خانه تاریخی خاندان موذن‌زاده اردبیلی مرمت می‌شود

اردبیل - ایرنا - فرماندار اردبیل از تعمیر و تجهیز خانه تاریخی خاندان موذن‌زاده اردبیلی با تامین اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری اردبیل، سیدمحمد اعتماد اعجازی روز چهارشنبه در بازدید از خانه خاندان مرحوم سلیم موذن‌زاده اردبیلی گفت: با توجه به تامین اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی برای تعمیر و تجهیز این خانه تاریخی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، پس از تکمیل پروژه به موزه و مرکزی فرهنگی تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به پایان فرایند تملک خانه تاریخی سلطان‌ الذاکرین مرحوم استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی افزود: برای ایجاد موزه این خاندان پر افتخار در بازدیدی که امروز با همراهی مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اردبیل از این خانه تاریخی صورت گرفت نیز بر ضرورت استفاده از آن به منظور شناسایی و شناساندن ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی اردبیل تاکید شد.

خانه خاندان مرحوم موذن‌زاده اردبیلی که به ویژه محل زندگی مرحومان رحیم و سلیم موذن‌زاده بوده و پیشینه‌اش به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد، پنجم تیرماه ۱۳۹۸ به عنوان یکی از اثرهای تاریخی و فرهنگی با شماره ۳۲۵۴۴ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

مرحوم سلیم موذن‌زاده اردبیلی که به سلطان الذاکرین شهره است، مشهورترین عضو این خاندان بود که سال ۱۳۱۵ در محله تازه‌شهر در اردبیل متولد شد و پس از عمری مدیحه‌سرایی اهل بیت عصمت و طهارت (ص)، به ویژه مداحی مکتب حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در سن ۸۰ سالگی چشم از جان فروبست و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

استان اردبیل بیش از ۱۰ موزه مهم و معتبر دارد که از جمله شامل موزه باستان‌شناسی در اردبیل، موزه صنایع‌دستی در اردبیل، موزه مردم‌شناسی در اردبیل، موزه چینی‌خانه مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، موزه صارم‌السلطنه در نمین، موزه باستان‌شناسی در نیر، موزه باستان‌شناسی در مشگین‌شهر و موزه باستان‌شناسی در خلخال است.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان و جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده و دارای بیش از یک هزار اثر تاریخی ثبت شده و ۲ هزار اثر تاریخی شناسایی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha