۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85501882
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چشم‌نوازی دنیای هزار رنگ خراسان‌شمالی از گردشگران

بجنورد- ایرنا- تعطیلات تابستان نزدیک است و خراسان شمالی با راه اندازی بازارچه های محلی که ترکیبی از هنر رنگارنگ زنان این منطقه و پخت انواع غذاهای سنتی است به استقبال مسافران می رود.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی به گنجینه فرهنگ ها معروف است و عبور سالانه ۳۰ میلیون زائر از این مسیر با چشم اندازهای رنگارنگ انواع نان و غذاهای سنتی و صنایع دستی منحصر به فرد این استان به رونق صنعت گردشگری کمک شایان می‌کند.

خراسان شمالی مامن کردها، تات ها، ترک ها، ترکمن ها و حتی بلوچ ها است که هر یک با انواع و اقسام غذاها، نان ها و دمنوش های خاص خود دل هر گردشگری را می ربایند.

پخت بیش از ۱۰۰ نوع غذای سنتی در خراسان شمالی دنیای طعم و مزه ها را شیرین تر می کند و خاطرات رنگینی را برای مسافران بر جای می گذارد.

«دلمه، فتیر مسکه، آش یارمه، نان محلی قطاب، شله ماش، قروتو، کاچی، اُوجِز یا اشکنه، آش جوشواره، دیمه ‌دَنی، قابلی و کماج» از جمله غذاهای سنتی خراسان شمالی است که در فصل تابستان بیشتر پخت و عرضه می شود.

چشم‌نوازی دنیای هزار رنگ خراسان‌شمالی از مسافران

خراسان شمالی خواستگاه فرش کردی، گلیم، قالیچه ترکمن و سفره کردی در کشور است و صنایع‌دستی این خطه با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است.

انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

فعالان و هنرمندان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نقش به سزایی در معارفه و شناساندن فرهنگ، آداب، رسوم و توانمندی‌های استان به همگان دارند و برند سازی و تبلیغات مناسب و ایجاد چنین بازارچه هایی عامل مهمی در جهت معرفی محصولات و رونق بازار فروش است.

چشم‌نوازی دنیای هزار رنگ خراسان‌شمالی از مسافران

فعالیت بازارچه‌های صنایع دستی در شهرها و روستاها باعث می‌شود که هنرمندان با انگیزه و رغبت بیشتری به تولید محصولات و صنایع دستی خود روی آورده و آنها را جهت فروش عرضه نمایند.

برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری، اجرای موسیقی خیابانی و محلی و ارائه سوغات و صنایع دستی در کنار این بازارچه ها موجب استقبال عظیم مردم می شود که شور و هیجان وصف ناپذیری از آنان را رقم می زند.

شهرداری بجنورد به تازگی اعلام کرد که امسال راه اندازی بازارچه های محلی در این شهرستان بیش از گذشته مورد توجه است و بازارچه غذاهای سنتی و صنایع دستی قرار است به صورت مستمر در روزهای جمعه در ۲ مکان فرهنگسرا و پارک بش قارداش برگزار می شود.

ایام تابستان که شرایط آب و هوایی مناسب است اماکن عمومی و بوستان های بزرگ شهر از تردد بالای شهروندان برخوردارند که این خود ظرفیت خوبی برای ایجاد بازارچه های موقت فراهم می آورد.

چشم‌نوازی دنیای هزار رنگ خراسان‌شمالی از مسافران

این اقدام شهرداری در جهت حمایت از خانم های سرپرست خانوار و تولید کنندگان صنایع خرد و با هدف ایجاد شرایطی برای عرضه محصولات تولیدی منطقه انجام می شود که امکان دسترسی عموم به خدمات با قیمت مناسب را فراهم می آورد.

بازارچه دائمی صنایع دستی در شهربازی، پارک بش قارداش که در روزهای تابستان بین سه تا پنج هزار مسافر و شهروند در آن تردد دارند مکان مناسبی برای عرضه فرهنگ و سنت دیار قومیت ها است.

استان خراسان شمالی در حدفاصل ۲ قطب سیاحتی شمال و زیارتی مشهدمقدس واقع شده که سالانه در ایام تعطیلات نوروز مسافران و زائران زیادی از این خطه تردد می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha