افزایش ۷میلیون تنی محصولات کشاورزی در هزار روز خدمت دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- دولت سیزدهم در هزار روز خدمت خود در بخش کشاورزی توانست با سیاست گذاری‌های کلان حجم تولیدات کشاورزی را با افزایش ۷ میلیون تنی به بیش از ۱۳۰ میلیون تن برساند که این امر موجب امنیت غذایی و کاهش واردات برخی محصولات شد.

به گزارش ایرنا، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سیاست‌گذاری کلان در بخش کشاورزی در بحث اجرای الگوی کشت، جهش تولید در دیمزارها، توسعه کشت در اراضی شیب‌دار، توسعه کشت قراردادی، توسعه کشت فراسرزمینی و در نهایت حمایت دولت سیزدهم از کشاورزان در ۲.۵ سال خدمت خود (از شهریورماه ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) توانست موفقیت‌های زیادی در بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی به دست بیاورد.

بر اساس این گزارش، در حدود یک هزار روز خدمت دولت سیزدهم، تولید محصولات کشاورزی با افزایش بیش از ۷ میلیون تنی به ۱۳۰ میلیون تن رسید که رقم قابل توجهی را نسبت به دولت‌های قبلی نشان می‌دهد.

تولید محصول کشاورزی در ابتدای انقلاب اسلامی حدود ۲۵ میلیون تن برای ۳۵ میلیون نفر جمعیت کشور بود که بخش عمده نیاز کشور همچون برنج، گندم، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، روغن خوراکی، تخم مرغ، محصولات لبنی همچون پنیر و کره از محل واردات تامین و سالانه ارز زیادی برای واردات این محصولات از کشور خارج می‌شد.

طبق آمارها از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور، تنها ۱۸ میلیون هکتار از این اراضی قابلیت کشت دارد که بخش کمی از آن اراضی حاصلخیز کلاس یک و دو است؛ همچنین به دلیل محدودیت منابع آبی در کشور بخشی از محصولات در داخل کشور تولید و بخشی از کسری سالانه از محل واردات تامین می‌شود.

بنا بر این گزارش، با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت میزان تولیدات کشاورزی به طور متغیر به ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تن رسید که بیش از ۱۰۰ میلیون تن افزایش تولید را نسبت به قبل از انقلاب نشان می‌دهد که رشد ۵ برابری داشته است؛ این بدان معناست که کشور در برخی محصولات نه‌تنها به خودکفایی رسیده، بلکه در برخی محصولاتی که در گذشته واردکننده بود، به یک صادرکننده تبدیل شده است.

بنابراین در هزار روز خدمت دولت سیزدهم علاوه بر خوداتکایی و خودکفایی در برخی از محصولات، بخش عمده نیاز کشور به محصولات اساسی از جمله، برنج، گندم، روغن، شکر و گوشت در داخل کشور تامین می‌شود و تنها اندکی از کسری وارد می‌شود که موجب کاهش خروج ارز از کشور شده است.

بخش کشاورزی با دارابودن حدود ۴.۵ میلیون بهره‌بردار مستقیم، ۲۳.۵ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده، اما سهم این بخش در تولید ناخالص ملی ۱۱.۷ درصد و سرمایه‌گذاری در این بخش حدود ۴درصد است که کمترین سهم در تولید ناخالص داخلی و سرمایه‌گذاری را دارد.

دولت سیزدهم طی مدت زمان ۲.۵ سال خدمت خود تلاش کرد با همکاری با کشورهای مختلف در بحث تامین تجهیزات، توسعه کشت فراسرزمینی، بسیج بانک کشاورزی و سایر بانک‌ها برای تامین تسهیلات ارزان قیمت، جذب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بتواند جهشی را در این بخش ایجاد کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha