۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۷
کد خبر: 85502820
T T
۱۷ نفر

برچسب‌ها

پائز، قربانی جدید والیبال ایران؛ خیانتی که به تیم ملی شد

تهران- ایرنا- تیم ملی والیبال در پایان هفته دوم لیگ ملت‌ها با ۸ شکست متوالی در انتهای جدول رده‌بندی این رقابت‌ها قرار گرفت. این عملکرد را نباید تنها پای کادرفنی این تیم نوشت؛ چرا که دلایل مختلفی را می‌توان برای آن عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، بازی مقابل بلغارستان، آخرین حضور پائز روی نیمکت تیم ملی والیبال ایران بود؛ مربی‌ای که یکی از کوتاه‌ترین دوران مربیگری خود را تجربه کرد و پیش‌بینی هم می‌شد که او چنین سرنوشت تلخی در انتظارش باشد؛ چرا که هیچگاه به عنوان نفر اول کادرفنی، در سطح اول والیبال دنیا مربیگری نکرده بود. از طرفی برخی مشکلات والیبال ایران که عمدتا فنی هستند همچنان وجود دارند و در چنین شرایط هر مربی دیگری که هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد باز هم با این مشکلات روبرو است.

پائز چگونه به ایران آمد؟

اینکه پائز چگونه به والیبال ایران آمد را می‌توان از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد. این مربی در زمان سرپرستی وحید مرادی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و انتظار می‌رود مرادی پاسخگوی انتخاب خود باشد؛ هر چند در حال حاضر نایب رئیس فدراسیون والیبال در دسترس نیست و به دلیل مشکل شخصی که برایش به وجود آمده در دوبی به سر می‌رد. البته نباید فراموش کرد انتخاب پائز با نظر کمیته فنی فدراسیون والیبال بود و اعضای این کمیته در آخرین جلسه خود نظرات‌شان را در خصوص پنج گزینه فدراسیون، عنوان و در نهایت هم با امضای قرارداد با پائز موافقت خود را اعلام کردند.

پائز، قربانی جدید والیبال ایران؛ خیانتی که به تیم ملی شد

تقوی: مربی بهتر از پائز سراغ دارید معرفی کنید

میلاد تقوی را نباید مسئول انتخاب پائز در نظر گرفت؛ هر چند او در آن زمان در فدراسیون والیبال حضور داشت اما نقش چندانی در انتخاب این مربی نداشت. پس از اینکه میلاد تقوی ریاست فدراسیون والیبال را بر عهده گرفت در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا زیر بار مسئولیت انتخاب پائز نرفت. بخشی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

چه نظری درباره پائز دارید؟

به نظر من پائز تجربه خوبی دارد و در عرصه سرمربیگری هم باید تجربه بیشتری کسب کند. او جزو بهترین گزینه‌های ما بود.

پائز گزینه خوبی برای سرمربیگری تیم ملی است؟

شما گزینه بهتری دارید بگویید با او قرارداد ببندیم.

جواب سوال من را ندادید. آیا او گزینه خوبی برای سرمربیگری تیم ملی است؟

تضعیف سرمربی تیم ملی، تضعیف تیم ملی است. اینکه من چه اعتقادی دارم یک طرف ماجراست. آن چیزی که اهمیت دارد منافع تیم ملی است.

شما انتخاب پائز را گردن نمی‌گیرد و مسئولیت این انتخاب را متوجه تیم قبلی فدراسیون می‌کنید.

دوستانی که در کمیته فنی بودند و پائز را انتخاب کردند از من افراد فنی‌تری هستند و من هم به نظر آنها احترام می‌گذارم. الان هم من رئیس فدراسیون هستم و باید پاسخگو باشم. اینکه من تصمیمات را گردن چه کسی بیندازم چندان مهم نیست چون مردم از رئیس فدراسیون انتظار پاسخ دارند اما اگر تیم ملی نتواند در لیگ ملت‌ها عملکرد قابل قبولی داشته باشد نمی‌توانید از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کنید.

من اصلا نیازی به توجیه نتایج ندارم. فراموش نکنید ما تمام تلاش‌مان را برای حفظ منافع والیبال می‌کنیم. ضمن اینکه در نهایت هر کاری کنیم عده‌ای ناراضی خواهند بود. من اگر اشتباه کنیم دنبال توجیه آن اشتباه نیستم. من یک فرد فنی نیستم و مدیر ورزشی هستم و وظیفه دارم آدم‌های درست را ددوستان ر جاهای درست قرار دهم. در شرایط موجود پائز بهترین گزینه ما بود و با تمام توان از او حمایت خواهیم کرد.

پائز، قربانی جدید والیبال ایران؛ خیانتی که به تیم ملی شد

پائز بهترین گزینه بود؟

زمانی که هنوز داورزنی رئیس فدراسیون والیبال بود وی با مربیان بزرگی به مذاکره پرداخت و این مذاکرت روندی مثبتی داشت و حتی با لورنزتی، توافقات نهایی هم انجام شده بود اما در نهایت اینطور عنوان شد که برخی شیطنت‌ها این مربی را از حضور در ایران منصرف کرد. اتفاقی که در پروسه انتخاب سرمربی تیم ملی رخ داد تلاش دلالان برای تحمیل برخی مربیان بود. این تلاش‌ها تا جایی پیش رفت که صفحات مجازی که متعلق به این دلالان است تلاش کردند اطلاعات اشتباهی را برای اینکه مربیان مطرح به پیشنهاد فدراسیون والیبال پاسخ منفی بدهند ارائه دهند.

باز هم بازیکن سالاری

یکی از مهمترین مشکلات تیم ملی در لیگ ملت‌ها، دخالت برخی بازیکنان در تصمیمات پائز بود. کار به جایی رسید که بازیکن باتجربه تیم ملی، از حضور در بازی به عنوان بازیکن تعویضی خودداری و حتی در حین تایم‌اوت‌ها بدون توجه به حضور پائز، نقش مربی را برای بازیکنان ایفا می‌کرد.

از آنجایی که بازیکنان به این موضوع واقف بودند که پائز حضوری کوتاه مدت در والیبال ایران دارد و همچنین دارای اسم و رسم بزرگی در والیبال دنیا نیست این مربی را چندان جدی نمی‌گرفتند. کم‌کاری و عدم تلاش حداکثری در بازی‌ها از دیگر اتفاقات تلخی بود که توسط برخی بازیکنان در دو هفته ابتدایی لیگ ملت‌ها رخ داد.

پائز، قربانی جدید والیبال ایران؛ خیانتی که به تیم ملی شد

تغییرات مداوم، آفت والیبال ایران

رویه‌ای که فدراسیون والیبال در تغییر مداوم کادرفنی تیم ملی والیبال در پیش گرفته می‌تواند تبعات زیادی برای والیبال ایران داشته باشد. از المپیک توکیو تا به امروز ۵ مربی هدایت تیم ملی را بر عهده داشتند که البته ۲ نفر از آنها به صورت موقت، سرمربی تیم ملی بودند.

در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت تیم ملی والیبال بتواند موفق شود. برخی اعتقاد دارند که افت والیبال ایران از دوران عطایی آغاز شد در حالی که در دوران آلکنو هم تیم ملی در لیگ ملت‌ها و پس از آن در المپیک عملکرد بسیار ضعیفی داشت. هر چند این مربی و همچنین عطایی و حتی پائز را نباید مسئول اصلی وضعیت بغرنج تیم ملی قلمداد کرد؛ چرا که والیبال ایران در دوران افول خود به سر می‌برد و کسب این نتایج با هر مربی‌ای قابل پیش‌بینی بود.

پائز، قربانی جدید والیبال ایران؛ خیانتی که به تیم ملی شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha