۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85489502
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آزادی بیان به سبک آلمان؛ سرکوب شدید دانشجویان حامی فلسطین و نقض حقوق بشر

تهران-ایرنا-  در ادامه واکنش شدید پلیس در کشورهای اروپایی و آمریکا به اعتراضات دانشجویی، دولت آلمان در اقدامی مغایر با آزادی بیان ادعایی در این کشور، دانشجویان معترض جنگ غزه را با حملات فیزیکی شدید سرکوب کرد، تا آنجا که حتی خود آنها نیز اذعان می‌کنند که حق آزادی بیان نقض شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره تحصن دانشجویان در یکی از ساختمان های دانشگاه هومبولت در برلین، پلیس به منظور متفرق کردن آنها وارد عمل شد که گفته می شود تحقیقات جنایی علیه بازداشت شدگان آغاز شده است.

سازمان دهندگان این اعتراضات، مداخله پلیس را محکوم کرده و آنها را به اعمال خشونت افراطی علیه دانشجویان متهم کرده اند. اقدام پلیس در دستگیری معترضان حامی فلسطین برای اولین بار نیست که در این کشور رخ می دهد.

آزادی بیان به سبک آلمان؛ سرکوب دانشجویان حامی فلسطین با مشت و لگد

در ماه آوریل (فروردین) نیز پلیس برلین، یک اردوی اعتراضی حامیان فلسطین را که در برابر ساختمان صدراعظم آلمان برپا شده بود، متفرق کرد.

اکنون دانشجویان آلمانی که به دلیل اعتراض به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه تظاهرات می کنند به حمایت از تروریسم متهم شده اند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از یکی از دانشجویان آلمانی در دانشگاه آزاد برلین نوشت: ما شاهد تهدید بزرگی علیه آزادی بیان در محیط دانشگاه ها هستیم و این شرایط از ابتدای جنگ اسرائیل در غزه آغاز شده است.

این دانشجوی دختر آلمانی ابتدا به دنبال حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس علیه مواضع رژیم صهیونیستی بیانیه ای یکطرفه را در حمایت از این رژیم منتشر کرد و دانشجویان این دانشگاه سطح فزاینده ای از اسلام ستیزی را در محیط این دانشگاه شاهد بودند و از این رو، وی به همراه دیگر دانشجویان کمیته ای را برای ابراز همبستگی با فلسطینی ها و مخالفت با جنگ رژیم اسرائیل در غزه تشکیل دادند.

هزاران دانشجو مانند این دانشجوی دانشگاه آزاد برلین در دانشگاه های سراسر آلمان در حمایت از فلسطینی ها بسیج شده اند و اقدام به برپایی تظاهرات، سخنرانی و تحصن در ساختمان ها و چمن دانشگاه های این کشور کردند.

آنها همچنین با سخنرانی های مقامات اسرائیلی مخالفت کردند. اعتراض آنها به ویژه علیه سخنرانی ژانویه (دی) ران پروسور (Ron Prosor) سفیر سابق این رژیم ژانویه (دی) در دانشگاه کلن و دافنه باراک اِرتز (Daphne Barak Erez) قاضی صهیونیستی در دانشگاه هومبولت بوده است.

اما دانشجویان و کارکنان دانشگاه همچنین می‌گویند که حق آزادی بیان آنها به دلیل پوشش خصومت آمیز رسانه ها، اقدامات قانونی سرکوبگرانه دانشگاه‌ها و سیاستمداران و استفاده از خشونت پلیس علیه تظاهرکنندگان مسالمت‌آمیز مورد هجمه قرار گرفته است.

دانشجوی آلمانی مورد نظر در این زمینه گفت: کارکنان، معلمان و دانش‌آموزانی که تلاش می‌کنند به طور عینی آموزش دهند و صدای خود را در مورد آنچه در غزه و فلسطین اتفاق می‌افتد به گوش برسانند، به طور نظام مندی سرکوب می شوند.

مطالبه دانشجویان؛ حمایت دانشگاه ها از آتش بس در غزه و بایکوت فرهنگی رژیم اسرائیل

جنبش دانشجویی در آلمان در هفته های اخیر شدت گرفته است و دانشگاه های این کشور شاهد اردو زدن در شهرهای برلین، مونیخ، کلن و سایر شهرهای آلمان بوده اند. سازمان دهندگان این اعتراضات، حمایت دانشگاه های آلمان که بیشتر آنها دولتی هستند از آتش بس در غزه و تحریم فرهنگی و دانشگاهی رژیم اسرائیل، توقف سرکوب جنبش دانشجویی را خواستارند.

در حالی که بیشتر اعتراضات دانشجویی در آلمان مسالمت آمیز بوده است و برخی دیگر با مداخله پلیس به متفرق شدن دانشجویان منجر شده است، بحث هایی عمومی در این کشور درباره مساله آزادی بیان مطرح شده و سوالاتی را در اذهان عمومی درباره نقض حق آزادی بیان از سوی نیروهای پلیس برای سرکوب فعالان ضد جنگ برانگیخته است.

آزادی بیان به سبک آلمان؛ سرکوب دانشجویان حامی فلسطین با مشت و لگد

مقامات آلمان بیش از ۱۵۰ نفر را از محل اعتراضات تخلیه کرده اند و ۲۵ نفر مظنون به ارتکاب اقدامات جنایی هستند. یکی از دانشجویان تحصن کننده در دانشگاه های آلمان به شبکه خبری الجزیره گفته است که پلیس بارها به سر او مشت زد و او را با لگد مورد حمله قرار داد که به دلیل ضربه مغزی باعث انتقال وی به بیمارستان شد.

همچنین ایگناتیوس روزاسلاندا (Ignacio Rosaslanda) روزنامه نگار روزنامه آلمانی «برلیندر زایتونگ» که در حال پوشش اخبار اعتراضات بود، به رغم معرفی خود توسط مامور پلیس کتک خورد و گفت برای ساعاتی اجازه نداشت تحت درمان پزشکی قرار گیرد.

الجزیره با اشاره به تحصن دانشجویان در دانشگاه آزاد برلین در تاریخ ۷ مه (۱۸ اردیبهشت) که با مداخله پلیس دانشجویان معترض متفرق شدند نوشت که خبرنگار این شبکه شاهد بودند که پلیس آلمان با مشت و لگد، خفه کردن به دانشجویانی که در اعتراضات مسالمت آمیز شرکت داشتند حمله کرده و ۷۹ نفر از آنها را بازداشت کرده است.

بعد از این که بیش از ۳۰۰ استاد دانشگاه های برلین نامه ای سرگشاده را امضا و دانشگاه آزاد را به نقض وظایف خود در گفت و گو و تعامل خشونت آمیز با دانشجویان متهم کردند وزیر آموزش و تحقیقات آلمان از حزب دموکراتیک آزاد بیانیه آنها را «تکان دهنده» خواند و آنها را به «کم اهمیت شمردن خشونت» متهم کرد.

آزادی بیان به سبک آلمان؛ سرکوب دانشجویان حامی فلسطین با مشت و لگد

سه روز بعد، روزنامه «بیلد» وابسته به جناح راست در آلمان اسامی و چهره های چند نفر از امضاکنندگان این نامه را تحت عنوانی منتشر کرد که آنها را با «Tater» توصیف می کرد، این کلمه آلمانی به معنای «مجرم»، است و به طور ضمنی اشاره به نازی ها دارد.

کلمنس آرت (Clemens Arzt)، استاد دانشکده اقتصاد و حقوق برلین، در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود نسبت به محدود کردن حق آزادی تجمعات هشدار داد و گفت که هیچ توجیه قانونی برای تخلیه اردوگاه های دانشگاه آزاد نمی بیند.

قاننون جدید اخراج در راه است

اخراج دانشجویان از دانشگاه به دلایل انضباطی در آلمان موضوعی نادر است، اما از آغاز اعتراضات دانشجویی ضد جنگ در سال گذشته، مقامات ارشد سیاسی خواستار استفاده از این قانون علیه دانشجویان به ادعای یهودستیزی هستند.

ائتلاف حاکم در آلمان شامل اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU) وحزب سوسیال دمکرات (SPD) در ایالت برلین ماه مارس گذشته پیش نویس قانون جدیدی را برای احیای مجدد قانون اخراج به دلایل انضباطی ارائه کرد.

آزادی بیان به سبک آلمان؛ سرکوب دانشجویان حامی فلسطین با مشت و لگد

در اواخر دهه ۱۹۶۰، زمانی که دانشجویان علیه جنگ ویتنام تظاهرات کردند، این قانون برای عقب راندن رادیکالیسم چپ در دانشگاه معرفی شد اما چنین اختیاراتی توسط آخرین ائتلاف حاکم برلین در سال ۲۰۲۱ حذف شد.

ممنوعیت موقت ورود دانشجویان معترض به محوطه دانشگاه در حال حاضر شدیدترین اقدام انضباطی ممکن علیه آنها در دانشگاه های آلمان است.
قانون جدید به ویژه خطراتی را برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد می‌کند، زیرا ممکن است روادید، اقامت و شغل خود را از دست بدهند.

منتقدان این قانون می گویند قانون جدید خشونت را با عباراتی گنگ و مبهم تعریف می کند و نسبت به قوانین قبلی خود و قوانین مشابه در سایر ایالت های آلمان گسترده تر است. آنها نگران استفاده از این قانون برای سرکوب فعالیت های سیاسی سنتی مانند تحصن در سالن های سخنرانی، تظاهرات و صدور اعلامیه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha