کاوش باستانی محوطه قیز قلعه‌سی بیله‌سوار آغاز شد

اردبیل - ایرنا - رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از آغاز کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی قیز قلعه‌سی بیله‌سوار با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن خبر داد. 

روح‌الله محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این محوطه در دهستان انجیرلو قرار دارد و کاوش‌ها در آن با گمانه‌زنی و تعیین حدود عرصه و حریم قلعه به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: محوطه باستانی قیز قلعه‌سی با شماره ۶۲۹ در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی هدف از کاوش را حفاظت و صیانت از محوطه باستانی، تعیین قدمت و توالی فرهنگی آن ذکر کرد و ادامه داد: محوطه باستانی قیز قلعه‌سی در مسیر راه تجاری اردبیل، مغان و قفقاز واقع شده و دارای آثاری از دوره ساسانی، اوایل اسلام و سلجوقی است و پیش‌بینی می‌شود اطلاعات علمی بسیار ارزشمندی از کاوش‌ها به دست آید.

قیز قلعه‌سی یا قیز قالاسی به فارسی «قلعه دختر» در ۱۵ کیلومتری جنوب بیله‌سوار در مسیر جاده بیله‌سوار - اردبیل در روستایی با این عنوان قرار دارد ، این روستا به مناسبت قرار گرفتن در پای قلعه‌ قیز قالاسی به همین نام مشهور است.

شهرستان بیله‌سوار، از شهرستان‌های مرزی استان اردبیل به مرکزیت شهر بیله‌سوار است ، این شهر حدود ۶ هزار سال قدمت و آثار تاریخی بسیار زیادی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha