افتتاح ۲۸ طرح مهم برای رفع محرومیتِ سیستان و بلوچستان/گام بلنددولت در آبرسانی

تهران_ایرنا_همت دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌های آبرسانی و رفع محرومیت در استان سیستان و بلوچستان را می توان بی‌سابقه دانست و امروز قرار است با حضور هیأت دولت ۲۸ طرح مهم آب و برق در این استان به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هیأت دولت در سفری به سیستان و بلوچستان قرار است پروژه های مهمی از جمله گازرسانی به شهرهای این استان و ۲۸ طرح آبرسانی و برق رسانی استان سیستان و بلوچستان با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان را با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به بهره برداری برساند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم جهاد آب رسانی برای روستاهای محروم در دستور کار قرار گرفت و تامین آب موردنیاز مردم استان سیستان و بلوچستان که تا پیش از این دولت با مشکل مواجه بوده و وابستگی تامین آب به حق آبه هیرمند همواره مشکلات آبی برای مردم این خطه از کشورمان ایجاد کرده ، از جمله اولویت های دولت سیزدهم به شمار رفت.

این رویکرد دولت مردمی در رونق اشتغال کشاورزی و توسعه زیرساخت های تامین آب شرب و روستایی سیستان و بلوچستان بوده است؛ اجرای طرح‌های کلان در سه مرحله از جمله تأمین آب شهرهای سیستان و ،زاهدان انتقال آب از مرزهای شرقی به زاهدان ،تهلاب)، انتقال آب از دریای عمان و جهاد آبرسانی به یک هزار و ۷۵۱ روستای سیستان و بلوچستان از جمله گام‌های مهم و بزرگی است که در این مسیر برداشته شد.
طرح جامع تامین آب سیستان و زاهدان طرح اولویت دار دولت

این طرح به همت همه دست اندرکاران در حوزه آب و برق وزارت نیرو با اعتبار ۵۵۰۰ میلیارد تومان شامل احداث خطوط انتقال آب برق و کارخانه آب شیرین کن در آستانه بهره برداری قرار دارد.

با توجه به کاهش منابع آبی در منطقه سیستان و شهر زاهدان و ضرورت تأمین آب شرب با تکیه بر منابع سرزمینی این طرح با تأمین آب از منطقه دشتک از سال ۱۴۰۱ آغاز شد تا نیاز آبی ساکنان را تأمین کند.طرح انتقال آب از آبخوان شرقی استان با اجرای بیش از ۲۶۰ کیلومتر لوله گذاری بخشی از کمبود آب شرب زاهدان را رفع خواهد کرد.

بهره برداری از بزرگترین آب شیرین کن فراساحلی

طرح جامع تامین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک با بهره برداری از بزرگترین آب شیرین کن فرا ساحلی به ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز و بهره برداری از ۷۳ حلقه چاه ۹۵ کیلومتر خطوط انتقال آب ۱۱۰ کیلومتر خط برق بابت رفع مشکل کمبود آب زاهدان و سیستان با اعتبار ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

با افتتاح بزرگترین آب شیرین کن فراساحلی در سیستان و بلوچستان به ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز تامین آب شرب پایدار برای مردم منطقه سیستان و شهر زاهدان به ارمغان خواهد آمد. بر این اساس چهار پروژه طرح تامین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک به منظور رفع مشکل تامین آب شرب این مناطق آبرسانی و رفع تنش آبی از ۷۵ روستا با جمعیت ۳۳ هزار نفر در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه خانه مجتمع ۳۱۵ روستایی ،تلنگ پلان و ،پیرسهراب ،ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب با پوشش جمعیت ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب با پوشش ۵ هزار نفر به بهره برداری می رسد.

جهاد آبرسانی به ۴۰۱ روستا در ۳۳ ماه فعالیت دولت

طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور در دولت سیزدهم از دیگر طرح های اجرایی در این استان به شمار می‌رود؛ این طرح در راستای ارتقای شاخص های آب شرب روستایی کشور آغاز شد که ۲۵ درصد از روستاهای هدف به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت.

در قالب سه طرح محرومیت زدایی مجمع خیرین وزارت نیرو و ملی قرار است کلیه روستاهای تحت پوشش از نعمت آب شرب بهره مند شوند که در این راستا از ابتدای شروع به کار این طرح ۴۰۱ روستای سیستان و بلوچستان با جمعیتی بالغ بر ۱۴۸ هزار نفر آبرسانی و رفع تنش آبی شدند.

آبگیری یک سد و تامین آب روستاها از دو سد مهم

سد کهیر در جنوب سیستان و بلوچستانی به عنوان بزرگترین سد سیستان و بلوچستان از جمله طرح های مهم و زیربنایی استان است؛ این سد که طی سال گذشته آبگیری شد، تأمین آب شرب شهرها و روستاهای پایین دست تا چابهار را بر عهده دارد.انتقال آب از سد ماشکید علیا به شهرهای مهرستان سوران و هیدوچ با روند اجرایی خوبی در حال تکمیل عملیات لوله گذاری و تصفیه خانه است که تاکنون آب به هیدوچ و تعدادی از روستاها رسیده و در ادامه آبرسانی به شهرهای مهرستان و سوران در سال جاری وارد مدار خواهد شد.

در همین راستا سد شهری کور آبگیری می‌شود؛ این سد برای مهار آبهای سطحی منطقه نقش به سزایی را ایفا میکند و میتواند سبب توسعه اشتغال و کشاورزی در منطقه و تأمین آب شرب روستاهای پایین دست شود.


تأمین آب با کیفیت برای ۳۱۵ روستای جنوب سیستان و بلوچستان

همچنین بهره برداری از تصفیه خانه آب ۳۱۵ روستای جنوب سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت؛ این سامانه که از چهار فیلتر رفع کدورت سیستم هوادهی بک‌واش و تجهیزات الکترومکانیکال لازم برای حذف کدورت و تصفیه فیزیکی آب تشکیل شده و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

طرح‌های صنعت برق

امروز در سیستان و بلوچستان نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی مپنا موسوم به میل نادر شامل ۲۰ توربین بادی ۲.۵ مگاواتی با اعتبار ۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان و نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان ) واحدهای گازی زاهدان (۱ الی (۳) به ظرفیت ۴۲ مگاوات و در مجموع ۱۲۶ مگاوات تولید نیروی برق به بهره برداری می رسد.

همچنین ۱۵ پروژه مربوط به شرکت برق منطقه ای استان شامل احداث خطوط اسپکه نیکشهر (قطعه دوم( و خاش به خاش ۲ ، خط ارتباطی پست سردرگان و احداث پست ۲۰.۶۳.۲۳۰ کیلو ولت پست سردرگان احداث خط -فنوج کتیچ و پست سیار ۲۰.۱۳۲ کیلو ولت ،کتیچ توسعه پست گلمورتی ،خط ۲۳۰ کیلوولت تنگه -سرحه فنوج و پست ۱۳۲.۲۳۰ کیلو ولت ،فنوج، خط ۲۳۰ کیلوولت تغذیه پست پارود و پست دائم ۲۰.۲۳۰ کیلوولت ،پارود احداث خط ۲۳۰ دشتک و احداث پست ۲۰.۶۳.۲۳۰ دشتکمورد بهره برداری قرار می گیرد.
توسعه پست ،زرآباد احداث پست سیار ۲۰.۲۳۰ کیلوولت میرجاوه احداث پست سیار و توسعه فیدر پست ۲۰.۱۳۲ کیلوولت پیشین توسعه فیدر ۲۰ کیلوولت ) در پستهای لاشار، سیرکان و محمدآباد) توسعه فیدر انتقال و فوق توزیع در پستهای سراوان بهره خاش و چاهان)، افزایش ظرفیت پستهای چاه کیچی سراوان ،دامن سرباز جالق ،چابهار ۲۳۰ جبرآباد میل نادر، زابل ۱، زابل ۲ کھیر، نیروگاه گازی زاهدان و نصب بانکهای خازنی در سطح پستهای فوق توزیع استان (۷۶)مگاوات و توسعه فیبر نوری خطوط استان از دیگر پروژه های افتتاحی استان سیستان و بلوچستان
است.

امروز همچنین در کنار افتتاح پروژه های بزرگ و مهم صنعت آب و برق منطقه ای طرح ها و پروژه های توزیع برق شامل برق رسانی و توسعه شبکه برق روستایی با بهره مندی ۵۴۹۲ خانوار ، اصلاح و بهینه سازی و رفع افت ولتاژ و برق رسانی به چاه های آب طرح اضطراری چاه های آبخوان های شرقی بندان و دشتک جمعاً با اعتبار ۲۹۲ میلیارد تومان به صورت رسمی افتتاح می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha