فیلم/پایشگران محیط زیست برای نخستین بار تصویری از پلنگ ایرانی در هرمزگان ثبت کردند

بندرعباس - ایرنا - پایشگران محیط زیست در موسسه حامیان حیات وحش هرموز موفق شدند برای نخستین بار در یک برنامه پایشی تصویری از پلنگ ایرانی در شهرستان حاجی‌آباد واقع در شمال هرمزگان ثبت کنند.

مدیر موسسه حامیان حیات وحش هرموز روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، از ثبت تصویری یک فرد پلنگ ایرانی ماده (Pantera pardus) در شهرستان حاجی‌آباد واقع در شمال هرمزگان خبر داد و گفت: چند سال قبل تصویری از یک پلنگ و ۲ توله‌اش در حالی که در یک استخر گیر افتاده بودند، منتشر شد اما ثبت چنین تصویری در یک برنامه پایشی زیست محیطی در منطقه یادشده کم‌سابقه بوده و برای نخستین بار رخ داده است.

مرتضی آریانژاد ادامه داد: باتوجه به این‌که پیش از این تصاویری از پلنگ ایرانی در شرق و غرب هرمزگان ثبت شده بود؛ اکنون با اطمینان می‌توان گفت سراسر هرمزگان از بهترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی است.

این فعال محیط زیست و عکاس حیات وحش اضافه کرد: پلنگ ایرانی در کشورهایی مانند افغانستان و عراق نیز مشاهده شده است اما در سراسر جهان و مجامع علمی زیست محیطی به نام پلنگ ایرانی شناخته می‌شود و از بزرگ جثه‌ترین گونه‌های پلنگ دنیاست.

آریانژاد ادامه داد: در گذشته هرمزگان را از زیستگاه‌های اصلی پلنگ ایرانی نمی‌دانستند اما طی سال‌های گذشته فقط در شرق هرمزگان بیش از ۳۰ فرد پلنگ ایرانی مشاهده و ثبت شد که دیدگاه قبلی را عوض کرد.

مدیر موسسه حامیان حیات وحش هرموز ضمن قدردانی از حمایت های اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان از تعارض انسان با پلنگ به عنوان یکی از تهدیدهای جدی این گونه ارزشمند نام برد.

وی خاطرنشان کرد: کمبود شکار طبیعی موجب نزدیک شدن پلنگ به سکونتگاه های انسانی در مناطق روستایی هرمزگان و حمله به دام طبیعی می‌شود و دامداران نیز با قرار دادن طعمه‌های سمی بر سر راه پلنگ، با آن مقابله می‌کنند که این اقدام موجب تلف شدن پلنگ ایرانی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha