۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 2583
کد خبر: 85501967
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بازگشت «بشیر بی‌آزار» به ایران معطل تصمیم پاریس

۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۵
کد خبر: 85501967
بازگشت «بشیر بی‌آزار» به ایران معطل تصمیم پاریس

تهران – ایرنا – یک منبع نزدیک به «بشیر بی‌آزار» فعال رسانه‌ای ایرانی که به‌دلیل اتهام‌های بی‌پایه‌واساس در فرانسه بازداشت شده است، با اشاره به اینکه پرونده وی در دست پیگیری قرار دارد افزود که بازگشت نامبرده به ایران معطل تصمیم پاریس است.

به گزارش ایرنا، این منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به ایرنا گفت که مکاتبات با دولت فرانسه در خصوص مقدمات سفر آقای بی‌آزار صورت گرفته است و به محض تکمیل مراحل اداری و حقوقی، نامبرده راهی کشور خواهد شد. وی با این حال از تعلل پاریس در این پرونده خبر داد و گفت که به رغم ادعاها درباره دیپورت نامبرده از فرانسه، شرایط لازم برای بازگشت وی به میهن مهیا نشده است.

به گفته منبع مطلع، بی‌آزار دوشنبه گذشته (۱۴ خرداد)‌ به دادگاهی در فرانسه احضار و به بهانه فرافکنی درباره جنگ غزه و یهودی‌ستیزی بازداشت شد. وی اتهامات علیه نامبرده را بی‌اساس و با انگیزه‌های سیاسی خواند و تصریح کرد که این پرونده در غیاب حضور آقای بی‌آزار در فرانسه نیز پیگیری خواهد شد.

گفتنی است دولت‌های اروپای طی ماه‌های اخیر و در تداوم حمایت تمام قد از رژیم جنایتکار صهیونیستی، محدودیت‌هایی را علیه مخالفان این رژیم و برای سرکوب صدای اعتراضات آن‌ها وضع کرده‌اند. بی‌آزار نه اولین و نه آخرین نمونه از نقض آزادی بیان در کشورهای مدعی پرچمداری حقوق بشر نیست.

«غسان ابوسته» جراح فلسطینی تبار نیز چندی پیش از ممنوعیت ورود خود به پاریس خبر داد و گفت که مقام‌های فرانسوی در فرودگاه «شارل دوگل» اجازه ورود او را به داخل کشور ندادند. او با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که قرار بود در پارلمان فرانسه سخنرانی و مشاهدات خود را در بیمارستان های نوار غزه بیان کند، اما ورود او به کشورهای منطقه شینگن به درخواست آلمان ممنوع شده است.

این تحولات نشان می‌دهد که آنچه حقوق بشر در غرب نامیده می‌شود، وسیله‌ای در جعبه‌ابزار مدعیان است تا برای مقاصد سیاسی خود مورد بهره‌برداری قرار دهند.

«کاظم غریب آبادی» دبیر ستاد حقوق بشر و معاون بین‌الملل قوه قضاییه، بازداشت «بشیر بی‌آزار» را رسوایی دیگری برای فرانسه در زمینه حقوق بشر نامید و خواستار آزادی فوری وی شد.

معاون بین‌الملل قوه قضاییه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت:‌ دادگاه فرانسه به جای اجرای عدالت، می خواهد بشیر بی‌آزار را برخلاف ژست حقوق بشری خود و با سلب حق آزادی بیان و ابراز عقیده او دیپورت کند و فعلا وی را در بازداشت نگه داشته است.

وی تصریح کرد: تلاش ها برای آزادی فوری و پیگیری حقوق این شهروند ایرانی ادامه دارد.

سرپرست وزارت امور خارجه نیز پنجشنبه گذشته در تماس با سفیر کشورمان در پاریس، آخرین وضعیت آقای بی‌آزار، را مورد پیگیری قرار داد. «علی باقری کنی» در این گفتگوی تلفنی، پس از شنیدن گزارش سفیر کشور در خصوص آخرین وضعیت این شهروند ایرانی و نیز وضعیت خانواده او، از تلاش‌ها و پیگیری‌های سفارت کشورمان در پاریس تشکر کرد و در ادامه توصیه‌های لازم برای اهتمام ویژه به حقوق شهروندان ایرانی در فرانسه را ارائه نمود.

باقری بر اهمیت تداوم پیگیری همه‌جانبه سفارت کشورمان از مراجع ذیربط دولت فرانسه و ارائه حمایت حقوقی و کنسولی لازم به منظور آزادی هر چه سریع‌تر این شهروند و بازگشت او به کانون خانواده‌اش تاکید کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه حمایت از حقوق شهروندان ایرانی خارج از کشور را از وظایف ذاتی و دارای اولویت دستگاه دیپلماسی دانست و گفت: «وزارت امور خارجه در انجام حمایت‌های کنسولی، حقوقی و سیاسی از شهروندان ایرانی در هر جای جهان که نیازمند چنین حمایت‌هایی باشند، دریغ نخواهد کرد.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha