۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۴۷
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 85506883
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عروس سنگ صاحب اطلس شد

۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۴۷
کد خبر: 85506883
عروس سنگ صاحب اطلس شد

شهرکرد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از تهیه و تدوین اطلس گونه گیاهی "عروس سنگ " در استان خبر داد و گفت: روند تهیه این اطلس از سال‌گذشته با همکاری کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات استان آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، سعیدیوسف‌پور روز چهارشنبه در نشست علمی تخصصی جنس عروس سنگ( فرصتها، چالشها و تهدیدها) در محل مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان افزود: هم‌اکنون ۶۴ گونه عروس سنگ در دنیا شناسایی شده است که از این تعداد ۱۷ گونه در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.

وی اظهار داشت: در راستای افزایش حفاظت و حراست از این گونه گیاهی با ارزش اطلس عروس سنگ در استان تهیه شده است و تا پایان تیرماه نیز به چاپ خواهد رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برای گونه‌های گیاهی از جمله " زنیان پیرکوه" که در مساحتی کمتر از ۳۰۰ مترمربع است و "مرزه" یا "ریحانک کلاری" نیز با همکاری مرکز تحقیقات جهادکشاورزی، اداره کل حفاظت محیط‌زیست برنامه مطالعاتی، تکثیر و احیا را در دستور قرار داده است.

به گفته وی، از سه سال گذشته رویکرد برنامه‌های حفاظت محیط زیست علاوه بر حراست و حفاظت از گونه‌های جانوری به سمت حراست از گونه‌های گیاهی با اولویت گونه‌های در معرض خطر رفته است و در این راستا همکاری مشترک بین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شده است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون بزرگترین تهدید گونه عروس سنگ معدنکاری است که به دلیل اینکه عمده منطقه رویش این گیاه خارج از مناطق حفاظت شده است، حفاظت و حراست به سختی انجام می‌شود.

چهارمحال و بختیاری قطب مطالعاتی عروس سنگ می‌شود

رییس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به تهیه شدن اطلس گونه گیاهی عروس سنگ در چهارمحال و بختیاری گفت: این استان به عنوان قطب مطالعاتی عروس سنگ می‌شود تا بتوان از ظرفیت مطالعاتی انجام شده در این استان در سایر استانها نیز استفاده کرد و کارهای مطالعاتی مشابه انجام نشود.

مریم مقانلو افزود: از سه سال گذشته توجه به گونه‌های گیاهی در کنار گونه‌های جانوری در سازمان حفاظت محیط زیست مورد تاکید قرار گرفته و انجام کارهای پژوهشی و مطالعاتی آغاز شده است.

وی اظهار داشت:براساس بررسی انجام شده در رویشگاه این گونه گیاهی، معدن‌یابی، سنگ کاوی، گنج‌یابی و کاوش قاچاقچیان و توسعه باغات و اراضی کشاورزی و تخریب صخره‌ها و رویشگاه‌های این گونه گیاهی از عوامل تهدید کننده این گونه گیاهی در کشور است.

مقانلو با اشاره به اینکه تنها ۱۱.۲ درصد مساحت کشور زیرپوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد، گفت: براساس شرح وظایف این سازمان، اولویت حراست و حفاظت از گونه‌ها در مناطق تحت مدیریت است و اکثر گونه‌های انحصاری خارج از حیطه کار محیط‌زیست است.

وی گفت: ۱۶ گونه گیاهی عروس سنگ خاص استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه بحث جمع آوری گونه گیاهی زنیان در استان انجام شده و بذرها برای نگهداری به بانک ژن سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال شده، افزود: در بانک ژن سازمان آمادگی برای نگهداری از بذر عروس سنگ‌ها نیز وجود دارد.

رییس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط زیست به افزایش همکاری مردم و جوامع محلی برای احیا و حراست از این گونه‌های گیاهی تاکید کرد و گفت: اجرای قرق مناطق و رویشگاه‌های زنیان با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری در اولویت قراردارد.

وی به بحث خشکیدگی گون در سطح اراضی و گونزارهای چهارمحال و بختیاری و اصفهان اشاره کرد و گفت: برای مقابله با بحث آفات و خشکیدگی گون در استان چهارمحال و بختیاری کارهای اجرایی و عملیاتی آغاز شده است.

۱۶ گونه گیاهی عروس سنگ انحصاری چهارمحال و بختیاری است

عضو هیات علمی و استادیار بخش تحیقیات منابع طبیعی نیز با اشاره به اینکه ۶۴گونه عروس سنگ در دنیا شناسایی شده، گفت: ۴۶ گونه از این تعداد در ایران شناسایی شده که از این تعداد ۱۶ گونه انحصاری استان چهارمحال و بختیاری است.

امین زراعتکار افزود:توسعه و کشت بافت اینگونه برای نخستین بار در دنیا در استان چهارمحال و بختیاری انجام شده و هم اکنون کار جمع آوری بذر و ارسال به بانک ژن دردستورکارقراردارد.

به گزارش ایرنا، این گیاه با نام علمی Dionysia از خانواده پامچالیان (Primulace) می‌باشد که یک تیره‌ به نوع ایرانی - تورانی است و به کوه‌های به نسبت خشک منطقه Flora Iranica، از جنوب شرقی آناتولی و غرب ایران تا تاجیکستان و افغانستان محدود شده است.

عروس سنگ در رنگ‌هایی چون زرد، بنفش،صورتی مشاهده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha