فیلم| میراث صیادی مازندران در تنگنای معیشت

۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۹
کد خبر: 85503066
فیلم| میراث صیادی مازندران در تنگنای معیشت

ساری- ایرنا- همزمان با آغاز رها سازی۱۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی به رودخانه های شیلاتی مازندران، «خشیار نواحی» مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیگیران استان در گفت و گو با ایرنا، مهمترین دغدغه صیادان که سالیان سال برای اخذ مصوبه کاغذی برای آن دویدند، محاسبه کردن شغلشان به عنوان مشاغل سخت و زیان آور از یک سو و کاهش حق بیمه پرداختیشان است، مصوباتی که با همت دولت سیزدهم از بایگانی کِشوی مدیران خارج شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حدود ۱۱سال پیش و در ماه های پایانی سال ۱۳۹۲ بود که دولت طی مصوبه ای حرفه صید و صیادی را به عنوان مشاغل سخت و زیان آور به شمار آورد، اما با گذشت بیش از یک دهه هنوز این مصوبه به خاطر تامین نشدن منابع مالی اجرایی نشده است، خواسته ای که صیادان مازندران آن را به عنوان مهم ترین مطالبه خود از دولت سیزدهم مطرح و سبب شد تا دولت مردمی شهید جمهور سال گذشته یکهزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص بدهد.

رها سازی ۱۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید و کپور در ۳۱ رودخانه شیلاتی منتهی به دریای مازندران از امروز یکشنبه در آیینی به عنوان "بارگیری بچه ماهی ها از محل مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی شهید رجایی ساری" با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران برگزار شد.

فیلم| میراث صیادی مازندران در تنگنای معیشت

به گزارش ایرنا، مرکز تکثیر، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسوولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو های ماهی را پس از پرورش به وزن هشت تا ۹ گرم، با هماهنگی اتحادیه صیادی پره، یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه های استان رها می کند.

بچه ماهی ها از امروز به مدت ۲ هفته برای رها سازی طبق برنامه ریزی و با هماهنگی تشکل های صیادی و اتحادیه تعاونی صیادی پره استان به وسیله خودروهای مخصوص حمل و نقل به ۳۱ رشته رودخانه‌ها شامل ۴۰ درصد در شرق، ۳۰ درصد در مناطق مرکز و ۳۰ درصد در منطقه غرب انتقال می یابند.

طبق آمار شیلات مازندران، هر ساله ماهی سفید بیش از ۵۰ درصد از صید و بیش از ۶۰ درصد از درآمد صیادان مازندران را به خود اختصاص می دهد چرا که تکثیر طبیعی و مصنوعی و رها سازی این گونه طی یک دهه اخیر سالانه تا ۱۰۰میلیون قطعه نیز رسیده است.

معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می شود. صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در مازندران هر ساله از بیستم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین ادامه می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha