رویکرد غیرسازنده برخی از کشورهای عضو، قطعاً به ضرر هویت آژانس و نیز نقش تخصصی‌اش خواهد بود

تهران-ایرنا- سرپرست وزارت امورخارجه گفت: رویکرد غیرسازنده برخی از کشورهای عضو در زمینه استفاده از ظرفیت آژانس در مسیر اهداف سیاسی، قطعاً به ضرر هویت آژانس و نقش‌آفرینی آن و نیز نقش تخصصی‌اش خواهد بود.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: ایران در تحولات منطقه به‌عنوان یک کشور موثر همواره حاضر بوده و به نقش ثبات‌بخش به‌عنوان یک مسئولیت منطقه‌ای پایبند است.

وی در ادامه افزود: پس از شهادت رئیس‌جمهور و همراهان، تاکید دیگری بر استمرار و استحکام سیاست نظام در عرصه ثبات‌بخشی به منطقه و همینطور حمایت از مقاومت به‌عنوان یک بازیگر و یک نهاد ثبات‌ساز در منطقه لازم بود. سفر من به لبنان و سوریه در این چارچوب انجام شد و ملاقات بسیار خوبی با مسئولان عالی‌رتبه انجام شد.

سرپرست وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: دیدارهای موفقی هم با بازیگران اصلی صحنه مقاومت در لبنان و فلسطین چه در جریان سفر به سوریه و در جریان سفر به لبنان داشتیم.

باقری درباره نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی نیز اظهار داشت : در تماس‌هایی که با چند تن از وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی طی چند روز گذشته داشتم، مجدداً این موضوع مورد تاکید قرار گرفت و آنان هم ضمن موافقت با این پیشنهاد در تلاش هستند نظر دیگر کشورهای اسلامی را نیز به این امر جلب کنند.

وی درباره مباحث مربوط به آژانس بین المللی انرژی اتمی، خاطرنشان کرد: آژانس یک نهاد فنی است و انتظار می‌رود همه کشورها از جمله کشورهای عضو شورای حکام براساس رویکرد فنی آژانس رفتار کنند. رویکرد غیرسازنده برخی از کشورهای عضو در زمینه استفاده از ظرفیت آژانس در مسیر اهداف سیاسی، قطعاً به ضرر هویت آژانس و نقش‌آفرینی آن و نیز نقش تخصصی‌اش خواهد بود.

باقری در ادامه عنوان داشت: ما همواره دولت‌های مختلف را دعوت کردیم که اجازه دهند آژانس نقش فنی و تخصصی خود را ادامه دهد و به دلیل ناکامی‌ها و شکست‌هایی که در عرصه‌های خارج از آژانس داشتند، آنجا را به محل تسویه‌حساب سیاسی بدل نکنند.

سرپرست وزارت امور خارج افزود: ما همواره ظرفیت‌های متعددی در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی و توافقنامه پادمان داشتیم و داریم. هرگاه بنا بر مصالح کشور و اولویت‌های سازمان انرژی اتمی تشخیص داده شود، ظرفیت‌های مورد نظر فعال خواهد شد.

به گزارش ایرنا، علی باقری کنی در هفته جاری در سفری منطقه ای به کشورهای لبنان و سوریه سفر کرد. در این سفر که از صبح روز دوشنبه ۱۴خرداد آغاز شد سرپرست وزارت امورخارجه کشورمان به منظور هم‌افزایی بیشتر محور مقاومت برای مقابله با رژیم صهیونستی با مقامات عالی کشورهای مقصد به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.

دیدار و گفت‌وگو با دبیرکل حزب‌الله، نخست وزیر، رئیس مجلس و وزیر خارجه لبنان در روز ابتدایی سفر در بیروت انجام شد.

در دومین و آخرین روز این ماموریت نیز باقری‌کنی با سفر به سوریه به رایزنی با رئیس‌جمهور، رئیس دفتر امنیت ملی و وزیر خارجه این کشور و همچنین سران گروه‌های فلسطینی پرداخت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha