۹ محصول باغداران آذربایجان‌غربی در سامانه سماک ثبت می‌شود

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۹ محصول باغداران استان با هدف شناسنامه دار کردن تولیدات در سامانه موسوم به سماک (سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی) ثبت می شود.

خسرو شهبازی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به محدودیت زمانی تعیین شده برای این اقدام افزود: انگور، سیب درختی، خیار، گوجه فرنگی، پیاز،بادمجان، فلفل دلمه ای، قارچ و کرفس محصولاتی هستند که کشاورزان می توانند در سامانه ثبت کنند.

وی اظهار کرد: کشاورزان می توانند محصولات زراعی از جمله خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل دلمه ای، قارچ و کرفس را تا ۳۱ خرداد ماه در سامانه امسال ثبت کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی بیان کرد: یکی از اهداف راه اندازی سامانه سماک ارتقای سلامت محصولات گیاهی، ثبت فرایندهای کاشت تا برداشت و صدور شناسنامه محصول است و برای ارائه شناسنامه لازم است تمامی عملیات مرحله داشت توسط مسوولان فنی نظارت و در سامانه ثبت شود.

وی بیان کرد: لازمه اخذ کد شناسه (QR CODE)، ثبت نام در سامانه سماک و طی فرایندهای لازم و نظارت مسوول فنی و ثبت اطلاعات در طول مراحل کاشت تا برداشت است.

شهبازی اظهار کرد: تمام محصولات بارگذاری شده در فرایند ارتقای سلامت محصولات گیاهی فقط در صورت داشتن کد شناسه (QR CODE) سماک برای عرضه به بازارهای داخلی و خارجی مورد تایید سازمان حفظ نباتات خواهند بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر کشورهای مقصد صادراتی محصولات کشاورزی ایران، داشتن کیوآر کد (QR CODE) را برای رصد محصولات صادراتی الزامی می دانند بنابراین مجوز صادرات نیز تنها به محصولات دارای این کد اعطا می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: در این راستا ضروری است همه بهره برداران نسبت به ثبت نام در سامانه سماک اقدام کنند تا در زمان برداشت بتوانند گواهی ارتقای سلامت و شماره شناسه محصولات خود را دریافت کنند.

به گزارش ایرنا کشاورزان آذربایجان غربی سالانه ۶.۷ میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha