۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۳۱
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85499166
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روسیه: آماده تسهیل روند پایان اختلافات میان ایروان و باکو هستیم

تهران- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه روسیه از آمادگی مسکو برای حمایت و تسهیل آشتی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تاس، «میخائیل گالوزین» در خصوص نشست ۱۰ تا ۱۱ ماه مه (۲۱ و ۲۲ اردیبهشت) با وزرای امورخارجه کشورهای یاد شده، افزود: این نشست فرصتی را برای طرف های درگیر فراهم کرد تا به سمت صلح و ثبات در قفقاز جنوبی حرکت کنند. گالوزین سپس اضافه کرد: گام مهم دیگری برداشته شده است.

این مقام روس همچنین یادآور شد: مسکو پیش از این میزبان دو دور مذاکرات صلح بین باکو و ایروان بوده که در ماه مه ۲۰۲۳ و ژوئیه ۲۰۲۳ برگزار شد.

گالوزین خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم به حمایت کامل خود از آشتی دو ملت برادر روسیه و ارتقای راه‌حل‌های قابل قبول و متوازن برای تضمین امنیت و رفاه همه کشورهای منطقه ادامه دهیم.

حکمت حاجی‌اف دستیار رئیس جمهوری آذربایجان در تاریخ ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) اعلام کرده بود که رهبران باکو و مسکو تصمیم گرفته اند تا پیش از موعد مقرر، نیروهای حافظ صلح روسیه را از منطقه قره‌باغ خارج کنند. وی همچنین خاطرنشان کرد: وزارت دفاع دو کشور در حال انجام اقدامات مربوطه برای اجرای این تصمیم هستند.

کمیسیون‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از نشست ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین)، در مورد تعیین مرزها بیانیه مطبوعاتی مشترکی صادر کردند و در آن بر سر تحدید مرزی برخی روستاها اعلام توافق کردند.

براساس این بیانیه، چهار روستا به کنترل جمهوری آذربایجان در آمد که از دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل ارامنه بودند. پس از این توافق بود که ارمنستان شاهد تظاهرات های خیابانی بود.

معاون وزیر امورخارجه روسیه در ادامه گفت: ارمنستان تمایلی برای حفظ تماس با روسیه در سطح وزارت‌خانه های خارجه و دفاع ندارد و تاکید کرد: «از نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) تاکنون هیچ نشست دوجانبه ای در سطح وزرای امور خارجه دو طرف برگزار نشده است».

وی سپس ادامه داد: شرکای ما [در ارمنستان] هیچ علاقه ای به پیشنهاد ما برای کار و نتیجه‌گیری نشان ندادند. این تقصیر ما نیست که پویایی روابط دوجانبه در حوزه دفاعی کاهش یافته. همکاری‌های نظامی و فنی با ایروان نیز رو به افول است.

این دیپلمات ارشد روس افزود: ما چنین تحولاتی را نتیجه فشار کشورهای غربی [بر ارمنستان] می‌دانیم که به دنبال وادار کردن ایروان برای به حداقل رساندن روابط با کشور ما هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha