میلاد حسینیان در گفتوگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با اشاره به اینکه با هدف شبکهسازی در نمایشگاه کتاب شرکت کرده بود، گفت: در سیوپنجمین دوره فروش بهتری را در بخش حضوری نمایشگاه نسبت به بخش مجازی تجربه کردم، در این موضوع قیاس شاهدمحور ندارم اما دیدم برخی از ناشران از نمایشگاه کتاب راضی و برخی ناراضی بودند، به نظر میرسد تحلیلها بر اساس سلایق شخصی انجام شده است.
وی با بیان این نکته که نمایشگاه کتاب میتواند فضای مناسبی برای ناشرانی که برای انتشار آثار با کیفیت تلاش میکنند، مهیا کند، افزود: فضای نمایشگاه کتاب قابلیت و ظرفیت توسعه برای عموم جامعه را دارد. در برگزاری نمایشگاه کتاب از نظر تکنولوژی از دنیا فاصله نداریم و نمایشگاه از وضعیت خوبی برخوردار است و کار قابل دفاع در این حوزه بسیار است، اما از نظر محتوایی تنوع کمتر است. انتظار داشتم به عنوان ناشر شاهد تکثر بیشتری باشم.
مدیر نشر «دُکسا» با اشاره به اینکه با هدف شبکهسازی در نمایشگاه کتاب شرکت کرده بود، گفت: ناشرانی که با این هدف در آن رویداد فرهنگی شرکت میکنند، میتوانند به نتایج خوبی برسند. به عنوان نشری تازه کار که کتابهای جدی عرضه میکند نمایشگاه کتاب میتوانست فرصت مناسبی برای معاشرت مستقیم با مخاطب باشد.
نمایشگاه کتاب به شکل موضوعی برگزار شود
حسینیان با ارائه پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتابهای عمومی، دانشگاهی، آموزشی و کودک و نوجوان به شکل جداگانه، ادامه داد: اگر نمایشگاه کتاب را بتوان از عنوان کلی کتاب با طبقهبندی مشخصتر در طول سال با هدف قرار دادن ناشران و مخاطبان تخصصی هر گروه برگزار کرد، بیشتر مفید است.
مدیر نشر دُکسا افزود: شاید ممکن نباشد همه موضوعهای کتاب را در ۱۱ روز جمعبندی کنیم، تفکیکهای کلی مانند بخش کودکان و نوجوانان، آموزشی، دانشگاهی وجود دارد اما برگزارکردن همه اینها شاید باعث شود حق مطلب ادا نشود.
سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت امسال در مصلای امام (ره) برگزار شد.
نظر شما