تاثیر فناوری پرتودهی در ارتقای امنیت غذایی و نگهداشت محصولات کشاورزی

تهران-ایرنا- معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: پرتودهی در تولید ارقام اصلاح شده و مقاوم در برابر آفات و نیز کاهش بار میکروبی در دانه‌ها و غلات موثر است. 

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در آیین افتتاح مرکز پرتو فرآیند ایران مرکزی در اشترجان استان اصفهان اظهارکرد: مرکز پرتو فرآیند ایران مرکزی (اصفهان) با توجه به اهمیت نقش امنیت غذایی و افزایش انبارمانی محصولات راه‌اندازی شده است زیرا اکنون موضوع امنیت غذایی در جهان به عنوان چالش جدی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: تا سه سال پیش گفته می‌شد امنیت غذایی مبتنی بر تولید است اما اکنون یکی از نکات مهمی که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد مربوط به حوزه نگهداشت است که کمتر مورد توجه بوده است.

شیرمردی تشریح کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون نفر در جهان از طریق غذای آلوده به بیماری مبتلا می‌شوند که با پرتوددهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی می‌توان این موارد را کاهش داد.

معاون رئیس سازمان‌ انرژی اتمی ایران گفت: پرتودهی در تولید ارقام اصلاح شده مقاوم در برابر آفات و کاهش بار میکروبی در دانه‌ها و غلات موثر است.

وی اضافه کرد: با استفاده از فناوری پرتودهی می‌توان سموم و مواد شیمیایی موثر در ابتلا به سرطان را کنترل کرد و حتی این فناوری می‌تواند به جای سموم گیاهی مورد استفاده قرار گیرد.

شیرمردی عنوان کرد: فناوری پرتودهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی نیز دارای تاثیرات در ابعاد اقتصادی است و سند مربوط به توسعه مراکز پرتودهی توسط شهید آیت‌الله رئیسی به امضا رسیده بود و در نظر داریم تا با افزایش این مراکز، بار اقتصادی ناشی از ضایعات محصولات کشاورزی و ... را کاهش دهیم.

معاون رئیس سازمان‌ انرژی اتمی ایران تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های موثر در این حوزه ،مشارکت بخش خصوصی است که در فاز نخست برای ۴ سامانه با بخش خصوصی قرارداد منعقد شد.هم‌زمان با مذاکره با بخش خصوصی توانستیم آگاهی بخش عمومی را نیز ارتقا دهیم.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها افزود: اکنون در زمینه تولید سامانه‌های پرتودهی کشورمان ایران در جایگاه خوبی قرار دارد و تا پایان سال تعداد مراکز پرتودهی در کشور به ۱۲ مورد افزایش خواهد یافت.

گفتنی است سال گذشته نخستین سامانه پرتودهی صنعتی کشور در استان قزوین راه‌اندازی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha