۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85506618
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش‌های ژیمناستیک کردستان؛ ضعف مالی و به روز نبودن امکانات

سنندج- ایرنا- ژیمناستیک در کردستان علاقمندان زیادی دارد اما با مشکلاتی از جمله به روز نبودن امکانات و عدم حمایت مالی بخش خصوصی مواجه است.

به گزارش ایرنا، ژیمناستیک ورزشی است که در دسته‌بندی رشته‌های آمادگی جسمانی قرار دارد و در آن حرکات، نیازمند قدرت، انعطاف بدنی، چابکی، تعادل و هماهنگی اعضای بدن است.

معروف‌ترین بخش این رشته ورزشی ژیمناستیک هنری است که در مسابقات آن، ورزشکاران زن در رشته‌های حرکات زمینی، پرش از خرک، پارالل ناهم‌سطح و چوب موازنه و ژیمناست‌های مرد در رشته‌های حرکات زمینی، بارفیکس، پرش خرک، دارحلقه، پارالل و خرک حلقه با یکدیگر رقابت می کنند.

ژیمناستیک موزون، ایروبیک و آکروباتیک و ترامپولین بخش‌های دیگر این رشته ورزشی را تشکیل می‌دهد.

ژیمناستیک در سطح تفریحی و به خصوص به عنوان تمرینات انعطاف بدنی بسیار محبوب است و در سطح قهرمانی این رشته به تمرینات بی‌وقفه و آمادگی جسمانی بسیار بالا در تمام ابعاد از جمله بنیه و استقامت قوی نیاز دارد.

برای آشنایی با وضعیت این رشته ورزشی در کردستان و ظرفیت ها و چالش های موجود، با "سیدامید شیخ احمدی" رئیس هیات ژیمناستیک استان، گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: از وضعیت ژیمناستیک استان و امکانات و زیرساخت‌ها بگویید.

شیخ‌احمدی: در حال حاضر چهار شهرستان سنندج، بانه، کامیاران و سقز، خانه ژیمناستیک با امکانات در سطح قهرمانی دارند ولی در سنندج وسایل مربوط به سال‌های قبل است.

امکانات با وجود اینکه خارجی و گران است ولی سالها از طول عمر آن می گذرد و تا حدودی فرسوده است و به خاطر گرانی و شرایط اقتصادی، امکان تعویض و خریداری وسایل جدید نداریم و امیدواریم در آینده با کمک مسئولان و افراد دلسوز، بتوانیم چند وسیله از جمله در بخش حرکت پارالل خریداری کنیم.

چالش‌های ژیمناستیک کردستان؛ ضعف مالی و به روز نبودن امکانات

ایرنا: با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستید؟

شیخ‌احمدی: یکی از مشکلات ما که ناشی از وضعیت اقتصادی بوده، این است که مربی های ما شغل دیگری ندارند و به مربی گری مقدماتی روی آورده‌اند و کلاس های زیادی دارند؛ همچنانکه در بحث قهرمانی مثل سابق به جز دو سه نفر، مربی بزرگ نداریم که مقداری ژیمناستیک را نسبت به قبل ضعیفتر کرده است.

امیدواریم مربی‌ها همت‌کنند و برای عرصه قهرمانی وقت بگذارند.

مربی‌گری ژیمناستیک مثل رشته‌های دیگر نیست و ورزشکار از ۸ سال سن به بالا می تواند وارد عرصه قهرمانی شود و کارش به نتیجه برسد ولی با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت اجاره خانه و معیشت و مواردی از این قبیل، بیشتر مربی های قهرمانی و دلسوز را از بحث قهرمانی دور کرده و یکی از چالش های بسیار مهم همین مسئله است.

موضوع دیگر اینکه در سنندج به جز خانه ژیمناستیک، سالن دیگری نداریم که مانع خدمات به روز شده است.

ایرنا: چه اقداماتی طی سال‌های اخیر برای ارتقای ژیمناستیک استان انجام داده‌اید؟

شیخ احمدی: یکی از برنامه ها برای ارتقای ژیمناستیک، تدوین و برنامه ریزی اردوهای قهرمانی در جهار مرحله، براساس تمام برنامه های روز نوین مسابقات و حتی فرا ملی برای وررشکاران است.

از همان ابتدای سال به تمام روسای هیات های شهرستانی، ابلاغ کرده ام که برنامه خودشان را برای ورزش قهرمانی و میزان هزینه ای که می توانند بکنند، اعلام کرده و برای پیشرفت ورزشکاران، حمایت از قهرمانان و مربیان قهرمان پرور، گام بردارند.

هیات استان حدود هفت سال در بحث ارتقای درجه و فنی و جایگاه این ورزش، تمام تلاش خود را کرده و وقت آن است که شهرستان ها برای حمایت از ورزشکاران در بخش قهرمانی و مربیان با جذب حامی مالی ورود کنند.

تلاش ما این است با برگزاری اردوها در سطح بالا و با همت مربیان در بخش بانوان و مردان، به جلو پیش برویم. سال گذشته ۲ تیم پسران و دختران در بحث باشگاهی سوم ایران شدند و ۲۵ مدال انفرادی کسب کردند.

کسب طلا و نقره در المپیاد، کسب چندین مدال نقره و برنز در مسابقات قهرمانی کشور و سه نقره و برنز رقابت های لیگ باشگاه های جوانان و بزرگسالان، از دیگر افتخارات سال قبل است.

با وجود بی‌بضاعتی، یکی از هیات ها بودیم که همواره مدال آور بوده‌ایم. ارتقا درجه فنی مربیان، حضور در مسابقت آسیایی و جهانی و کسب سهمیه المپیک، جزو موفقیت های هیات ژیمناستیک بوده و تلاشمان را برای به روز کردن خودمان بکار می گیریم.

به حمایت شهرداری، استاندار و واحدهای تولیدی بزرگ مانند لاستیک بارز و پتروشیمی نیاز داریم و می‌خواهیم ژیمناستیک به عنوان رشته پایه، مورد حمایت قرار گیرد.

ایرنا: در زمینه جذب حمایت بخش خصوصی یا واحدهای تولیدی بزرگ اقدامی انجام دادید؟

شیخ احمدی: برای جذب حمایت مالی بخش خصوصی تلاش زیادی کردیم ولی جز حمایت اداره کل ورزش و جوانان که آن هم فقط برای تامین مایحتاج هیات بوده، موفق به جذب حامی مالی نشدیم، البته باز هم تلاش می کنیم.

کمک های جزئی برای خرید لباس قهرمانان و مربیان، انجام شد ولی این کمک ها مشکل هیات را برطرف نمی کند؛ برای خرید وسایل روز دنیا کمک های میلیاردی نیاز داریم تا بتوانیم حضوری دائمی در تیم های ملی داشته باشیم.

اداره کل ورزش و جوانان نظر مساعد و تا حد توان کمک های مالی داشته و امیدواریم این کمک ها امسال بیشتر شود.

ایرنا: چند ژیمناستیک کار سازمان یافته و بیمه شده در کردستان فعالیت دارند؟

شیخ احمدی: هیات ژیمناستیک کردستان در چند سال اخیر، از لحاظ آمار ورزشکاران سازمان یافته، اولین هیات بوده است. سال ۹۶، زمانی که هیات را تحویل گرفتم، تعداد ورزشکاران بیمه شده این رشته ورزشی، سه هزار و ۲۴۰ نفر بود که اکنون به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha