اکران‌های هنر و تجربه برای فیلمسازان انگیزه‌بخش است

تهران- ایرنا- کارگردان و مدرس سینما، اکران‌های هنر و تجربه را برای فیلمسازان انگیزه‌بخش عنوان کرد و گفت: بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» مجموعه خیلی قوی و قدرتمندی است که سلایق و تنوع مخاطب را پوشش می‌دهد.

رضا فهیمی کارگردان و مدرس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره اکران بسته فیلم‌های کوتاه هنر و تجربه‌ برنده سیمرغ جشنواره فیلم فجر با تاکید براینکه فیلم کوتاه در ایران هیچ بستری به‌معنای واقعی برای اکران ندارد، عنوان کرد: به دلیل خلأ اکران فیلم کوتاه در کشور، به‌نظر من گروه هنر و تجربه از روز و لحظه‌ای که فکر اولیه اکران بسته‌های فیلم کوتاه را تحقق بخشید و مسیر را ادامه داد، فکر می‌کنم بهترین اتفاق را برای فیلم کوتاه و فیلمسازان رقم زده است.

فیلم کوتاه مظلوم‌ است

وی اکران فیلم کوتاه را انگیزه‌بخش برای فیلمسازان کوتاه دانست و با تاکید براینکه این جریان موجب ادامه فیلمسازی خواهد شد، گفت: به‌نظرم با چنین اکران‌هایی هیچ‌گاه هزینه تولید فیلم کوتاه بازنمی‌گردد چراکه مردم همین‌طوری به‌سختی سینمای بدنه را دنبال می‌کنند و برای فیلم دیدن به سینما می‌روند پس حتماً فیلم کوتاه مظلوم‌تر است.

این فیلمساز مخاطبان فیلم کوتاه را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: فیلم کوتاه مثل تئاتر مخاطب خاص دارد ولی تنها مزیت اکران‌هایی که برای فیلم‌های کوتاه توسط مجموعه هنر و تجربه تدارک داده می‌شود، انگیزه‌بخشی برای فیلمسازی است که او فیلم می‌سازد چراکه هدف یک فیلمساز دیده شدن فیلم است نه لزوماً حضور در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی.

اکران بسته فیلم‌های برنده سیمرغ جشنواره فیلم فجر

فهیمی درباره اکران بسته فیلم‌های برنده سیمرغ جشنواره فیلم فجر در جدیدترین اکران هنر و تجربه گفت: ایده کلی اینکه چند فیلم دریافت کننده سیمرغ در یک بسته اکران شود، اتفاق خیلی خوبی است. فکر می‌کنم این بسته که برای اکران انتخاب شده است یک بسته خیلی قوی و قدرتمندی است و انواع تنوع و مخاطب را پوشش می‌دهد و من به‌عنوان کسی که داور جشنواره بوده‌ام و فیلم‌ها را دیده‌ام و هم در جایگاه مخاطب از آن‌ها راضی هستم و خیلی فیلم‌ها را در سطح بالایی ارزیابی می‌کنم و فکر می‌کنم در اکران هم موفق خواهند بود.

اکران‌های هنر و تجربه برای فیلمسازان انگیزه‌بخش است
رضا فهیمی - کارگردان و مدرس سینما

کارگردان فیلم کوتاه «سفید پوش» در پاسخ به اینکه آیا فیلم کوتاه می‌تواند مخاطب عام را جذب کند، بیان کرد: یکسری از فیلم‌های کوتاه واقعا مخاطب خاص دارند؛ شخصا به عنوان یک فیلمساز فیلم کوتاه شاید در برخورد با یک فیلم خاص باید چند بار فیلم را ببینم تا متوجه آن شویم و هیچ ایرادی هم ندارد چراکه بخشی از کارکرد فیلم کوتاه برای آزمون و خطا و تمرین و تجربه است اما از بسته سیمرغ گرفته امروز که در حال اکران است، همه فیلم‌ها با توجه به لحن و اجرایی که دارند، می‌توانند مخاطب را فراتر از مخاطب خاص جذب کنند.

فیلم‌های کوتاه حمایت مالی ویژه‌ای ندارند و بازگشت هزینه فیلم با این شیوه اکران و نمایش محقق نمی‌شود

وی با تاکید بر اینکه برای موفقیت اکران‌های هنر و تجربه باید جریان رسانه‌ای قوی‌تری همراه باشد، گفت: فیلم‌های کوتاه حمایت مالی ویژه‌ای ندارند و بازگشت هزینه فیلم با این شیوه اکران و نمایش محقق نمی‌شود. در صداوسیما طی چند سال اخیر فیلم کوتاه تبلیغ نشده است هرچند که برنامه‌سازی‌هایی صورت گرفته است ولی درخواست ما پخش تیزر تبلیغاتی بسته‌های فیلم کوتاه از صداوسیماست که هفتگی این تیزرها پخش شود تا مردم در جریان اکران این آثار قرار گیرند.

براساس این گزارش، بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» شامل فیلم‌های «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند.

«سیمرغ» متفاوت‌ترین و ویژه‌ترین بسته فیلم کوتاهی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است؛ ۴ فیلم کوتاه که طی چندین سال اخیر جایزه «سیمرغ فجر» را به خود اختصاص داده‌اند، به همراه ویدئوهای پشت صحنه فیلم‌ها در این بسته تماشایی شده است و روی قاب نقره‌ای سینما می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha