۲ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۱۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85516396
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سیل حدود چهار هزار میلیارد ریال به کشاورزی خراسان‌شمالی خسارت زد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: بارندگی و سیلاب چند روز اخیر سه هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال به بخش زراعی، باغی و زیر ساخت های این استان خسارت زد.

محمدجواد تشکری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بیشترین خسارت سیل و تگرگ در این بازه زمانی مربوط به شهرستان های مانه، سملقان، راز و جرگلان و مابقی مربوط به سایر شهرستان ها بوده است.

وی افزود: در مجموع سیلاب چند روز اخیر باعث خسارت به بیش از پنج هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این استان شد که بیشترین آن مربوط به کشتزار ها است.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تصریح کرد: همچنین جاری شدن سیل به زیر ساخت ها از جمله جاده بین مزارع، کانال های انتقال آب و آبند های بخش کشاورزی این خطه نیز خسارت وارد کرده است.

تشکری بیمه سپاری محصولات کشاورزی را تنها راهکار برای جبران خسارت‌ها دانست و از کشاورزان خواست تا در زمان مقرر محصولات کشاورزی خود در بخش های زراعی، باغی و دامی را زیرپوشش صندوق بیمه این محصولات قرار دهند تا در صورت زیان، حداقل بخشی از این خسارت ها جبران شود.

وی گفت: حدود ۷۵ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی استان در سال زراعی جاری بیمه است و باید این برنامه با اطلاع رسانی دقیق گسترش یابد.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی اظهار کرد: ۷۲ هزار و ۷۱۶ هکتار از مجموع زمین‌ها مربوط به زراعت و مابقی نیز مربوط به باغ‌های است.

وی گفت: در بخش گندم به ازای هر یک هکتار سهم بیمه دولت هشت میلیون و ۲۲۰ هزار ریال و سهم خود کشاورزی هفت میلیون ریال است که در مجموع ۱۵ میلیون و ۲۲۰ هزار ریال می شود.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی تصریح کرد: اگر حوادث غیرمترقبه به یک هکتار گندم آبی ۱۰۰ درصد خسارت وارد کند بیش از ۱۵۳ میلیون ریال غرامت دریافت خواهند کرد.

وی گفت: میزان تعهد در بیمه های کشاورزی با مبلغ خسارت متفاوت است به همین دلیل این قشر کمتر از بیمه استقبال می کند اما در هر جایی که تعرفه ها واقعی تر بوده استقبال نیز مناسب است.

تشکری تصریح کرد: در مجموع در سطح کشور نیز تعهدات در بخش باغی پایین است اما در بحث محصولات اساسی از جمله گندم و کلزا که میزان تعهد تا حدودی با قیمت محصول متناسب شده است، کشاورزان نسبت به بیمه این محصولات بیشتر اقدام کرده اند.

وی گفت: اکنون سیاست دولت در راستای حمایت از محصولات مهم و استراتژیک همچون گندم و دانه های روغنی است که تلاش می شود تا پوشش بیمه ای در این محصولات نیز مناسب تر شود.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha