شاهرود رکورددار فرزندآوری در استان سمنان است

سمنان - ایرنا - مدیرکل ثبت احوال سمنان گفت: ۶ هزار و ۹۰۷ نوزاد در این استان سال ۱۴۰۲ متولد شدند که بیشترین فرزندآوری مربوط به شهرستان شاهرود بود.

عباس قندالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان زاد و ولد در استان سمنان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش یک دهم درصدی داشت.

وی ادامه داد: میزان تولد نوزادان در استان سمنان طی سال ۱۴۰۱ حدود ۶ هزار و ۹۱۶ مورد بود که این آمار کاهش یک دهم درصدی تولد را در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد.

به گفته وی، نرخ تولد در کشور سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱ کاهش یک و ۶ دهم درصدی داشت و در استان سمنان روند کاهشی تولد کمتر از میانگین کشوری و حدود یک دهم درصد است.

روند افزایشی آمار فوت

مدیرکل ثبت احوال سمنان گفت: سه هزار و ۸۷۸ نفر سال گذشته در این استان فوت کردند و این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۱ نشاندهنده افزایش یک درصدی است.

شاهرود رکورددار فرزندآوری در استان سمنان است

قندالی اضافه کرد: بیشترین میزان فوت با یکهزار و ۲۴۸ نفر طی سال ۱۴۰۲ مربوط به شهرستان شاهرود و کمترین فوتی با ۵۱ مورد مربوط به شهرستان سرخه است.

مدیرکل ثبت احوال سمنان با بیان اینکه نرخ وفات در کشور سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش پنج و ۶ دهم درصدی دارد، اضافه کرد: روند افزایشی وفات در این استان کمتر از میانگین کشوری و حدود یک درصد است.

بر پایه آخرین آمار، ایران در عرصه جهانی جزو کشورهای دارای پایین‌ترین نرخ جمعیتی و استان سمنان جزو مناطق دارای بدترین شیب جمعیتی است، به طوری که نرخ باروری در استان سمنان بین یک و ۲ دهم تا یک و سه دهم درصد است؛ به این معنا که به ازای هر زوج، یک و سه دهم تولد ثبت می‌شود.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha