مدیر کل مالیات خراسان رضوی: شرکت‌های دانش‌بنیان باید حمایت شوند

مشهد-ایرنا- مدیر کل اداره مالیات خراسان رضوی با تاکید بر حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان و فناور بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: نتیجه مثبت تلاش نخبگان و جوانان در پیشرفت کشور، با میدان دادن به آن ها نمایان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاکر رضا مریدی روز پنجشنبه در نشست رفع ابهامات و چالش‌های مالیاتی شرکت‌های فناور و دانش‌ بنیان افزود: با استفاده از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های دانش بنیان داخلی، اداره کل مالیات توانسته سامانه های خود را در مسیر شفافیت مالیاتی نسبت به گذشته به روز کند.

وی ادامه داد: مالیاتی که دریافت می شود در راستای توسعه و آبادانی کشور مورد استفاده قرار می گیرد و وجود معافیت مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان در راستای گسترش آباد سازی کشورمان است.

این مقام مسوول اظهار کرد: باید قوانین و اساسنامه ها به گونه ای باشد که شرکت های دانش بنیان رغبت حضور و فعالیت در فضای استان خراسان رضوی را داشته باشند و اگر مواردی نیز وجود دارد، باید با هم‌فکری و مشاوره صحیح به دنبال رفع مشکل بود.

مریدی گفت: اکنون برخی از شرکت های دانش بنیان مستقر در فضاهای غیر از پارک علم و فناوری، مشمول مالیات می شوند که برای رفع این مشکل نیاز به اصلاح اساسنامه پارک و نامه نگاری های لازم است.

افزایش صادرات غیر نفتی توسط شرکت‌های دانش بنیان

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تمام شرکت هایی که مجوز فناوری خود را از این پارک دریافت می کنند، موظف هستند تا دفاتر مالیاتی خود را نیز در مشهد مستقر کنند.

علی اسماعیلی ادامه داد: برخی از صنایع کلان استان ادامه فعالیت خود را با حمایت از واحد های تحقیق و توسعه و همچنین شرکت های فناور طراحی کرده اند تا ضمن ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی، شرایط پیشرفت صنعت خود را نیز فراهم کنند.

وی گفت: این رویکرد باعث ایجاد ارزش افزوده فراوان برای صنایع و در عین حال توسعه اقتصادی و علمی کشور می شود.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان به واسطه حضور در پارک، توانسته اند صادرات غیر نفتی کشور را افزایش دهند، محصولات تولید شده آنان همچنین باعث پیشرفت کشور نیز شده است.

به گفته وی، از سوی دیگر توان هوشمند سازی در شرکت های دانش بنیان باعث رفع و مدیریت برخی از چالش ها نیز شده است.

وی بیان کرد: با کمال تاسف برخی از شرکت های دانش بنیان و فناور به دلیل کم بود زمین در مجموعه پارک علم و فناوری، مجبور به استقرار در داخل شهر مشهد شده اند و این اقدام منجر به چالش و عدم بهره مندی آنان از معافیت مالیاتی شده است، این مشکل باید چاره اندیشی شود.

تاکنون هزارو ۴۲۰ شرکت دانش بنیان و فناور در مجموعه پارک علم و فناوری خراسان رضوی ایجاد شده است و هم اکنون این پارک دارای ۵۲۴ شرکت فعال، اشتغال هشت هزارو ۱۵۰ نیروی متخصص را فراهم کرده است.

به استناد ماده ۲۸ آیین نامه اجرایی ماده ۹ قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان مبنی بر تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات و تبصره الحاقی آن، واحدهای فناوری مستقر در پارکهای علم و فناوری که با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد می شوند، نسبت به درآمدهای حاصل از فعالیت های مذکور در مجوز که صرفا در پارک های علم و فناوری تحقق می یابد، از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی برخوردار خواهند بود.

همچنین به موجب ماده ۴۷ قانون برنامه چهارم توسعه به منظور ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان و تقویت همکاری های بین المللی، اجازه داده می شود واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی مستقر در پارک های علم و فناوری برای انجام ماموریت های محوله از مزایای قانون مناطق آزاد در خصوص روابط کار معافیت های مالیاتی و عوارض، سرمایه گذاری خارجی و مبادلات مالی بین المللی برخوردار شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha