پیشرفت پایگاه فضایی چابهار به ۶۰ درصد رسید

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فضایی ایران گفت: فاز اول پایگاه ملی پرتاب چابهار (پایگاه فضایی) پیشرفت حدود ۶۰ درصدی دارد و بنا داریم تا پایان سال اولین پرتاب را از این پایگاه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حسن سالاریه» ظهر امروز (یکشنبه ۲۰ خرداد) در حاشیه مراسم پاسداشت زحمات رئیس جمهور شهید در شکوفایی صنعت فضایی در پاسخ به خبرنگاران، اظهار داشت: در ۳ سال گذشته در صنعت فضایی شاهد پرتاب ۱۲ پرتاب بودیم که از این تعداد ۱۰ پرتاب بومی و ۲ پرتاب بین‌المللی بوده است.

وی افزود: این تعداد پرتاب در قیاس ادوار گذشته به لحاظ تعداد و کیفیت رکورد محسوب می‌شود. در این بین شاهد تثبیت دو پرتابگر بومی قائم ۱۰۰ و سیمرغ نیز بودیم. پرتابگر قائم ۱۰۰ توانست ماهواره را به مدار ۷۵۰ کیلومتر مدار دایروی تزریق کند.

معاون وزیر ارتباطات یادآور شد: علاوه بر آن طراحی و ساخت ماهواره‌های متعددی در این دولت به اتمام رسید که از آن‌ها می‌توان به ماهواره کیفی و پروازی ناهید اشاره کرد. ساخت نمونه دوم و ارتقا بافته ماهواره پارس ۱ نیز به‌زودی پایان می‌رسد.

سالاریه از پایان یافتن نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامان خبر داد و یادآور شد: نزدیک به یک هزار میلیارد تومان قرار داد با بخش خصوصی داشتیم که در تاریخ صنعت فضایی کشور بی‌نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان دولت سیزدهم پرتاب‌های متعددی را داریم که ۲ پرتاب آن در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد. این دو پرتاب شامل پرتاب یک نمونه ماهواره تحقیقاتی و بلوک انتقال مداری سامان می‌شود. در این پرتاب تست‌مداری آن بررسی می‌شود.

رئیس سازمان فضایی به بیان اینکه تا دو ماه آینده این پرتاب‌ها صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: فاز اول پایگاه فضایی چابهار پیشرفت حدود ۶۰ درصدی دارد و بنا داریم تا پایان سال اولین پرتاب را از این پایگاه داشته باشیم.

سالاریه با بیان اینکه این پروژه در حال انجام و پیشرفت است، یادآور شد: پروژه چابهار یک طرح بزرگ است و در حال حاضر بر روی پرتاب‌های سوخت جامد در حال کار هستیم که یک پروژه بزرگ است و تا پایان سال اولین پرتاب‌های ما از طریق این پایگاه انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha