توسعه صادرات خراسان‌شمالی با ریل‌گذاری دولت سیزدهم

بجنورد- ایرنا- مسوولان خراسان شمالی در دولت سیزدهم مراوده با کشورهای مختلف را در اولویت توسعه اقتصادی استان قرار دادند و همین راهبرد موجب افزایش مراودات اقتصادی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و افزایش میزان صادرات شد و اقتصاد این خطه را تا حدی زیادی بر روی ریل توسعه قرار داد.

به گزارش ایرنا، جهش تولید بدون انجام صادرات و بدون مشارکت دادن بخش خصوصی، راهی بی سرانجام است از این رو دولت سیزدهم با رویکرد رونق تولید و تامین بازار فروش، زمینه های مناسب برای افزایش صادرات را فراهم کرد سبب شد تا میزان صادرات در خراسان شمالی به لحاظ وزنی افزایش یابد.

گرچه ساختار صادرات با بخش خصوصی شکل گرفته است اما نقش مهم دولت به عنوان تسهیلگر مراودات تجاری و انجام صادرات در این خطه از شمال شرق کشور به خوبی قابل لمس است.

خراسان شمالی با داشتن صنایع مادر از جمله پتروشیمی، فولاد، لوله گستر اسفراین، آلومینای جاجرم و وجود حدود ۴۰۰ واحد صنعتی ظرفیت مناسبی برای رونق تولید و انجام صادرات دارد.

دیار قومیت ها زیرساخت های مناسب از جمله شبکه ریلی، هوایی و جاده ای برای صادرات ندارد اما میزان صادرات خراسان شمالی در دولت سیزدهم جهش یافت و البته گام های خوبی برای واردات کالا و تجهیزات مورد نیاز خط تولید واحدهای صنعتی برداشته شد.

محصولات پتروشیمی یکی از مهمترین ظرفیت های صادراتی استان محسوب می شود که بخش بسیار زیادی از صادرات این استان را به خود اختصاص داده است، همچنین تولید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصول کشاورزی، تولید سالانه بیش از یک میلیون تُن سیمان، تولید ۲۳۰ هزار تُن پودر آلومینا، تولید ۴۵ هزار تُن فولاد و ۹۰۰ هزار تُن محصولات پتروشیمی از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی این استان محسوب می شود.

توسعه صادرات خراسان‌شمالی با ریل‌گذاری دولت سیزدهم

افزایش ۳۶ درصدی صادرات کالا

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره گفت: دارندگان کارت بازرگانی استان ۵۲۵ هزار تن کالا در سال ۱۴۰۲ صادر کردند که این رقم نسبت به سال ماقبل آن ۳۶ درصد افزایش یافت.

دارندگان کارت بازرگانی خراسان شمالی ۵۲۵ هزار تن کالا در سال ۱۴۰۲ صادر کردند.حسین حاجی بگلو اظهار کرد: ارزش صادرات کالا از استان بر اساس آمار دارندگان کارت بازرگانی در سال گذشته ۱۵۲.۴ میلیون دلار ثبت شده است که این رقم نسبت به سال ماقبل ۲۹ درصد کاهش نشان می دهد.

وی درباره علت کاهش ۲۹ درصدی صادرات اسـتان از نظر ارزش علی رغم افزایش ۳۶ درصدی وزن کالاهای صادراتی گفت: ۶۶ دصد از وزن کل صادرات سـال گذشته مربوط به پتروشیمی بـوده کــه ارزش هـر تن کالاهای آن شـرکت در سـال ۴۰۱ بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ دلار بـوده و در سال گذشته بین ٢٨٠ تا ٣٠٠ دلار گزارش شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: ارزش صادرات کالا از استان براساس آمار گمرک در سال گذشته ۸۵.۴ میلیون دلار است که این رقم نسبت به سال ماقبل ۳۴ درصد کاهش دارد همچنین وزن کالاهای صادر شده از گمرک استان در سال گذشته ۲۲۱ هزار تن است که این رقم نسبت به سال ماقبل ۱۲ درصد رشد دارد.

توسعه صادرات خراسان‌شمالی با ریل‌گذاری دولت سیزدهم

صادرات ۱۶ محصول جدید از استان

حاجی بگلو اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی استان در سال گذشته شامل محصولات پتروشیمی (اوره، آمونیاک ملامین)، محصولات فولادی، سیمان، شمش آلومینیوم، فوم طرح دار و ابزارهای طرح دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، گرانول لاستیک، کف پوش، اسید سیتریک و مصنوعات آلومینیوم است.

وی افزود: از ۳۹ محصول صادراتی استان، ۱۶ محصول کالای صادراتی جدید بوده که شامل کمپرسور، خوراک دام و طیور ،کامپاند پلی اتیلن، لوازم شوینده، گالن، دستگاه نانوایی، بادام، ترخون، چای سبز، پودر حنا، کتیرا، شیرین بیان، پودر کارایا، گلرنگ، اسانس باریکه، ضد یخ، کفش است.

محصولات خراسان شمالی به ۲۳ کشور صادر شد که چهار کشور، هدف صادراتی جدید بود.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: محصولات استان به ۲۳ کشور صادر شد که عمده کشورهای صادراتی استان شامل عراق، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، امارات متحده عربی، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، فدراسیون روسیه و آلمان است.

وی خاطرنشان کرد: از ۲۳ کشور هدف صادراتی، چهار کشور هدف صادراتی جدید استان بود که شامل کشورهای لبنان، سومالی، اردن و هند است.

حاجی بگلو درباره واردات کالا به استان در سال گذشته گفت: ۱۶۲.۵ هزار تن کالا به ارزش ٨١ میلیون دلار در سال گذشته به استان وارد شد که میزان واردات نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۲۹ درصد و از لحاظ وزنی ۳۶۸ درصد افزایش دارد.

وی درباره دلیل افزایش وزن کالاهای وارداتی گفت: بیش از ۷۵ درصد از وزن کل واردات سال گذشته متعلق به واردات بوکسیت (سنگ آلومینیوم) است که در سال ۴۰۱ این حجم واردات بوکسیت (سنگ آلومینیوم) انجام نشد.

توسعه صادرات خراسان‌شمالی با ریل‌گذاری دولت سیزدهم

افزایش ۱۵.۶ درصدی صدور کارت بازرگانی

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه صدور کارت بازرگانی را دیگر اقدامات برای توسعه صادرات استان عنوان کرد و افزود: ۷۴ فقره کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۱ در استان صادر شد که این رقم نسبت به سال ماقبل آن ۱۵.۶ درصد افزایش یافت.

مهرداد داودزاده با بیان اینکه پارسال ۴۹ فقره کارت بازرگانی استان تمدید شد که این رقم نسبت به سال ماقبل ۱۳.۹ درصد افزایش دارد خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم ۱۳۲ کارت بازرگانی در استان صادر و ۹۴ کارت تمدید شد.

۷۴ فقره کارت بازرگانی در سال ۱۴۰۱ در استان صادر شد که این رقم نسبت به سال ماقبل آن ۱۵.۶ درصد افزایش یافت.وی درباره دلیل افزایش میزان صادرات کالا از استان گفت: خوشبختانه دولت سیزدهم توجه ویژه به رونق صادرات دارد و تلاش های خوبی برای افزایش و تقویت ارتباط با کشورهای همسایه انجام شده است که در این‌باره تقویت ارتباط تجاری با کشورهای همسایه یکی از اولویت‌های اصلی دولت است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: افزایش اقلام در سبد صادراتی یکی دیگر از دلایل افزایش صادرات در استان در سال گذشته است به طوری که زعفران به عنوان یکی از محصولات کشاورزی به این اقلام افزوده شد.

وی درباره اعزام و پذیرش هیات تجاری در سال گذشته اظهار کرد: اعزام هیات تجاری و بازاریابی با سرپرستی استاندار به کشور ترکمنستان و حمایت از صادرکنندگان استان و همچنین اعزام هیات تجاری متشکل از تجار استان به کشور روسیه از اقدامات موثر برای افزایش صادرات کالا از استان است.

داوردزاده در خصوص شرایط حاکم بر صنعت استان گفت: دولت سیزدهم توجه خاص به افزایش مراودات تجاری بویژه با کشورهای همسایه دارد در این باره شاهد سفرها و حضور رییس جمهور در کشورهای مختلف هستیم که این اقدامات توانسته است ضمن توسعه روابط تجاری افزایش میزان صادرات را در کشور این استان رقم بزند.

وی اظهار کرد: در راستای افزایش میزان مراودات تجاری با کشورهای مختلف، اعزام و پذیرش هیات های تجاری و بازاریابی در سطح کشور مورد توجه بوده همچنین شرکت در نمایشگاه های خارجی کشورهای هدف در قالب برگزاری میزهای کالایی و کشوری با هدف توسعه صادرات انجام شده است.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha