۱۰۸ واحد تولیدی راکد و غیرفعال سیستان و بلوچستان در مدار تولید

زاهدان - ایرنا - احیای واحدهای تعطیل و نیمه ‌تعطیل در حالی یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است که از زمان روی کار آمدن دولت شهید آیت الله رئیسی تاکنون ۱۰۸ واحد تولیدی راکد و غیرفعال در سیستان و بلوچستان به ریل تولید بازگشته و اشتغال رونق پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور به دلیل مشکلات و عدم توجه دولت قبل در دهه ۹۰، تعطیل و نیمه تعطیل شده بودند که دولت سیزدهم در آغاز فعالیت خود برای احیا و راه‌اندازی مجدد این واحدها اقدام کرد.

اقدامی که با تلاش و همت مسوولان و مدیران اقتصادی دولت، کارگروهی با حضور وزارتخانه‌های مربوطه اعم از صمت و اقتصاد ایجاد شد که ضمن پایش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی، ظرفیت‌های موجود، واحدهای تعطیل یا نیمه ‌تعطیل را شناسایی و مشکلات موجود را برطرف کنند تا کارگران دوباره به سر کار بازگردند که دستاورد آن رکوردشکنی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال شود؛ اقدامی که موجبات رضایت رهبر معظم انقلاب را نیز فراهم کرد.

رهبر انقلاب در ۱۵ فروردین ماه امسال با اشاره به واقعیات تلخ و شیرین اقتصادی کشور افزودند: «مسائل شیرین متعددی هم وجود دارد که زیرساخت‌های وسیع در دست انجام، راه‌اندازی تعداد قابل توجهی بنگاه‌های نیمه تعطیل یا تعطیل، فعالیت هزاران مجموعه جوان و باانگیزه و با امید در شرکت‌های دانش‌ بنیان و شکل‌گیری بنگاه‌های توانا و کارآمد در بخش خصوصی و مردمی از جمله آنهاست.»

بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور به دلیل مشکلات و عدم توجه دولت قبل در دهه ۹۰، تعطیل و نیمه تعطیل شده بودند که دولت سیزدهم در آغاز فعالیت خود برای احیا و راه‌اندازی مجدد این واحدها اقدام کردبا این تفاسیر دغدغه‌مندی متولیان در این امر باعث شد تا سرمایه‌هایی که در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی خاک خورده و نان کارگرانش آجر شده، جانی دوباره بگیرد و زمینه اشتغال برای یک‌هزار و ۷۹۱ نفر تنها در سیستان و بلوچستان آن هم در طول سه سال فراهم شود.

تقویت شهرک‌های صنعتی در حالی بهترین ظرفیت در راستای ساماندهی و رفع معضل بیکاری به شمار می‌رود که سیستان و بلوچستان با دارا بودن ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی و با وجود موقعیت جغرافیایی ویژه از جمله دسترسی به سواحل مَکُران و دارا بودن مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان و پاکستان نقش موثری در اجرایی شده برنامه توسعه محور شرق کشور دارد.

در کشور بیش از ۹۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که این صنایع نقش مهمی در توسعه اقتصاد و بحث اشتغالزایی ایفا کرده که حمایت از صنعتگران و کارآفرینان شاغل در این صنایع علاوه‌بر رونق اقتصاد و اشتغال عاملی در تحقق اقتصاد مقاومتی بوده و گسترش عدالت اجتماعی را به دنبال دارد.

خصوصیات کوچک بودن این صنایع باعث شده تخصصی‌تر کار کرده و به لحاظ همین کوچکی، چابک‌تر و انعطاف پذیرتر هستند و در شرایط مختلف اگر محصولی تولید و با مشکل مواجه شوند، بلافاصله محصول را دیگری که مورد نیاز است، جایگزین آن کرده و به تولید می‌پردازند.

یکی دیگر از اهمیت‌های صنایع کوچک، بدون شک نقش بی بدیل آنها در خنثی کردن تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا علیه کشور است که می‌تواند در خودکفایی کشور و تحقق رونق اقتصادی، افزایش تولید ملی، نقش کلیدی و موثری ایفا کند.

۱۰۸ واحد تولیدی راکد و غیرفعال سیستان و بلوچستان در مدار تولید

اولویت دولت سیزدهم کمک به واحدهای تولیدی راکد برای برگشت به چرخه تولید

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: هم اکنون این استان با دارا بودن ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی موقعیت جغرافیایی ویژه خود از جمله دسترسی به سواحل مَکُران و دارا بودن مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان و پاکستان نقش موثری در اجرایی شده برنامه توسعه محور شرق کشور دارد.

علیرضا راشکی افزود: یکی از برنامه های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر شناسایی و بررسی مشکلات و پیش بینی راهکارها برای راه اندازی مجدد و احیای واحدهای تعطیل است.

وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم ۱۰۸ واحد تولیدی در سیستان و بلوچستان مجدد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی راه اندازی شد که از این تعداد ۳۱ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوده، و در مجموع با راه اندازی مجدد این واحدها زمینه اشتغال یک‌هزار و ۷۹۱ نفر فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه یکی از برنامه‌های با اولویت دولت سیزدهم کمک به واحدهای تولیدی راکد برای برگشت به چرخه تولید است، تاکید کرد: در سال گذشته ۴۱ واحد تولیدی در استان مجدد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی راه اندازی شد که از این تعداد ۱۴ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بود.

وی اظهار کرد: علاوه بر شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان، ارائه تسهیلات توسط شبکه بانکی در راه اندازی مجدد این واحدهای تولیدی موثر بوده است.

راشکی گفت: بیشتر واحدهای تولیدی راه اندازی شده مجدد در شهرک‌های صنعتی زاهدان و جنوب سیستان و بلوچستان هستند.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات، پیگیری در تامین مواد اولیه از جمله صنایع بسته بندی گوشت، واگذاری واحدهای راکد و تعطیل به سرمایه گذار جدید، بازاریابی صنایع کانی‌های غیر فلزی با توجه به طرح نهضت ملی مسکن از عوامل راه اندازی مجدد این واحدهای تولیدی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha