۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۲۸
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85507072
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری مانور هشدار غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی «خوشاب» خراسان

سبزوار - ایرنا - نخستین مانور هشدار غرق‌شدگی با رویکرد ایمن‌سازی استخرهای کشاورزی و با هدف کاهش حوادث و هزینه‌ها، روز چهارشنبه با حضور فرماندار و روسای دستگاه‌های اجرایی خوشاب در این شهرستان غربی خراسان رضوی برگزار شد. 

به گزارش ایرنا، محمود شم آبادی در جریان این مانور گفت: با توجه به گسترش استفاده از استخرهای کشاورزی به منظور استحصال و ذخیره آب، متاسفانه در فصل گرم سال برخی افراد به منظور استفاده تفریحی و شنا و یا به طور اتفاقی به داخل این استخرها سقوط کرده و غرق می شوند.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع، برای پیشگیری از این حوادث، باید دستگاه های مربوطه نسبت به شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات استخرهای کشاورزی اقدام کنند، تا در صورت غیرمجاز بودن استخری، به منظور جلوگیری از بروز حوادث احتمالی، برابر با مقررات و قانون، با مالکان آن برخورد شود.

شم آبادی خاطرنشان کرد: طراحی شیب‌دار کناره های استخر و مواد به کار گرفته شده در ساخت این سازه‌ها موجب می شود که حتی شناگران ماهر نیز در این استخرها گرفتار شوند که در صورت عدم امدادرسانی صحیح و اصولی، به دلیل نبود امکان بالا آمدن از دیواره‌ها، پس از مدتی خسته و غرق شوند که برای به حداقل رساندن چنین حوادثی باید کشاورزان و باغداران استانداردهای لازم و نکات ایمنی را از جمله فنس کشی، تعبیه طناب‌هایی خاص در فواصل معین و تعبیه لوازم نجات در محیط استخرها را رعایت کنند.

توجیه شیوه نامه های ایمنی در استخرهای کشاورزی، لزوم نصب علائم هشدار دهنده، نصب تابلو و شناسنامه استخر، نصب حصار و اقدامات ایمنی در استخر نظیر طناب، لاستیک و همچنین عملیات نجات فرد غرق شده در استخر و استفاده از فنون فردی در مرحله نجات از مهم‌ترین برنامه‌هایی بود که در این مانور به اجرا درآمد.

پیش از این سرپرست شبکه بهداشت و درمان خوشاب، از شناسایی ١٠۶ استخر کشاورزی در این شهرستان غربی خراسان رضوی خبر داده و افزوده بود که کارشناسان بهداشت حرفه‌ای امسال در آستانه فصل گرما،‌ تمام این استخرها را مورد بازدید و بررسی قرار داده اند.

دکتر علی شاهی با اشاره به استمرار بازدید از استخرهای کشاورزی در طول سال، افزوده بود که سال قبل برای ۳۵ استخر کشاورزی این شهرستان که طبق شیوه نامه های بهداشتی، دارای شرایط ناایمن بودند، اخطاریه صادر شده و ۲ تن از مالکان که به این اخطارها توجه نکرده بودند به مراجع قضایی معرفی شده اند.

به گزارش ایرنا، در ۲ سال گذشته بیش از پنج نفر از جمله یک کودک و چهار مرد در مناطق روستایی شهرستان خوشاب در استخر کشاورزی غرق شدند و در حوادث مشابه در دیگر شهرستان‌های غرب خراسان رضوی نیز چندین نفر در استخرهای کشاورزی جان باختند.

شهرستان خوشاب به مرکزیت شهر «سلطان آباد» در ۱۷۵ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha