۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۵۵
کد خبر: 85513225
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزیدگان دهمین همایش شعر "توس تا نیشابور" در مشهد تجلیل شدند

مشهد-ایرنا- برگزیدگان بخش‌های مختلف دهمین همایش استانی شعر "توس تا نیشابور" سه‌شنبه شب طی آیینی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و شاعران برجسته این منطقه معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این آیین با قدردانی از تلاش دست اندرکاران برنامه شعر و ادب "توس تا نیشابور" برای برگزاری پرشور و ماندگار آن در جوار حضرت امام رضا(ع) گفت: خراسان از دیرباز مهد بزرگان بوده است، هجرت تاریخی حضرت رضا(ع) از مدینه به مرو و سپس شهادت آن حضرت در توس اگر چه با غربت و مظلومیت امام همراه بود اما برکت تاریخی برای بشریت به جا گذاشت.

محمد حسین زاده افزود: به واسطه حضور پرتعداد فرزندان ائمه اطهار(ع) در جای جای جغرافیای ایران، این کشور به مرور زمان به سنگر تشیع تبدیل و اندک اندک این گرایش در ایران چنان پررنگ شد که در یک بازه زمانی مشخص، مذهب رسمی مردم این دیار، شیعه شد اما درحقیقت در طول مسیر هجرت که حضرت رضا(ع) به نیشابور می‌رسد و آن حدیث سلسله الذهب خوانده می‌شود، استقبالی که تاریخ از حضور پرشور مردم نیشابور ثبت کرده، یک پیام دارد و اینکه نیشابور مصداق جان و فطرت مردم ایران است.

وی با بیان اینکه نیشابوری‌ها به صورت نمادین دهم تیرماه را روز تاریخی استقبال از حضرت رضا(ع) ثبت کرده‌اند، ادامه داد: تاریخ می‌گوید که در میان شاعران عرب زبان که ستایشگر ائمه اطهار و اهل بیت بودند، شعرای برجسته‌ای مانند دعبل خزائی ستایشگر ائمه بوده‌اند اما در میان شاعران فارسی زبان، فردوسی به طور قطع در زمره نخستین ستایشگران اهل بیت (ع) و امیر مومنان بود که به واسطه این محبت، مورد بی‌مهری دستگاه حاکم آن زمان قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: از استقبال مردم نیشابور از امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری تا زمان فردوسی در قرن چهارم هجری قمری، محبت اهل بیت (ع) در دل و جان مردم ایران رخنه می‌کند و این نهال به شکوفه می‌رسد که نخستین شکوفه‌ها در شعر فردوسی خود را نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه مهمترین ابزار ایرانیان در بیان عقاید، علم و حکمت و فلسفه، شعر است، افزود: هر هنرمندی که بخواهد با مردم سخن گوید به سراغ شعر می‌آید که این شعر در موسیقی، نمایش یا سینما تبلور می‌یابد البته کار سخت ما در این سال‌ها شاید آن باشد که درگیر انبوهی از اطلاعات در فضای حقیقی و مجازی شده‌ایم و بیم این داریم که مفاخر و گنجینه پربهای گذشتگان که ابزار برنده امروز است را فراموش کنیم، لذا باید به هر طریقی آن را در اختیار نسل‌های جدیدتر قرار دهیم.

حسین زاده گفت: خوشبختانه اساتید بزرگی در حوزه شعر و ادب و محافل ادبی جدی و اثرگذاری در مشهد داریم که ما را امیدوار می‌کند که شعر خراسان به واسطه گذشته و اساتید گرانقدر و شاگردان علاقه‌مند امروز همچنان بر تارک تاریخ این مملکت بدرخشد و فردوسی‌های جدید و اثرگذاری در دل این خاک پرورش یابد.

برگزیدگان دهمین همایش شعر "توس تا نیشابور" در مشهد تجلیل شدند

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در حاشیه این همایش گفت: دهمین دوره از همایش استانی شعر "توس تا نیشابور" در سه بخش شعر آزاد، شعر حماسی و شعر سلسله الذهب برگزار شده است که در ابتدا مقرر شد سه نفر از بخش آزاد به عنوان افراد برگزیده و پنج نفر نیز به عنوان افراد شایسته تقدیر در همایش معرفی شوند و بخش‌های حماسی و سلسله الذهب به عنوان بخش‌های ویژه این همایش یک برگزیده داشته باشد.

فاطمه حسینی افزود: به واسطه استقبال مناسبی که توسط شاعران از بخش‌های حماسی و سلسله الذهب شده بود، هیات داوران همایش "توس تا نیشابور" تصمیم گرفت که سه برگزیده اول تا سوم را در بخش‌های حماسی و سلسله الذهب نیز معرفی کند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۰۰ شاعر در استان شناسایی شده است که به سبک و سیاق عطار و فردوسی شعر می‌سرایند، ادامه داد: شرکت در همایش شعر استانی "توس تا نیشابور" محدودیت سنی یا قالب شعری برای سرایش شعر ندارد، در این همایش نفرات اول تا سوم هر بخش شعرخوانی دارند.

به گفته وی، در بخش شعر آزاد این همایش "علی مقدم"، "الهه بیات مختاری"، "فرامرز اکبری" به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند و شایستگان تقدیر این بخش "مسعود یوسف پور"، "زهرا حسین زاده"، "سحر قاضی زاده"، "رویا خادمی" و "امیر ناصحی" بودند.

در بخش شعر سلسله الذهب این همایش "حامد باغیشنی"، "رضا رحیمی عنبران" و "جواد بنی اسدی" و در بخش قهرمانان ملی یا حماسی "ملیحه آخوندی"، "فاطمه زاهد مقدم" و "معصومه عباسی پرگویی" رتبه‌های اول تا سوم را بدست آوردند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha