شهید رئیسی پایه‌گذار خنثی‌سازی تحریم‌ها در صنعت نفت

تهران- ایرنا- نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: خنثی‌سازی تحریم‌ها با اتکا به ظرفیت‌های داخلی در دولت شهید رئیسی نمود واقعی پیدا کرد. اصرار شهید رئیسی باعث شد که ما در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شویم.

به گزارش ایرنا، دولت‌ها در مقابل تحریم‌ سیاست‌های متنوعی را به اجرا می‌گذارند. برخی به دنبال مذاکره و برداشتن تحریم می‌روند و برخی در تلاش هستند تا تحریم‌ها را دور بزنند و بعضی مانند شهید رئیسی پا را از این فراتر می‌گذارند و به خنثی‌سازی تحریم‌ها می‌اندیشند.

شهید رئیسی به معنای واقعی خنثی‌سازی تحریم‌ها را عینیت بخشید. برای دستیابی به چنین هدفی، نیاز به سیاست‌گذاری داشتیم. استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی، صدور خدمات فنی و مهندسی، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، افزایش تعاملات با همسایگان، فروش نفت به مینی‌پالایشگاه‌ها در شرق آسیا، همگی در راستای تحقق بخشیدن به بی‌اثرسازی تحریم‌ها به اجرا گذاشته شد.

بر اثر سیاست‌های به اجرا گذاشته شده در دولت شهید رئیسی در سال گذشته میلادی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی دست پیدا کردیم. بخش زیادی از این رشد اقتصادی مدیون فروش نفت و گاز کشور بود. فروش این منابع در شرایط تحریمی سخت، کار آسانی نبود. اما سیاست‌هایی همچون سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و فروش نفت به مینی‌پالایشگاه‌ها در شرق آسیا به کمک آمد تا این امر محقق شود.

در زمینه جذب سرمایه نیز وزارت نفت عملکرد مثبتی از خود به نمایش گذاشته است. به طوری که سرمایه گذاری سالانه به ۳.۶ میلیارد دلار رسیده و مجموع قراردادها نیز ارزشش به ۱۵ میلیارد دلار بالغ شده است.

سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص سیاست‌های دولت شهید رئیسی در زمینه انرژی گفت: رئیس جمهور شهید اهتمام ویژه‌ای به بازارسازی برای فروش نفت و گاز کشور داشت. در این راستا از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد. از آنجائیکه تحت تحریم قرار داشتیم، در صنایع نفت و گاز برای تأمین اقلام راهبردی با مشکل مواجه بودیم.

وی ادامه داد: دولت شهید رئیسی به ارائه لایحه‌ای در زمینه استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها و حمایت از آن‌ها پرداخت. این لایحه در مجلس تصویب و زمینه ساز برکات زیادی شد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سایه حمایت از دانش‌بنیان‌ها به اشتغال‌آفرینی برای متخصصان داخلی پرداختیم. از این طریق توانستیم نیازهای صنعتی کشور را در بسیاری از زمینه‌ها حل کنیم.

ذاکر گفت: خنثی‌سازی تحریم‌ها با اتکا به ظرفیت‌های داخلی در دولت شهید رئیسی نمود واقعی پیدا کرد. اصرار شهید رئیسی باعث شد که ما در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شویم. تولید و صادرات کاتالیست‌ها، صادرات تجهیزات راهبردی صنعت پالایشگاهی به ونزوئلا و اتمام سوزاندن گازهای همراه با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها و بومی‌سازی تکنولوژی جمع‌آوری گازهای همراه از جمله این دستاوردها هستند که علاوه بر رشد بهره‌وری در کشور، رشد اقتصادی بالایی نیز برای کشور به همراه آوردند.

وی ادامه داد: نگاهی به شرایط کشور در حوزه دانش‌بنیان‌ها نشان دهنده حمایت جدی از آن‌ها و بهره‌برداری از این ظرفیت در کشور است. در دولت شهید رئیسی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ کمیت به شدت افزایش یافت.

نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: در سایه حمایت از دانش‌بنیان‌ها، خنثی‌سازی تحریم‌ها و رفع نیازهای صنایع کشور محقق شد. این دستاوردهای بزرگ بر اثر سیاست گذاری‌های صحیح، خودباوری و اعتماد به متخصصان داخلی به دست آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha