۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۴۰
کد خبرنگار: 1101
کد خبر: 85495803
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تشکیل جامعه علمی در کشور، لازمه توسعه است

تهران- ایرنا- رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری تشکیل جامعه دانشی را یکی از مهمترین عوامل توسعه برشمرد و تاکید کرد اهالی علم باید گفت‌وگو های تخصصی را دنبال و کمک کنند تا حلقه‌های علمی کوچک شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، هشتمین رویداد «کاشتن برای آینده» با محوریت «هوشمندسازی؛ چالش ها و فرصت‌ها» در شرایطی برگزار شد که از آن به عنوان رویدادی گفتمان‌ محور با هدف آشنایی دانشجویان، فناوران و پژوهشگران با فناوری‌های نوین و راهبردی و در راستای تأثیرگذاری آن‌ها بر آینده، زندگی مردم و جایگاهشان در داخل کشور یاد شد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این همایش که بـا همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، ویژگی علم جدید را به روایت فیلسوفان، طرح آینده و برای ساختن آن عنوان کرد و گفت که این جنس از توسعه علمی مرهون تلاش فیلسوفان است که از قرن هجدهم میلادی آغاز شد و صرف نظر از مبانی علمی این توسعه، لازمه هر پیشرفتی، اراده ساختن است و امروز هم هر ملتی که بخواهد پیشرفت کند، باید علم را با ساختن همراه کند.

شقایق حق‌جوی جوانمرد تشکیل جامعه علمی را یکی از مهمترین عوامل توسعه علمی بیان کرد که اهالی دانش باید گفت‌وگو های علمی را دنبال و کمک کنند تا حلقه‌های کوچک علمی شکل گیرد. ساختن آینده، با مسأله داشتن آغاز می‌شود و آینده دانشگاه حاصل تصمیم قاطع دانشگاهیان در تحقق مسئولانه زندگی دانشگاهی شان است.

وی متذکر شد که بسیاری از فلسفه های جدی علمی در دنیا از گفتمان های کوچک علمی ایجاد شدند و رویداد کاشتن برای آینده، فرصت خوبی برای ارائه آخرین دستاوردها، فناوری‌های نوین، انتقال تجربه و شبکه‌سازی است. این رویداد بستری برای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری جهت تعامل و هم افزایی بیشتر است.

هوشمند سازی؛ چالش ها و فرصت

رضا وحیدنیا دبیر کارگروه اینترنت اشیا و هوشمند سازی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات هم به عنوان دیگر سخنران حاضر در این مراسم به بررسی چالش‌های هوشمندسازی و راهکارهایی برای غلبه بر آنان پرداخت و اظهار کرد: چالش‌های فنی، حقوقی و مقرراتی، چالش تنظیم مقررات نسل پنجم و از جمله چالش‌هایی است که فناوران در این مسیر با آن روبرو خواهند شد.

دیگر عضو کارگروه اینترنت اشیا و هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات و استاد دانشگاه های صنعتی شریف و ملبورن استرالیا، به موضوع اینترنت اشیاء صنعتی دروازه ورود به انقلاب چهارم صنعتی اشاره کرد و افزود: زمینه تخصصی شرکت ما، اینترنت اشیاء صنعتی و میکروالکترونیک است. مأموریت این شرکت، طراحی، توسعه و پیاده‌سازی فناوری‌های بومی اینترنت اشیاء صنعتی و مبتنی بر میکروالکترونیک برای حوزه‌های چالش‌دار کشور در سه حوزه اصلی انرژی، آب و حمل‌ونقل است.

علیرضا فرهادی ادامه داد: راه اندازی بازار بورس انرژی در سال ۱۴۰۲ یکی از اقدات اثرگذار دولت سیزدهم در اقبال شرکت‌های صنعتی به صرفه‌جویی و استفاده از فناوری در کاهش مصرف انرژی است. راه‌اندازی این بازار باعث شد شرکت دانش بنیان ما برای هوشمندسازی مصرف گاز، سفارش‌های زیادی را دریافت کند.

سعید عباداللهی، عضو هیات علمی و مدیر ارتباط با صنعت دانشکده برق دانشگاه و مدیر گروه کنترل دانشگاه علم و صنعت "کاربردهای اینترنت اشیا مکان مبنا در صنایع و معادن " و سیامک حسین خلج، معاون ارتباطات، فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شرکت موننکو ایران و رییس و عضو هیات مدیره شرکت مدیریت مهندسی و فناوری میر، "رویکرد ابر شرکت‌های صنعتی در جهان هوشمند" را تشریح کردند.

در حاشیه این رویداد، گروهی از دانشجویان برتر دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران و غیره از بخش‌های مختلف پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و آزمایشگاه‌های تخصصی در حوزه فناروی اطلاعات و ارتباطات بازدید کرده و از نزدیک با ظرفیت‌های بزرگترین آزمایشگاه‌های تخصصی این حوزه در کشور آشنا شدند.

این بازدید فرصتی بود تا دانشجویان با متخصصان و پژوهشگران برجسته در این زمینه دیدار و گفت‌وگو کنند؛ همچنین سبب شد سرآمدان فناوری، درک بهتری از چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کسب کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha