یادگار شهید رئیسی/ سد چمشیر ۵۵ مگاوات به تولید برق کشور اضافه کرد

یاسوج - ایرنا- سد چمشیر گچساران یادگار ارزشمند و از دستاوردهای ماندگار شهید رئیسی و دولت سیزدهم ۵۵ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: فاز نخست طرح سد چمشیر گچساران در سفر دور دوم رئیس جمهور شهید به برداری رسید.

نیروگاه ۱۷۶ مگاواتی چمشیر به صورت سه واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد پنج مگاواتی در دست ساخت است که فاز نخست آن با ظرفیت ۵۵ واحد به بهره‌برداری رسید.

آرش مصلح روز پنجشنبه در حاشیه نخستین رویداد جام رسانه کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بهره برداری از نیروگاه های برق سد چمشیر که قرار است تابستان امسال صورت گیرد 40 درصد از برق کهگیلویه وبویراحمد را تامین می کند که این امر را می توان یادگاری ارزشمند از رییس جمهور شهید دانست.

وی تصریح کرد:با بهره برداری از فاز نخست این طرح که در دولت سیزدهم انجام شد ۵۵ مگاوات به توان تولید برق کشور اضافه شده است.

وی تاکید کرد: در حالی که اکنون تنها پنج نیروگاه برق آبی در استان وجود دارد و سالیانه ۳۰ میلیون کیلووات ساعت برق در کهگیلویه وبویراحمد تولید می کند با بهره برداری از نیروگاه های برق سد چم شیر 176 مگاوات برق تولید می شود در حالی که میزان برق مورد نیاز مردم استان 540 مگاوات است. .

مصلح خاطرنشان کرد:نیروگاه برق‌آبی این سد دارای سه واحد بزرگ هر کدام به ظرفیت ۵۵ مگاوات و ۲ واحد کوچک (زیست‌محیطی) هر یک به ظرفیت ۵.۵ مگاوات (جمعاً ۱۷۶ مگاوات) است که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود.

سد چمشیر به‌عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا تابستان پارسال با حضور رییس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسیبه بهره برداری رسید.

سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد مکعبی است که عملیات اجرایی آن با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه در سال ۹۱ شروع شد.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن هزاران هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

وی تاکید کرد: سد و نیروگاه "چمشیر" بزرگترین طرح برق آبی در کشور است که با هدف ذخیره ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب و بهبود کیفیت و کنترل سیلاب ها بر روی رودخانه زهره ساخته شده است.

وی اظهار کرد: نیروگاه سد چمشیر از سه واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد کوچک هر یک به ظرفیت ۵/ ۵ مگاواتی که در مجموع ۱۷۶ مگاوات می باشد، تشکیل شده است.

مصلح خاطرنشان کرد: این نیروگاه توان تولید انرژی سالانه ۴۸۲ گیگاوات ساعت را دارد.

وی بیان کرد: واحد چهار و پنج این نیروگاه تا تابستان وارد مدار تولید خواهد شد و پس از آن واحد ۲ آن به بهره برداری خواهد رسید.

مصلج گفت:واحد ۲ و چهار و پنج نیروگاه سد چمشیر هم اکنون با پیشرفت بالای ۹۵ درصد در دست اجراست.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد خاطرنشان کرد:تامین و ذخیره سازی آب مصرفی در بخش‌های آشامیدنی ، کشاورزی و صنعتی، کنترل سیلاب‌ها، تولید برق و رونق گردشگری از جمله مزایای سد چَم‌شیر است که بهره برداری از آن می تواند تحولی چشمگیر در توسعه استان های جنوبی کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد ایجاد کند.

با توجه به بالا بودن میزان بارندگی های سالیانه در کهگیلویه و بویراحمد و اینکه ۱۰درصد از روان آب های کشور در این استان تولید و بخش زیادی از این مایع حیات بخش بدون استفاده از استان خارج می شود، صاحب نظران حوضه آب اعتقاد دارند که ساخت سد چم‌شیر نه تنها برای ذخیره آب روزگار خشکسالی ضروری است بلکه نیازی به منظور کنترل روان آب ها و پیشگیری از ویرانگری های سیل در دوران ترسالی نیز محسوب می شود.

مصلح تاکید کرد: اخذ مجوز احداث نیروگاه برق جریانی سد کوثر اقدام دیگری برای تولید برق در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی ابراز کرد: با ساخت این نیروگاه 6.5 مگاوات برق به ظرفیت تولید این حامل انرژی اضافه می شود.

مصلح تاکید کرد: هم اکنون مطالعات احداث نیروگاه برق جریانی سد کوثر برای تعیین مکان در حال اجراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha