۱۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۲
کد خبرنگار: 3181
کد خبر: 85501051
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جای «امتداد» در تلویزیون خالی بود

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره برنامه «امتداد» گفت: جای چنین اثری در طول این چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خالی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سادات منصوری، در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون ایرنا، درباره برنامه «امتداد» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی انصاری که جمعه‌ها روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود، عنوان کرد: جای چنین اثری در طول این چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خالی بود. آنچه که مردم در ظاهر به آن علاقه دارند، تصویری از فیلم و داستان است اما در عمق این فیلم و داستان‌ها، محتواهایی به مردم منتقل می‌شود که خواسته یا ناخواسته ذهنشان را درگیر می‌کند و در عمل هم با آن مواجه می‌شوند. بنابراین به دست‌اندرکاران این برنامه تبریک می‌گویم. این کار نقطه آغازینی است برای اینکه ما بتوانیم عمیق‌تر به آنچه در اطرافمان می‌گذرد، بنگریم.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: فلسفه به طور کلی زیربنای تمام رفتارهای اجتماعی، سیاسی، حکومتی و فردی ماست‌. فلسفه چه بلاهایی سر بشریت آورده و چه افتخارهایی برای بشر تولید کرده؛ نازیسم، مارکسیسم، دموکراسی و ... مبتنی بر فلسفه است. برنامه «امتداد» وارد محتوای فلسفی فیلم‌ها شده‌ است. در واقع فیلم‌ها در این برنامه به نحوی بررسی می‌شوند که گویی این فیلم برداشت کارگردان از هستی و زندگی است و کارگردان این برداشت را به مخاطب القا می‌کند. این برنامه در واقع ورود به ساحت ذهن و فکر کارگردان و فهم او از هستی است.

وی افزود: اگر ما عمق فکری کارگردان را نکاویم و کاستی‌های آن را برای مخاطب مشخص نکنیم، تصور بیننده این خواهد بود که انگیزه سیاسی و حزبی پشت آن است و مخاطب موضع‌گیری می‌کند. این موضع‌گیری چه مثبت و چه منفی به نفع کار نیست.

جای «امتداد» در تلویزیون خالی بود
محمد سادات منصوری، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

سادات منصوری تاکید کرد: توصیه اکید من این است که این برنامه پایش را فراتر از وجه نظری و فلسفی کارگردان و فیلمش نگذارد. هر چقدر فیلم عمیق‌تر بررسی و ساده بیان شود، علاوه بر اینکه بینندگان عمیق‌تر با مساله آشنا می‌شوند، برنامه را نیز از انگ حزبی و سیاسی بودن دور می‌کند چرا که می‌دانم این تصور اصلا در بین دوستان دست‌اندرکار این برنامه وجود ندارد.

وی اظهار داشت: نکته دوم این است که در این دوران مردم شاید نسبت به بحث‌های نظری کم حوصله باشند. پس ما باید توجه کنیم که مخاطب ما عامه مردم هستند و به گونه‌ای باید در این برنامه بحث شود که آدم‌ها خسته نشوند و در عین حال توضیحات دقیق و تلگرافی باشد. اگر توانستیم مخاطب را ۴۵ دقیقه پای برنامه بنشانیم، شاهکار کردیم.

عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ضمن یادآوری این نکته که جذب مخاطب به شدت کار سخت و دشواری است، بیان کرد: برای اینکار شما می‌توانید از قرآن کریم وام بگیرید. در قرآن کریم هم بحث‌های سنگین نظری و توحیدی طوری به مردم القا می‌شود که خسته نشوند و در آن از انواع داستان‌ها و روش‌های هنری استفاده شده است.

سادات منصوری ادامه داد: ساختن برنامه علمی صرف کار راحتی است اما پرداختن به برنامه‌های علمی که خاص فلسفی و سیاسی هستند، کار سختی است. باید برنامه را به نحوی ساخت که مخاطب عام از آن بهره ببرد چرا که باعث می‌شود برنامه طولانی شود.

وی درباره مزیت برنامه «امتداد» خاطرنشان کرد: جدا از علاقه شخصی خودم به فلسفه، باید گفت که برنامه‌های زیادی در ارتباط با نقد ظواهر فیلم در تلویزیون ساخته شده است اما اینکه برنامه‌ای باشد تا درون ذهن کارگردان را بکاود، حداقل من تاکنون ندیده‌ام. این کار بسیار درستی است چرا که دقیقا همین موضوعات است که فرهنگ جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.‌

سادات منصوری در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من برنامه «امتداد» گوش‌دادنی، دیدنی و فهمیدنی‌ است. این برنامه افق تازه‌ای را روی آدم می‌گشاید و باعث می‌شود فیلم‌هایی که در جهان مدرن امروز تاثیرگذار بوده‌اند، بهتر فهمیده و عمیق‌تر درک شوند. این برنامه باعث می‌شود که عمق یک فیلم را راحت‌تر بپذیرید و اگر فیلمی را رد کنید بدانید که چرا آن را رد می‌کنید. این برنامه دیدنی است و تماشای آن وقت زیادی از آدم را نمی‌گیرد.

برنامه تلویزیونی «امتداد» محصول مرکز سیمرغ، که با نگاهی کلی به اندیشه‌های غرب و شرق، به بررسی اندیشه‌ای و فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه می‌پردازد، در ۲۶ قسمت ۵۵ دقیقه تولید شده است و هر هفته جمعه‌ها ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود. همچنین تکرار این برنامه شنبه ساعت ۱۷ و چهارشنبه ساعت ۹ خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha