با رعایت عدالت‌مداری و صداقت در گفتار، اعتماد آنها را جلب کند.

وی ادامه داد: روابط عمومی در سازمان‌ها نیز همچنین می‌بایست جهت اخذ رضایت حداکثری مخاطبین خود در محور صداقت، امانتداری و راست‌گفتاری حرکت کرده و رسانه‌ها را همواره به‌عنوان بازوان اجرایی و توانمند خود محسوب کرده و در تعامل و ارتباط ۲ سویه با مخاطبان گام‌های موثر و با شیوه‌های جدید ارتباطی را در پیش گیرد.

آشوری با اشاره به انتقاد رسانه‌ها از دستگاه‌های اداری و همراهی روابط عمومی‌ها، اظهار کرد: انتقاد از عملکرد دستگاه‌های اجرایی چه بسا در مسیر رشد و ارتقای دستگاه‌های اجرایی است و با طرح مساله از سوی رسانه‌ها و پاسخگویی شفاف می‌توان معرفی بهینه سازمان را عملیاتی کرد.

رهاورد:

روابط عمومی امری مهم و اطلاع‌رسان است که رفتار اعضای آن در حوزه سازمانی معنا پیدا می‌کند اما عملکردشان در واکنش با افکار و آگاهی عمومی است که سنجیده می‌شود و همانند هر شغل دیگری با آداب و قوانین خاص خود باید به عنوان یک کار تخصصی در نظر گرفته شود که لازم است مدیران سازمان‌ها و ادارات با اندکی تامل نسبت به مشکلات این حوزه توجه ویژه‌تری داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha