۱۴ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۳۸
کد خبرنگار: 2212
کد خبر: 85496159
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

آغاز تحول در مناطق محروم شورم و شبلیز دنا با توسعه میادین نفتی

یاسوج- ایرنا-همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم و با توجه به سیاست های توسعه مدارانه چندین میدان نفتی و گازی در مناطق سردسیری استان شناسایی شده اند که شبلیز و شورم در شهرستان دنا از جمله آنهاست و توسعه این میادین به پیشرفت این مناطق و استان کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، موقعیت ویژه کهگیلویه و بویراحمد، زمینه توسعه صنایع پتروشیمی را فراهم کرده به گونه ای که این استان دومین تولید کننده نفت کشور پس از خوزستان است و بالای ۹۰ درصد نفت کشور در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر تولید می شود.

نقش مهم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کهگیلویه و بویراحمد در راستای شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، توسعه صنایع پایین دستی، صادرات غیرنفتی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال آفرینی بر کسی پوشیده نیست و در دولت سیزدهم توسعه این صنایع شتاب چشمگیری یافته است.

نرخ بالای بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد آن هم در شرایطی که ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد آب‌های سطحی، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری در این استان قرار دارد انکار نشدنی است.

پژوهشگر حوزه انرژی گفت: در این بین معرفی میدان نفتی منطقه شبلیز و شورم از توابع شهرستان دنا که با تحلیل ها و آزمایشات انجام گرفته روزانه می تواند بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت تولید کند می توانست توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کند و شرکت ملی نفت و درأس آن وزارت نفت از اینگونه اقدامات استقبال می کنند، چراکه شاهد هستیم که شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم به پروژه هایی که سال های سال خواب بوده اند جانی دوباره داده است.

آغاز تحول در مناطق محروم شورم و شبلیز دنا با توسعه میادین نفتی

فردین بادام فیروز افزود: همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم و تلاش های بی وقفه شرکت ملی نفت ایران و درأس آن وزارت نفت چراغ پروژه هایی که به دلایل مختلف خاموش شده بود را روشن کرد و نور امید را به دل مردم تزریق نمود و برای توسعه میادین نفتی از جمله میدان های لاوان، سامان، دلاوران، سومار، دلاوران با شرکت های داخلی و با اعتماد به توان نیروی داخلی قرار داد بست.

وی ادامه داد: اما نامی از توسعه میدان نفتی شبلیز و شورم از توابع شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد در این میان به چشم نمی خورد.

بادام فیروز عنوان کرد: شبلیز و شورم با اینکه سرزمینی خاص با ظرفیت های نهفته در حوزه های مختلف است، اما بر اثر کم توجهی و سومدیریت سالهاست که غبار محرومیت سیمای زیبای آن را پوشانده است.

وی تاکید کرد: آثار منفی این نوع نگاه ها در این منطقه کم برخوردار ولی پر از طلای سیاه در جان مردمان آن دیار ریشه زده است، منطقه ای که با دارا بودن ظرفیت های متعدد هنوز از کم ترین امکانات و زیر ساخت ها (مسیر مواصلاتی، آب، گاز، فصای بهداشتی و ورزشی) رنج می برد.

پژوهشگر حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بیان کرد: سالها از اکتشاف چندین حلقه چاه نفت در شبلیز و شورم می گذرد ولی تا کنون پلمپ مانده اند و هیچ اندیشه ای برای راه اندازی آنان پایه ریزی نشده است، میدان نفتی که با توجه استراتژیک و تحلیل های فنی و مهندسی به تنهایی می تواند روزانه بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت تولید کند و علاوه برآن با توجه به وسعت زیاد آن منطقه می توان صنایع تبدیلی زیادی از جمله پتروشیمی در نزدیکی آن ایجاد کرد.

پژوهشگر حوزه انرژی تأکید کرد: با راه اندازی این پروژه محرومیت ازاین دیار رخت بر می کند و شاهد توسعه آن منطقه وکل شهرستان دنا خواهیم بود، ازجمله مهمترین ثمرات این طرح می توان به ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد و دیگر جوانان آن منطقه برای گذران معیشت خانواده مجبور نیستند در استانهای همجوار به گوجه چینی و کارهایی از این قبیل روی آوراند، مردمی که همانند کوه دنا استوار و دلی به وسعت دشت های شبلیز دارند، علاوه براین کاهش نرخ بیکاری، بهبود زیرساخت های منطقه از برکات راه اندازی این پروژه عظیم است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که شرکت ملی نفت ایران با تمرکز محوریت صنعت نفت بر تعمیق اولویت های ساختاری، برنامه ریزی های گسترده و راهبردی به منظور حداکثرسازی برداشت از منابع نفت و گاز را در دستور کار قرار داده، امید است برای توسعه شبلیز و شورم نگاه جهادی و انقلابی داشته باشد، بدون تردید دنا و دنانشیان شایسته جایگاه کنونی نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha