۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۰۳
کد خبر: 85503639
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قائم مقام دبیر شورای نگهبان: عدم احراز صلاحیت به معنای نقص افراد نیست

تهران-ایرنا-قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان این که عدم احراز صلاحیت به معنای نقص افراد نیست، اظهار داشت: در بررسی صلاحیت ها، پرونده همه 80 نفر مورد بررسی قرار گرفت و رای‌گیری درباره پرونده آنان توسط اعضای شورای نگهبان به صورت مخفی انجام شد.

به گزارش ایرنا، سیامک ره پیک در گفت و گویی اظهار داشت: از تمام 80 نفری که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند و خودشان را در معرض ارزیابی قرار دادند، تشکر می‌کنیم.

وی افزود: عدم احراز صلاحیت به معنای نقص افراد نیست، پرونده همه 80 نفر تک تک مورد بررسی قرار گرفت و رای‌گیری درباره پرونده آنان توسط اعضای شورای نگهبان به صورت مخفی انجام شده است.

ره پیک گفت: شش نفری که احراز صلاحیت شدند، می‌توانند بخش‌های زیادی از جامعه را نمایندگی کنند.

وی تصریح کرد: در بررسی صلاحیت‌ها مصلحت‌اندیشی صورت نمی‌گیرد و بررسی‌ها به صورت فردی و نه جمعی انجام می‌گیرد.

ره‌پیک در خصوص حضور سلایق سیاسی گوناگون در عرصه انتخابات گفت: اگر طیف‌های اصلی را در نظر بگیریم من فکر می‌کنم نتیجه‌ای که از بررسی صلاحیت‌ها حاصل شده یک بخش قابل توجهی را در برمی‌گیرد. چون طیف‌ها متنوع هستند نمی‌توان گفت که همه را در برمی‌گیرد اما می‌توان گفت این شش نفری که تایید شدند، می‌توانند بخش‌های زیادی از جامعه را نمایندگی کنند.

وی سپس درباره مراحل بعدی انتخابات اظهار داشت: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و بر همه مراحل انتخابات نظارت می‌کند. بعد از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، وارد مرحله تبلیغات خواهیم شد. البته در موضوع تبلیغات قوه قضائیه، کمیسیون تبلیغات و برخی نهادهای دیگر نیز نقش دارند. شورای نگهبان بر این مرحله هم به صورت ایجابی و هم به صورت سلبی نظارت می‌کند. ایجابی یعنی اینکه ممکن است توصیه‌ای بکند یا تذکری بدهد. سلبی هم یعنی اگر تخلف قانونی آشکاری صورت بگیرد، ممکن است شورای نگهبان وارد شود و برخورد جدی کند. البته برخی از تخلفات در قانون معرفی شده که جرم است و قوه قضائیه باید به آن رسیدگی کند.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: بعد از مرحله تبلیغات یک حالت سکونی داریم و سپس رای‌گیری انجام می‌شود. روز برگزاری انتخابات، بسیار مهم است. ناظران ما در شعب اخذ رای و خارج از شعب حضور دارند. در سطوح مختلف نظارت می‌کنند تا ان‌شاالله کار اجرا دقیق انجام بگیرد. اگر انتخابات در مرحله اول به پایان برسد، بر اعلام نتایج نظارت خواهیم کرد و اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود، هفته بعد انتخابات در مرحله دوم برگزار خواهد شد و روش نظارت اعمال خواهد شد تا آن‌جایی که صحت انتخابات تایید شود.

ره‌پیک در خصوص نظارت بر شفافیت منابع مالی کاندیداها هم گفت: آنچه که در قانون آمده مبنی بر اینکه چگونه هزینه کنند، چه چیزهایی تخلف محسوب می‌شود و چه چیزهایی خرید رای حساب می‌شود، مورد نظارت شورای نگهبان قرار می‌گیرد. البته دستگاه‌های دیگر هم وظایفی دارند که باید انجام بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha