حمایت گسترده «آیپک» از نمایندگان حامی اسرائیل در کنگره آمریکا

تهران- ایرنا- «پولیتیکو» در تحلیلی به بررسی حمایت مالی گسترده و روبه‌افزایش لابی صهیونیستی کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (آیپک) از نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات‌های همسو با رژیم اسرائیل برای راه یابی به کنگره آمریکا پرداخت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از این رسانه آمریکایی، کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل (آیپک) در سال‌های اخیر به یک لابی بزرگ جمع آوری کمک‌های مالی در انتخابات کنگره تبدیل شده است. این کمیته به عنوان بخشی از ماموریت خود در پشتیبانی مالی و سیاسی از نامزدهای حامی اسرائیل، بیش از هر سازمان مشابهی برای این نامزدها پول جمع‌آوری کرده است.

این گزارش افزود: آیپک، جزو معدود سازمان‌های سیاسی است که هنوز از هر دو طیف از نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات حمایت می کند. با این حال تمرکز اصلی این گروه در رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها، استفاده از قابلیت‌های خود در هزینه کردن میلیون‌ها دلار برای تقویت میانه‌روها نسبت به نیروهای مترقی است که از اسرائیل انتقاد می‌کنند.

بر اساس تجزیه و تحلیل پولیتیکو از داده‌های مالی کمپین‌های انتخاباتی، آیپک به بزرگترین منبع جمع آوری پول جمهوری‌خواهانی تبدیل شده است که امسال قصد دارند دلارهای خود را در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها خرج کرده و دموکرات‌های حامی اسرائیل را به کنگره بفرستند. چپ‌ها این موضوع را مداخله حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های دموکرات‌ها می دانند. تقریباً نیمی از کمک‌کنندگان آیپک به نامزدهای دموکرات در سال جاری، به تازگی به کمپین‌ها یا کمیته‌های جمهوری‌خواه نیز کمک کرده اند.

پولیتیکو در بخش مهمی از گزارش خود نوشت: با تغییر سیاست‌های حزبی در مورد حمایت ایالات متحده از اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر (طوفان الاقصی)، انتقاد گروه‌های چپ از سیاست‌های آمریکا در قبال اسرائیل شدت گرفت. حمله اسرائیل به غزه و آمار فزاینده صدمات وارده به غیرنظامیان فلسطینی در این باریکه، حتی دموکرات‌هایی را که مدت‌ها از اسرائیل حمایت می‌کردند، را به زیر سوال بردن سطح بالای حمایت‌های آمریکا از اسرائیل واداشت.

این مقاله با اشاره به شکاف حزبی ایجاد شده در حمایت از رژیم صهیونیستی در آمریکا طی سال های اخیر نوشت: دموکرات‌ها در حال حاضر بیشتر با فلسطینی‌ها همدردی می‌کنند تا اسرائیلی‌ها، چون این موضوع تا حدی از سطح پایین حمایت از اسرائیل در میان رای‌دهندگان جوان نشات می گیرد.

آیپک همچنان حمایت از اسرائیل را موضوعی فراتر از حزب‌گرایی می داند و تمرکز آن بر انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها برای اطمینان از آن است که رای‌دهندگان مناطق آبی، دموکرات‌هایی را انتخاب کنند که با دیدگاه آن‌ها در حمایت از اسرائیل همسو باشند. با این حال بت میلر، مدیر سیاسی صدای یهودی برای اقدام صلح، (یک سازمان غیرانتفاعی که از حقوق فلسطینیان دفاع می‌کند و از گروه های حامی آتش‌بس در غزه است) این موضوع را زیر سوال برده و گفت: آیپک دیگر نمی‌تواند ادعا کند که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را به یک شکل نمایندگی می‌کند، ‌در واقع این پوشش دو حزبی از بین رفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha