۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۲
کد خبرنگار: 3049
کد خبر: 85489605
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مردم از نزدیک شدن به نوزادان حیات وحش پرهیز کنند

۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۲
کد خبر: 85489605
مردم از نزدیک شدن به نوزادان حیات وحش پرهیز کنند

اصفهان- ایرنا- رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: زیستگاه‌های طبیعی در فصل زاد و ولد آسیب‌پذیر هستند بنابراین مردم باید در این مقطع زمانی حساس از نزدیک شدن به نوزادانِ حیات وحش پرهیز کنند.

مریم امیدی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فصل زاد و ولد حیات وحش در مناطق مختلف استان اصفهان نیمه دوم اردیبهشت تا اواسط خرداد است و توصیه می شود مردم از نزدیک شدن به نوزادان گونه‌های حیات وحش پرهیز کنند زیرا این کار سبب پس زدن نوزاد از سوی مادر می‌شود.

وی با بیان اینکه بازدید از مناطق تحت حفاظت در این بازه زمانی ممنوع است، ادامه داد: نوزادان در این فصل در مرحله حساسی قرار دارند و از این رو کوهنوردان و گردشگران نباید به این مناطق وارد شوند زیرا می توانند موجب اضطراب برای حیات وحشی که تازه زایمان کرده‌ است، شوند.

وی خاطرنشان کرد: تصور بعضی از مردم در مواجهه با نوزاد آهو، بز، قوچ و میش این است که مادر، بچه اش را رها کرده است بنابراین به پنداشت کمک به نوزاد نزدیک می‌شوند و قصد کمک به آن را دارند.

امیدی ادامه داد: برخی افراد نوزادان حیات وحش را به خانه می برند تا بزرگ کنند و برخی دیگر هم در بهترین حالت، حیوان را تحویل حفاظت محیط زیست می‌دهند که در هر ۲ حالت به نفع حیات وحش نیست و ایراد دارد.

این کارشناس تاکید کرد: توصیه ما به گردشگران و افرادی که به زیستگاه های طبیعی می روند این است که وقتی نوزاد حیات وحش را تنها می ‌بینند به هیچ عنوان به آن حیوان از هر گونه ای که است دست نزنند زیرا مادر، نوزاد را دیگر قبول نمی کند.

وی افزود: در این صورت مجبور و ناگزیر هستیم که بره یا هر نوزادی که به این طریق به ما تحویل داده شده است را در اسارت مراقبت و بزرگ کنیم و این موضوع، نوزاد را به یک حیوانِ در اسارت تبدیل می‌کند.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برخی ادعا می کنند که ممکن است گرگ این نوزادان را شکار کند یا توسط سگ‌ها آسیب ببینند اما همچنان توصیه ما با وجود چنین تهدیدهایی این است که اجازه بدهیم روند طبیعی در حیات وحش طی شود.

به گفته وی، موارد خاصی مثل آسیب دیدن نوزاد حیات وحش به‌دلیل تصادفات جاده‌ای یا اینکه توله ها مادرشان را از دست داده باشند جزو موارد استثنا برای کمک محسوب می‌شود اما در سایر موارد نباید به آنها نزدیک شد یا دست زد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.

مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان با استناد به تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه، یک زیست بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha