ایجاد بازار منطقه‌ای انرژی با مشارکت اعضای سازمان همکاری شانگهای

تهران - ایرنا - مدیرعامل توانیر و سخنگوی صنعت برق گفت: با پیشنهاد وزیر نیروی ایران و استقبال وزرای کشورهای عضو پیمان شانگهای بازار منطقه‌ای انرژی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «مصطفی رجبی مشهدی» در حاشیه چهارمین نشست وزرای برق و انرژی سازمان همکاری شانگهای تصریح کرد: امروز در محل برگزاری اجلاس وزاری انرژی عضو پیمان شانگهای، سند استراتژیک اقدامات مورد تایید و تصویب وزیران قرار گرفت و به تصویب روسای جمهور کشورهای عضو خواهد رسید.

وی افزود: از طرفی وزرای حاضر در این نشست با توجه به تغییرات اقلیم، گرم شدن هوا و افزایش تقاضا کشورهای حاضر در جلسه بر بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید داشتند و برای همکاری‌های مشترک در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: طی این جلسه وزیر نیرو در سخنرانی خود بر راه‌اندازی بازار منطقه‌ای تاکید کرد که مورد استقبال اعضا و به ویژه‌ وزیر انرژی ترکیه قرار گرفت و وزیر انرژی ترکیه برای برگزاری جلسه پیرامون این موضوع پاییز و یا بهار سال آینده را پیشنهاد کرد.

رجبی مشهدی با اشاره به افزایش تقاضای مصرف انرژی تصریح کرد: این موضوع کشورهای عضو پیمان شانگهای را متقاعد کرده که با توسعه همکاری در این حوزه، علاوه بر پایداری در تامین انرژی، تولید کربن را نیز کاهش دهند. در نتیجه برای محقق شدن این دو مهم باید همکاری‌های مشترک خود را به صورت جدی آغاز کنند.

به گزارش ایرنا، سازمان همکاری شانگهای Shanghai Cooperation Organization (SCO) در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرارکردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای ۵ پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. این سازمان در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی و دفتر مرکزی آن در چین تاسیس شد.

عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور ریاست جمهور در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای هم ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط وزیر امور خارجه در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد. ۹ کشور ایران، روسیه، چین، هند، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان عضو دائم این سازمان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha