۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۱۰
کد خبر: 85481948
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیشگامی ایران در تحقق شعار «آب برای صلح»

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۳:۱۰
کد خبر: 85481948
پیشگامی ایران در تحقق شعار «آب برای صلح»

تبریز- ایرنا- «سد قیز قلعه سی» به عنوان پروژه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان نشانه پیشگامی کشورمان در تحقق شعار جهانی « آب برای صلح » است.

به گزارش ایرنا، مدیریت منابع آبی به عنوان یکی از مولفه های توسعه یکی از چالش‌های اصلی امروز جامعه بشر است چون که خشکسالی‌ها، آلودگی ها و نابسامانی در توزیع آب، تنها برخی از چالش‌هایی هستند که می توانند تنش زا باشند.

شاید از همین رو سازمان ملل از سال ۱۹۹۲ با نامگذاری ۲۲ مارس به عنوان «روز جهانی آب» تلاشی برای عبور از این بحران را شروع کرد و شعار امسال را «آب برای صلح» تعیین کرد تا فعالیت‌های جامعه جهانی بر پایه آن شعار شکل گیرد.

سد قیز قلعه‌سی، به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین طرح مرزی شمال غرب کشور مصداق بارز تحقق شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۲۴ با عنوان "آب برای صلح" است که امروز بهره‌برداری از آن آغاز شده است.

شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۲۴ بهره‌گیری از آب برای صلح تعیین شده است، چون که آب به عنوان عامل تداوم حیات و زندگی بشر توانایی ایجاد صلح یا حتی تنش و درگیری را دارد.

زمانی که مردم دسترسی برابر به آب نداشته باشند، بروز تنش‌ها بین جوامع و کشورها محتمل است، اما این شعار در ایران به عنوان فرصتی برای توجه به مسائل مربوط به آب و ارزش آن به عنوان منبع حیات و اصل اساسی در سطح ملی و منطقه‌ای مورد توجه بوده و بهره‌برداری از سد قیز قلعه‌سی مصداق همین شعار است.

حوضه آبریز ارس در کشورهای ایران، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار داشته و این رودخانه‌ مرزی همواره محل ارتباط دیپلماتیک این چهار کشور بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ از این رو دولت سیزدهم با رویکرد مناسب درصدد تنش زدایی در منطقه است و بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی نیز نشانگر دیپلماسی موفق آبی دولت آیت‌الله رئیسی است، چون که تعاملات با جمهوری آذربایجان را افزایش داده و صیانت از ۲ پل تاریخی در مخزن سد نیز موجب توسعه فرهنگی کشورها خواهد بود.

با استقرار دولت مردمی و هدف‌گذاری برای افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام با عنوان پروژه‌های اولویت‌دار، تخصیص اعتبارات پروژه‌های عمرانی سرعت بیشتری گرفته و امروز این سد مشترک ایران و آذربایجان با تکیه بر خدمات فنی و مهندسی ایران و به دست مهندسین توانمند داخلی آماده بهره‌برداری شده است.

سد قیز قلعه‌سی با پیچیدگی فنی و اجرای تجهیزات هیدرومکانیکال، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه مرزی آذربایجان‌شرقی است که آب بزرگ‌ترین شبکه آبیاری زهکشی شمالغرب کشور را تامین و حقآبه یک میلیارد مترمکعب در سال با تشکیل لکه آبی در راستای حفظ منافع کشور را تثبیت خواهد کرد.

این طرح عظیم با اشتغالزایی برای بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، علاوه بر تامین آب شبکه خداآفرین به وسعت ۷۴ هزار هکتار و تامین برق به میزان ۲۷۰ گیگاوات ساعت در سال، امکان تنظیم آب سالیانه به میزان ۲ میلیارد مترمکعب را برای ۲ کشور فراهم می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha