سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای کریدور بزرگراهی غرب کشور مصوب شد

مهاباد- ایرنا - سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: امسال برای کریدور بزرگراهی غرب کشور سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

رسول عطایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه اعتبارات کریدور بزرگراهی غرب کشور در بین پنج استانی که این پروژه از آنها عبور می کند توزیع می‌شود افزود: برای تکمیل این پروژه در مجموع بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی اضافه کرد: با تلاش صورت گرفته، از ۵٣۶ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان، تاکنون ۴۷۱ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۶۵ کیلومتر باقی‌مانده نیز به پیمان داده شده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک‌ هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان در آذربایجان‌غربی را به بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان متصل می‌کند که ٣٠ درصد این شبکه حمل‌ و نقل جاده‌ای در استان ما قرار دارد.

وی اظهار کرد: این کریدور از بازرگان آغاز و پس از گذر از شهرهای ماکو، خوی، ارومیه، مهاباد، میاندوآب و بوکان عبور کرده و سپس وارد سقز در استان کردستان می‌شود.

عطایی گفت: وجود یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان‌غربی با سه کشور، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده است و عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، مسیر کریدور بزرگراهی غرب کشور از مرز بازرگان در شمال آذربایجان‌غربی آغاز شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان و بندر امام خمینی (ره) ختم می‌شود؛ از این مسیر، ۵۳۶ کیلومتر در آذربایجان‌غربی و ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان قرار دارد که ۶ تونل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر، ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و هزار و ۲۰ متر پل در این منطقه ساخته می‌شود.

آذربایجان‌غربی در مجموع ۱۲ هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه، جاده اصلی و فرعی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha