۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۸
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85505366
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پرورش گل‌محمدی، راهکار اهالی وامنان گلستان برای درآمدزایی+ فیلم
برداشت گل محمدی در وامنان آزادشهر

گنبدکاووس- ایرنا- نام روستای «وامنان» شهرستان آزادشهر با تولید زعفران گره خورده و این منطقه کوهستانی و دورافتاده را به قطب طلای سرخ گلستان تبدیل کرده است. اهالی این روستا در ادامه تلاش برای درآمدزایی و نقش آفرینی در تولید این بار به سراغ گل‌محمدی رفتند تا با پرورش این محصول خوش عطر و بو، نام خود را بیش از همیشه بر زبان‌ها بیندازند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در اواخر فصل بهار روستای وامنان آزادشهر رنگ و بوی دیگر به خود گرفته و عطر دل‌انگیز گل محمدی از کیلومترها دورتر به مشام می‌رسد. بیشتر اهالی این روستا صبح زود برای چیدن گل به مزرعه می‌روند و گلبرگ‌های جمع‌آوری شده را برای گلاب‌گیری تحویل شرکت تعاونی روستا دهند.

حجت‌الاسلام محمدرضا احمدی روحانی روستای «وامنان» آزادشهر و پیشگام ترغیب اهالی زادگاهش برای کشت زعفران و گل محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، راز موفقیت خود را شناخت ظرفیت‌های روستا و همراهی اهالی برای تغییر الگوی کشت از گندم، جو و سیب زمینی به گیاهان دارویی و پردرآمد دانست.

پرورش گل‌محمدی، راهکار اهالی وامنان گلستان برای درآمدزایی

وی یادآور شد: همزمان با آغاز اجرای طرح ترسیب کربن که در سال ۱۳۹۳ و باتوجه به رشد «نسترن وحشی» در ارتفاعات منطقه که شبیه گل محمدی است و با طبیعت وامنان سازگاری دارد، شروع به کشت و پرورش گل‌محمدی در روستا کردیم.

احمدی افزود: پرورش گل محمدی در اراضی شیبدار علاوه بر نقش‌آفرینی در کنترل سیلاب، زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و اشتغال پایدار برای اهالی را فراهم می‌کند.

روحانی روستای وامنان با اشاره به خرده مالک بودن اهالی روستا اظهار کرد: با توسعه پرورش گل محمدی در قطعات کوچک کشاورزی (هزار تا ۲ هزار مترمربع) برکت دیگری در کنار کشت زعفران سر سفره مردم منطقه نشست و علاوه بر اشتغال و درآمد، باعث مهاجرت معکوس جوانان شد.

احمدی ادامه داد: حدود ۲۵ هکتار از اراضی روستای وامنان به کشت گل محمدی اختصاص یافته و باتوجه به درآمد خوب آن، انگیزه اهالی روستا برای توسعه کشت این محصول رو به افزایش است.

وی بیان کرد: باتوجه به فراهم بودن زیرساخت‌ گلاب‌گیری توسط شرکت تعاونی روستای وامنان که درحوزه بسته بندی و فروش زعفران نیز تجربه موفقی دارد، اهالی نگران خرید و فروش محصول گل محمدی نیستند.

به گفته احمدی، سرمایه‌گذاری در کاشت و توسعه گیاهان دارویی متناسب با ظرفیت هر روستا علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد برای اهالی، زمینه مشارکت بیشتر آنان در تولید را نیز فراهم می‌کند.

حدود ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی وامنان به کشت زغفران اختصاص دارد.

افزایش ۲ برابر تولید گل‌محمدی در وامنان

مدیرعامل شرکت تعاونی زعفران‌کاران روستای وامنان آزادشهر هم به خبرنگار ایرنا، گفت: این روستای کوهستانی با شرایط اقلیمی و خاک مناسب از مناطق مستعد کشت و توسعه گیاهان دارویی از جمله گل‌محمدی است که این شرکت زیرساخت‌های مناسب برای کشت نهال و خرید محصول را فراهم کرده است.

ذبیح‌الله عادلی افزود: این شرکت تعاونی با یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال سرمایه ۹۶۱ عضو دارد که جلوگیری از خام فروشی محصول، افزایش سطح زیر کشت و ایجاد اشتغال برای اهالی، بخشی از اهداف آن است.

وی اظهار کرد: با مهیا شدن زیرساخت‌هایی از جمله گلاب‌گیری، تولید عرقیات گیاهی و انواع اسانس‌، مردم وامنان و روستاهای اطراف حداقل تا ۱۰ سال آینده دغدغه خرید و فروش محصولات خود از جمله گل‌محمدی را ندارند.

عادلی افزود: پارسال حدود هفت تُن گل‌محمدی در وامنان تولید شد که پیش‌بینی می‌شود این رقم به حدود ۱۴ تن برسد.

پرورش گل‌محمدی، راهکار اهالی وامنان گلستان برای درآمدزایی

مهاجرت معکوس جوانان به روستا

زینب شاملو از بانوان روستای وامنان که مشغول برداشت گل محمدی است نیز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در دهه‌های گذشته در این منطقه بیشتر سیب زمینی کشت می‌شد ولی به علت خشکسالی، درآمد زیادی نصیب اهالی نمی‌کرد و به همین دلیل صاحبان زمین‌ها و به‌خصوص جوانان از کشاورزی دلسرد شده و راه مهاجرت به شهرها را در پیش گرفتند.

وی افزود: پس از شروع کشت زعفران و در ادامه گل محمدی در این روستا که در ۲ فصل پاییز و بهار برای اهالی شغل و درآمد خوبی ایجاد می‌کند، جوانان به روستا بازگشته و دغدغه اشتغال ندارند.

شاملو اضافه کرد: درحال حاضر حدود ۴۰ دستگاه سنتی گلاب‌گیری و عرقیجات در وامنان وجود دارد ضمن اینکه گلاب‌گیری به شیوه صنعتی هم برای جلوگیری از خام فروشی توسط شرکت تعاونی روستا انجام می‌شود.

این بانوی وامنانی ادامه داد: کشت گل محمدی در وامنان تاثیر زیادی داشته و علاوه بر اشتغال و درآمد برای اهالی، در فصل برداشت محصول و گلاب‌گیری موجب ورود گردشگران به روستا می‌شود.

پرورش گل‌محمدی، راهکار اهالی وامنان گلستان برای درآمدزایی

سجاد شاملو که در کارگاه گلاب‌گیری صنعتی روستای وامنان مشغول به فعالیت است نیز به ایرنا گفت: در سال‌های اول، گلاب‌گیری با ۲ دیگ مسی در روستای انجام می‌شد که به مرور زمان و با توسعه مزارع گل محمدی، مخازن گلاب‌گیری به شیوه صنعتی با ظرفیت یک تُن درحال انجام است.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد گل‌ محمدی تولیدی روستا تبدیل به گلاب شده و بقیه هم به صورت اسانس یا گل خشک روانه بازار می‌شود.

شاملو خاطرنشان کرد: باتوجه به خودکفایی در تولید گلاب و ظرفیت ویژه روستای وامنان در پرورش گل محمدی از مسئولان انتظار داریم از محصولات تولیدی این روستا بیشتر حمایت کنند.

کیفیت بالای گل محمدی وامنان

زهرا نرگسی که برای برداشت گل محمدی از تهران به روستای وامنان آمده به خبرنگار ایرنا بیان کرد: از پنج سال پیش که برای عرضه محصولات مرتبط با گیاهان دارویی به دنبال محصولات با کیفیت و طبیعی بودم با گل‌محمدی روستای وامنان آشنا شدم و پس از مشخص‌شدن عیار بالای این محصول در آزمایشگاه، هر ساله از گلاب، اسانس و غنچه این گیاه برای فروش محصولات استفاده می‌کنم.

پرورش گل‌محمدی، راهکار اهالی وامنان گلستان برای درآمدزایی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آزادشهر هم در این ارتباط به ایرنا گفت: کاشت گل محمدی در وامنان از سال ۱۳۹۴ شروع شد و هم اکنون ۲۰۲ هزار اصله گل در ۲۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی این روستا کاشته شد و در وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم این منطقه تغییر مثبتی ایجاد کرد.

رضا عجم‌نوروزی افزود: سال گذشته حدود هفت تُن گل محمدی در روستای وامنان برداشت شد و امسال هم پیش بینی می‌شود که تولید این محصول تا ۱۴ تُن افزایش یابد.

وی اظهار کرد: در راستای حمایت از کشاورزان در طرح ترسیب کربن در ۶ روستای آزادشهر، تسهیلات حمایتی در قالب صندوق‌های خُرد و شرکت تعاونی پرداخت می‌شود.

آزادشهر پیشتاز تولید گل محمدی در گلستان

معاون فنی جهاد کشاورزی آزادشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افزایش قابل توجه تولید کشت گل محمدی در سال زراعی جاری خبر داد و بیان کرد: تولید امسال در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود ۲ برابر افزایش دارد.

حسین گلچین افزود: سطح زیر کشت گل محمدی در بخش چشمه ساران آزادشهر ۵۰ هکتار است که این شهرستان را پیشتاز تولید این محصول در استان گلستان تبدیل کرد.

به گفته وی، برداشت گل محمدی از اواسط خرداد آغاز شده و تا ابتدای تیر ادامه دارد.

استان گلستان با داشتن ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و اراضی شیب‌دار و زمین زراعی کم بازده در مناطق کوهستانی و مرزی، ظرفیت بکری برای ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله گل‌محمدی دارد و به اعتقاد کارشناسان کشاورزی، سرمایه‌گذاری در این بخش علاوه بر ایجاد درآمد و اشتغال برای جوامع محلی، پیامدهای زیست محیطی خوبی از جمله پیشگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از بروز سیلاب مخرب و جلوگیری از ریزگردها به ارمغان خواهد آورد.

شهرستان آزادشهر با افزون بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha